špičky by sa žiadny Furčan nedostal bez prestupovania do "novej" ani "starej" nemocnice. DPMK tvrdí, že v rámci pripravovanej celomestskej reorganizácie MHD nemožno vo všetkom vyhovieť každej z 22 mestských častí.
KOŠICE. Sídlisko Dargovských hrdinov má prísť o autobusy číslo 18 a 32, premávajúce k novej nemocnici. DPMK navrhuje vziať Furči aj 30 aj 31, ktoré jazdia k starej nemocnici.
Aktuálny návrh ráta s tým, že linku 32 nahradí nová 27 (trasa Furča - Stanica - Ťahanovce), 31 zasa expresná 54 (Ťahanovce - Furča - VSS - KVP) a miesto 18 budú trolejbusy a posilnená linka 15, na ktorej budú premávať autobusy s väčšou kapacitou ako doteraz. Navyše 20 má cestou z Košickej Novej Vsi do centra po novom zachádzať na furčianske zastávky Lingov a Miestny úrad.
Do nemocníc s prestupom
Priamo k novej nemocnici má chodiť len existujúca zrýchlená linka 55 s posilnenými intervalmi. Tá však premáva iba v špičke (cez pracovný týždeň ráno a popoludní), takže v inom čase bude treba prestúpiť na Mieri. Prestupovanie dopoludnia, večer a cez víkendy čaká Furčanov aj pri ceste do starej nemocnice, lebo expresná 54 by tam premávala tiež len v špičke.
Na magistrát ťažšie
DPMK tiež navrhuje zmeniť trasu jestvujúcej 15, ktorá spája sídlisko s magistrátom. Z Námestia osloboditeľov už autobus nemá pokračovať k "bielemu domu", ale na Moldavskú k SOU dopravnému. Čiže aj na radnicu by bolo možné dopraviť sa z Furče len s prestupom na Námestí osloboditeľov, odkiaľ má premávať posilnená hustá trolejbusová doprava.
Priamo zo sídliska majú k magistrátu síce naďalej jazdiť trolejbusy, ale trolejová trasa cez celé mesto trvá takmer pol hodiny.
Furčania sú proti
"Každý si môže naplánovať, kedy si pôjde vybaviť veci na magistrát, ale ak musíte cestovať z domu do nemocnice, vtedy si človek vhodný čas, keď nemusí prestupovať, nevyberie," komentovala na nedávnom rokovaní zastupiteľstva Furče starostka Monika Smolková (Smer-SD). Jej i poslancovi Jánovi Sekáčovi (SDKÚ-DS) prekáža, aby mamičky s kočíkmi, chorí a starí museli do nemocnice prestupovať.
Poslankyňa Katarína Čižmáriková (SOS-SRS) doplnila, že keď Furčan cestujúci do novej nemocnice bude musieť na Mieri prestúpiť na tradične natrieskaný spoj z Ťahanoviec, pochybuje, že sa doň ešte zmestí čo len vzduch. Poslanec František Balún (KDH) pri predstave, že z Furče by nejazdilo nič priamo do nemocnice ani na cintorín, poznamenal: "To už Furčania nemôžu byť ani chorí, ani umierať?"
Nagy: Bude to dobré
Riaditeľ dopravy a techniky DPMK Robert Nagy na zasadnutí reagoval, že nie je možné dosiahnuť, aby každá mestská časť mala neobmedzené priame spojenie s nemocnicami. "Mimo špičky sa na Mieri bude dať prestúpiť bezpečne a spokojne. Priame spojenie mimo špičky so starou nemocnicou zrejme nie je reálne. Kto pôjde na magistrát, vystúpi z 15 na Námestí osloboditeľov a do štyroch minút mu príde trolejbusový spoj," argumentoval Nagy. Súčasnú kapacitu MHD na Furči označil za miestami podhodnotenú v špičke, ale za vysoko nadhodnotenú mimo špičky, pritom inde v meste vtedy autobusy chýbajú.
JAROSLAV VRÁBEĽ
jaroslav.vrabelkorzar.sk
CIELE DPMK
MHD chcú zlepšiť
Podľa dopravného riaditeľa Roberta Nagya cieľom nového linkového vedenia je zefektívnenie MHD a zvýšenie jej prepravnej kapacity prostredníctvom zmien, ktoré umožňuje prestupná tarifa platná od júla (s jedným lístkom možno prestupovať). "Dosiahne sa to znížením počtu autobusových liniek (čísiel autobusov), ale tie zároveň posilníme, aby jednotlivé spoje premávali celodenne v hustejších intervaloch. DPMK od zmeny očakáva aj zníženie počtu vypravovaných autobusov, ktorých máme v dobrom technickom stave nedostatok. Naopak, posilní sa nosná električková a trolejbusová doprava, ktorých kapacity nie sú dostatočne využívané."
Mnohé linky čakajú zmeny trás a intervalov. Cestujúci síce majú po novom viac prestupovať, ale na zastávkach kratšie čakať. "Všetci si uvedomujú, že optimalizácia MHD v rámci celého mesta je potrebná, ale aj tak by každý rád mal tie svoje priame linky aj intervaly, a tak niektoré mestské časti napokon skoro so žiadnou zmenou nesúhlasia. Všetci sme však obyvateľmi jedného mesta a stále sú lokality a časy, keď sa cestujúci do svojho spoja nedostanú, hoci inde premáva autobus poloprázdny," vysvetľuje Nagy. Dodáva, že napríklad doteraz najkritickejšie Sídlisko Ťahanovce sa chystaného posilnenia MHD nevie dočkať.
Návrh nového linkového vedenia je stále vo fáze pripomienkovania mestskými časťami. Proces musí zavŕšiť svojím súhlasom viceprimátor mesta Jozef Filipko (SMK). Ten vyhlásil, že kým nebudú spokojné všetky mestské časti, neschváli to.
Nagy uviedol, že DPMK už čoskoro predloží Rade starostov materiál so zapracovanými akceptovanými pripomienkami, a ak to prejde, zmeny by mohli začať platiť od apríla.
(jav)
Autor: Zaútočili na školu!
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári