RENÁTA NÉMETHOVÁ, renata.nemethovakorzar.skRIEŠENIE DOPRAVY JE PREDMETOM ROKOVANÍ Do konca januára chce vedenie mesta dospieť ku konečnému
SITA
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
RENÁTA NÉMETHOVÁ, renata.nemethovakorzar.sk
RIEŠENIE DOPRAVY JE PREDMETOM ROKOVANÍ
Do konca januára chce vedenie mesta dospieť ku konečnému verdiktu a povedať jasné stanovisko, ako bude vyzerať dopravné riešenie na Námestí osloboditeľov, kde má vyrásť obchodno-spoločenské centrum Aupark. Dovtedy podľa primátora Františka Knapíka (KDH) prebehnú rokovania so zástupcami investora, odborníkmi na dopravu a hlavným architektom mesta, aby sa doriešili nielen technické, ale aj finančné podmienky optimálneho riešenia.
KOŠICE. Vedenie radnice deklaruje snahu, aby sa takmer trojmiliardová investícia zrealizovala v termíne do konania Majstrovstiev sveta v hokeji v roku 2011.
S výstavbou Auparku dôjde na Námestí osloboditeľov k zmenám v riešení dopravy. Súčasná komunikácia vedúca z Palackého na Štúrovu ulicu sa presunie zo severnej strany námestia na južnú. Štúrova teda ostane prejazdná z oboch smerov len z juhu, zo severnej strany Námestia osloboditeľov budú už premávať len električky. Pešia zóna sa tak rozšíri o územie od Hotela Glória až po budovu Slovenskej sporiteľne.
Vedenie mesta sa stále rozhoduje, či doprava zostane na úrovni, alebo bude zapustená do zeme. Primátor priznáva, že jemu osobne sa mimoúrovňové riešenie pozdáva viac, ale uvedomuje si obrovské náklady vo výške viac ako 600 miliónov a technickú náročnosť realizácie.
Poslanec a starosta Marek Kažimír (KDH), ktorý sa na rokovaniach o dopravnom riešení zúčastňuje, si myslí, že úrovňové riešenie pri zohľadnení podmienok, môže mesto akceptovať.
" Podzemné riešenie otvára veľké riziká a ťažko odhadnuteľnú výšku celkovej investície. Najväčším rizikom sú podzemné vody - hydroizolácie, náročný archeologický výskum, bezkolízne vjazdy a výjazdy z podzemných parkovísk Auparku. Osobne si neviem predstaviť nejaký krátky tunel pri historickej časti mesta, ktorý nezlepší plynulosť premávky a pred križovatkou Jantárova - Palackého vytvorí problémový bod. Potom by sme museli mimoúrovňovo riešiť aj túto križovatku a to už by bolo o iných peniazoch," hovorí Kažimír s tým, že klub KDH, ktorý je najsilnejší v súčasnom mestskom zastupiteľstve sa k riešeniu dopravy stretne 10. januára.
Viceprimátor Marek Vargovčák (SDKÚ-DS) zdôrazňuje, že mesto musí nájsť najprijateľnejšie riešenie pre obe strany v krátkom čase, aby neprišlo o dôveryhodnosť u ďalších investorov. Rozhodovanie podľa neho trvá pridlho a on osobne sa prikláňa k reálnejšej alternatíve.
"Dúfam, že to bude aj postoj klubu. Úrovňová doprava je optimálna, nespôsobí problémy, máme k tomu štúdiu. Treba sa rozhodnúť, aby investor mohol začať stavať. Verím, že vo vedení mesta dospejeme k riešeniu rýchlo."
Námestie treba riešiť komplexne
Hlavný architekt mesta Košice Martin Drahovský zdôraznil, že nájsť optimálne dopravné riešenie na Námestí osloboditeľov netreba zužovať len na Aupark.
"V tejto lokalite je sústredených viacero hotelov a bánk, preto je dôležité so všetkými otvorene komunikovať, aby konečné riešenie bolo vyhovujúce pre všetkých. Útvar hlavného architekta ich pozval na stretnutie koncom roka, kde sme ich informovali o situácii. V súčasnosti sa kreslia aj iné varianty ako úrovňová, aby sme mali detailnejšiu predstavu o technickej i finančnej stránke dopravy zapustenej do zeme. Spolupracujeme s bratislavským architektom projektu Auparku i Grémiom architektov Košíc, aby konečné riešenie bolo čo najoptimálnejšie a aby sme do konca januára mohli dať vedeniu mesta definitívne odborné stanovisko," vysvetlil Martin Drahovský.
Prispejú aj investori?
Primátor František Knapík zdôrazňuje, že na rokovaniach s investorom Auparku i ostatnými, ktorí tam fungujú, resp. sa chystajú investovať (napr. kongresová hala), sa musí mesto dohodnúť aj na finančnej participácii pri jej realizácii.
"Jedna vec je zmluvne dohodnutých 100 miliónov, obe alternatívy však budú stáť oveľa viac. Cieľom je nájsť taký finančný model, aby vyhovoval obom a veci sa môžu pohnúť. Som presvedčený, že Aupark sa začne stavať ešte v tomto roku, keď nie v lete, v jeseni určite. Majstrovstá sveta v hokeji chceme stihnúť, nemôžeme si dovoliť, aby takáto dôležitá stavba meškala," dodal na záver Knapík.
* * *
INVESTOR
Čaká už štyri roky
n Developer navrhuje úrovňový variant riešenia dopravy. Iné varianty sú z jeho pohľadu technicky, finančne a časovo veľmi náročné na realizáciu. "Chápeme, že vedenie mesta musí zvažovať všetky aspekty svojho rozhodnutia a tiež veríme tomu, že si uvedomuje potrebu rýchleho racionálneho a konečného rozhodnutia. Od roku 2004, kedy sa mesto rozhodlo predať pozemok pre výstavbu obchodno-zábavného centra Aupark, však ubehli pomaly už 4 roky. Mesto Košice si zaslúži, aby kompetentné orgány zrýchlili investičné tempo, inak Košice stratia pre investorov svoju atraktivitu. Treba sa pozrieť na mestá, ako sú Nitra, Žilina, Poprad či Prešov. Stavebné tempo je tam podstatne dynamickejšie ako v druhom najväčšom meste na Slovensku," uviedol zástupca investora manažér projektu René Popík.
n Doplnil, že spoločnosť pokračuje v harmonograme činností, ktorý dostalo na vedomie aj vedenie mesta. Termín začiatku stavebných prác - jeseň 2008 je pre nich záväzný. "HB Reavis Group prezentuje projekt košického Auparku na všetkých európskych realitných veľtrhoch a má záujem na tom, aby Aupark plnohodnotne slúžil nielen všetkým Košičanom, ale aj návštevníkom MS v hokeji 2011."
* * *
PODMIENKY
Čo požaduje mesto
n Doprava musí byť bezkolízna a bezpečná pre chodcov z Hlavnej na Južnú triedu a naopak, ale aj riešená a zrealizovaná súbežne s výstavbou, prechodné riešenia sú neprijateľné.
n Finančná stránka riešenia musí byť únosná pre mesto.
n Dohodnúť model, aby investor, resp. investori na námestí finančne participovali na riešení dopravy, ktoré im zvýši cenu nehnuteľností.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári