pokúsila rozvinúť projektom spoločnej výroby autobusov s americkým biznismenom slovenského pôvodu. Keď už sa zdalo, že sa v Košiciach podarí uskutočniť Detroit východu, prišla Jóbova zvesť memorandum o eseročke mesta s firmou Tradex nebolo podpísané. Veľká smola. Biznis storočia, aký ani Schuster nevymyslel, skrachoval na tom, že americký partner rokovania prerušil. Teda, presnejšie, nezohnal vstupný kapitál, ktorý mal byť, maličkosť, 250 miliónov dolárov. Skôr než vyjadríme počudovanie nad tým, že šéfov mesta nenapadlo ponúknuť vynikajúcemu investorovi, že by sa zaručilo za prípadný úver, čím by výstavbu haly na výrobu 2500 autobusov pre celú Európu umožnilo, musíme sa opýtať, či mali vôbec právo hazardovať s takou skvelou príležitosťou. Podnikateľ z Ameriky, s takým jedinečným biznis nápadom, neišiel do spolku s nejakým domácim gigantom, napr. Pentou, neišiel ani cez Sario, že chce investovať na Slovensku, nevyhľadal dokonca ani Konkolyho v kechneckom priemyselnom parku, ale išiel nezištne a priamo za košickými zastupiteľmi. Asi vedel, prečo. Možnosti sú dve: Buď sa tak zachoval preto, lebo má rád naše mesto a chcel pomôcť dopravnému podniku na ceste k rozkvetu, alebo preto, lebo vedel, že takých bláznov, ktorí by sa s ním dali vôbec do reči, nájde len tu. Keby sa so svojím projektom obrátil na kohokoľvek iného ako mesto Košice, po troch minútach by ho vykopli tak, že by sa len zadymilo. Možno sa ten Amerikán inšpiroval u Fruniho, ktorý vo svojich najlepších rokoch vstúpil do akéhosi výrobcu autobusov vo Veľkej Británii. Našťastie, nič nie je stratené. Ako informoval viceprimátor Filipko, keď sa výrobca autobusov Blue Bird (modrý vták) ozve a ukáže podnikateľský plán, môžu obnoviť rokovania. Ešteže tak.
Keby mesto nepodnikalo, škody by boli nesmierne. Svedčí o tom aj realitný biznis, ktorý sa rozbehol na Baltickej. Na 24 bytov v dome, ktorý postavili za 30 miliónov, prišlo 17 žiadostí, z toho jedna údajne spĺňajúca všetky podmienky. Ostatné vraj nevyhoveli kritériám, takže teraz sa rozhodli ich zmeniť tak, aby sa do kategórie sociálne odkázaných zmestila aj širšia populácia. Napokon, nejakým spôsobom sme odkázaní všetci... Tým pádom, isteže, otázka stojí tak, že načo stavali sociálne byty, ak nemajú na ne trh. Keby tri sekundy skôr, než začali stavať, rozmýšľali, prišli by na to, že pre občana na trojnásobku životného minima je skoro jedno, či si účtujú cenu trhovú (teda so ziskom), alebo nákladovú (akože sociálnu). Mesto Košice má skrátka na podnikanie v realitách vrodené vlohy a treba si len želať, aby stavali čím viac a nenechali sa rušiť nejakými kalkuláciami.
Peter SCHUTZ
Autor: Modrý vták, reality Košice
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári