Vďaka drevenému dezénu zvládne sneh aj ľad
Mnohých Košičanov v uplynulých dňoch prekvapilo auto, ktoré mali možnosť vidieť na našich uliciach. Konkrétne jeho kolesá, ktoré sa vymykajú z bežne používaných typov. A to nielen typom dezénu, ale celej konštrukcie. Sú totiž celé z dreva.
Na netradičné "zimné obutie" staručkej Škody 100 nás upozornil Košičan, ktorý ju zbadal zaparkovanú na Mäsiarskej ulici. Okamžite sme sa tam vydali a mali sme šťastie. Škodovka tam stála a po hodine čakania sa pri nej objavil i jej majiteľ. Ten nám o svojom netradičnom riešení ochotne povedal všetko, na čo sme sa opýtali.
"Škodu 100 mám od roku 1969, kedy sa začal tento model vyrábať. Má teda už vyše 38 rokov," začal pomerne zoširoka Václav Embéčka. "Všetky náhradné diely sa mi na ňu darilo a stále darí zohnať, akurát s pneumatikami mám problém. Hlavne so zimnými, lebo letné som nedávno zohnal na vrakovisku." Keďže jazdu v zime na letných dezénoch riskovať nechcel, napadlo mu nahradiť gumu drevom. Veď kým ju človek nevymyslel a obalil ňou kolesá, všetko, na čom sa pohyboval, bolo drevené.
"Naštudoval som si potrebnú literatúru a dozvedel som sa, že najvhodnejšie na Slovensku dostupné je drevo z buka. Je veľmi tvrdé a vo vode rýchlo nemäkne," vysvetlil nám V. Embéčka. "No má jednu dôležitú vadu. Jeho kôra je hladká, čo mi pri jazde na snehu alebo pri poľadovici nevyhovuje. Z tohto hľadiska bol oveľa vhodnejší dub s vráskavou kôrou. Drevo má síce mäkšie, ale zase dobre odoláva chemickej soli, ktorú na posypovanie používajú košickí cestári."
Výroba samotných kolies vraj trvala V. Embéčkovi iba krátko. Našiel v lese starý dub s približne takým hrubým kmeňom, ktorý bol čo najbližie priemeru škodováckej pneumatiky. Vlastnoručne ho zrezal a priamo na mieste si odmeral osem krát po 15 cm. Osemrát preto, aby mal aj rezervnú sadu. "Doma som vyvŕtal do stredu väčšiu dieru na os a okolo nej štyri menšie na skrutky. Potom som do vnútornej strany kolesa vyfrézoval miesto na brzdové obloženie. Nakoniec som kolesá ponoril na 24 hodín do špeciálneho roztoku, aby drevo trochu stvrdlo. Bolo to klasické moridlo s rozdrvenou viagrou."
Prvá skúšobná jazda dopadla na výbornú. Kolesá po suchom asfalte trochu hrkotali, ale jazdné vlastnosti auta sa nezmenili. Bez promlémov bočilo do strán i brzdilo. Skutčný pôžitok z jazdy mal V. Embéčka až v deň, keď v Košiciach trochu nasnežilo. Kým iní vodiči zjavne dávali pozor, aby sa na svojich drahých "mišelinoch" a "gudyerkách" nevyvrátili, on ich bez obáv predbiehal osemdesiatkou. Škodovka vraj výborne "sedela" aj v zákrutách a keď raz potreboval prudko zabrzdiť, pri sedemdesiatke vraj "zaflekoval" na piatich metroch.
"Jediné, s čím som mal problémy, boli policajti," priznal V. Embéčka. "Tvrdili, že také kolesá vyhláška nepovoľuje a chceli mi odobrať technický preukaz. Zatiaľ som ich ale dokázal presvedčiť, že vyhláška ich síce nepovoľuje, ale ani vyslovene nezakazuje. Veď môj ´dubový´ dezén je hlbší, ako má ktorákoľvek zimná guma."
Aby mal do budúcnosti pokoj, V. Embéčka je rozhodnutý absolvovať na Silvestra kontrolu STK. Ak ho v ulicich stretnete na drevených kolesách aj po Novom roku, bude to znamenať, že "prešiel"...
Róbert BEJDA
Autor: Jana Kocianová v kostole
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári