DPMK PREDÁVA STARÉ AUTOBUSY
Americké autobusy Blue Bird v Košiciach vyrábať nebudú. Americký podnikateľ Lou Babjak, ktorý projekt mestu ponúkol, sám rokovania s radnicou ukončil.
KOŠICE. Viceprimátor Jozef Filipko (SMK) potvrdil, že Babjak nedávno mejlom oznámil, že rokovania končí. "Dôvod neuviedol. Ďalej sa tým nezaoberáme," povedal nám Filipko.
Poslanci v auguste prerokovali, no pre viaceré nevyjasnené otázky neschválili návrh memoranda medzi mestom a Babjakovou firmou Tradex. Týkalo sa spolupráce na projekte výroby, dodávky a montáže autobusov Blue Bird v Košiciach prostredníctvom spoločnej eseročky.
Babjak sľuboval hory-doly
Babjak sľuboval, že z USA zoženie na lízing 250 miliónov dolárov na financovanie spoločnej firmy a postavia tu halu, kde do 5 rokov vyrobia 2 500 autobusov na odbyt v Európe. Ďalej garantoval, že americká strana bude celý prvý rok znášať všetky náklady na založenie a rozbeh eseročky vrátane európskej homologizácie Blue Birdov. Tvrdil tiež, že DPMK si potom dokáže sám montovať nové autobusy o pol milióna Sk lacnejšie, ako by kupoval iné.
Mesto požadovalo podrobný podnikateľský plán a preukázanie finančného krytia. Na ťahu bol podnikateľ. Od projektu ustúpil.
Filipko: Nepresvedčil nás
"Z verejnosti zaznievali kladné i záporné reakcie, napríklad že mesto nemá podnikať. Kvôli prevereniu projektu sme oslovili slovenské dopravné podniky a SAD-ky, s ktorými v minulosti pán Babjak rokoval (projekt nikde neuskutočnil pozn. red.). Nepresvedčil nás, že projekt bude mať pre mesto dostatočne veľký prínos, aby sme doň vstúpili," vysvetlil Filipko. Dodal, že ak sa Babjak ozve opäť s presvedčivejšími podkladmi, môžu ešte rokovať.
Končia staré Ikarusy a Karosy
Autobusy sa v DPMK spomínajú aj v iných súvislostiach, pretože sa rozhodol zbaviť sa tých starých a ojazdených. Tentoraz ich priamo nevyraďuje, ale ponúka na predaj tretím subjektom. Každý z autobusov je už po svojej životnosti, priemerne majú najazdených takmer milión kilometrov, no napriek tomu niektoré stále vozia ľudí. Ide o šesť Ikarusov a trinásť typu Karosa, ktoré nahradia autobusy Tedom, momentálne priádzajúce do Košíc.
"Každý z tých autobusov má minimálne 14 rokov a viac. Autobusy sú síce staré, ale v takom stave, aby vyhovovali premávke podľa zákona. Po ostatné roky bolo štandardom, že sa vyraďovali, teraz však rozhodlo o odpredaji predstavenstvo," povedal nám dopravný riaditeľ DPMK Robert Nagy. V prípade záujmu autobusy predajú aj s evidenčnými číslami.
Zisťujú záujem
Generálny riaditeľ DPMK Michal Tkáč nás informoval, že si podnik zatiaľ robí prieskum potenciálnych záujemcov. Keďže ide o mestský majetok, všetky náležitosti sa musia riešiť spoločne s magistrátom.
"Ak bude viac záujemcov, urobíme výberové konanie, na základe ktorého budú jednotliví záujemcovia ponúkať sumy za autobusy v zalepených obálkach. Tie sa následne otvoria a zvíťazí ten, kto ponúkne najviac."
V DPMK je momentálne 198 vozidiel a tento počet by mal byť zachovaný. Obhliadky prebiehajú odvčera do nedele.
Autor: ja/krs
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári