Ťažko môže niekto pochopiť, že o modeloch sa mu aj sníva
Aby mal dnes niekto slušný autopark, nemusí mať na bankovom konte milióny. Niekedy stačí hlavne nadšenie i zberateľský zápal a zbierku áut môžu dotyčnému závidieť aj najbohatší ľudia na svete. Príkladom je Košičan Dušan Herceg, ktorý však pre svoj autopark nepotrebuje rozsiahly pozemok ani garáže. Celá jeho zbierka, pozostávajúca z 2 500 kusov, sa nachádza v niekoľkých presklených vitrínach bytu na jednom z košických sídlisk.
D. Herceg sa zbieraniu autíčok a modelov od Matchboxu venuje už 36 rokov. "Všetko sa začalo, keď som bol ešte dieťa. Prvé matchboxy som postrácal, alebo porozbíjal. Viac som si ich začal vážiť, keď som mal asi 10 rokov. Práve tam siahajú moje zberateľské začiatky. Z obdobia socializmu sa mi zachovalo iba 100 kusov. V bežných obchodoch sa dali kúpiť jedine pred Vianocami. V Tuzexe síce boli celý rok, ale drahšie."
Svojej vášni sa začal venovať naplno koncom 80. rokov. "Vtedy už nebol taký problém zohnať matchboxy a po revolúcii už vôbec nie. Teraz mi pomáha aj kamarát z Prešova, ktorý nosí niektoré modely z USA. Dodnes idú takmer všetky moje voľné peniaze do zbierky. Má už vyše 2 500 kusov." Prečo ostal verný práve matchboxom, D. Herceg vysvetliť nevie. "Jednoducho som ich začal zbierať. Postupne som získaval nové informácie o firme Matchbox a jej modeloch z literatúry a katalógov. Čím som starší, tým viac som do tých modelov zaľúbený."
Motorka so sajdkou
Najstaršie modely v zbierke D. Hercega sú z roku 1958 a 1959. Za model, ktorý má pre neho najväčšiu cenu, dal ďalšiemu košickému zberateľovi štyri kamióny. Nejde však o autíčko, ale motorku Sunbeam so sajdkou z roku 1914. "Cena základného modelu je 75, alebo 90 euro, podľa toho, či má zatvorenú, alebo otvorenú vidlicu. Ale s čiernym sedadlom má hodnotu 1 100 euro. Model motorky, ktorú mám, je z roku 1967. V Československu sa prvé Matchboxy objavili v roku 1968. Vtedy mi rodičia kúpili aj Sunbeam. Ale tento model som ako malý chlapec zničil, preto som ho teraz zháňal." Keď rušil iný zberateľ z Ťahanoviec zbierku, kúpil si D. Herceg kamióny späť. Kedysi stáli 65 korún. Teraz majú trhovú hodnotu 1 500 korún.
Ďalší kúsok v zbierke, hasičské auto Ford AA Fire Engine z roku 1932, je pozoruhodné tým, že nemá červenú, ale nezvyčajnú zelenú farbu. "Schválne som si objednal jedno auto v inej farbe, ako je červená. Originál mal tiež zelenú farbu. Druhé, Cadillac z roku 1933, je už červené. Už teraz majú obe vyššiu hodnotu, stoja okolo 2 000 korún. Ja som ich kúpil po 780 korún za kus." Samozrejme, nie sú to jediné "hasičáky", ktoré má D. Herceg v zbierke. Za zmienku stojí model hasičského auta Leyland. Nie je len na okrasu, niektoré diely, napríklad rebrík, sú funkčné. "Od matchboxu síce zbieram všetko, ale je pravda, že som zaťažený najviac práve na hasičskú techniku."
Hodnotu každého modelu od Matchboxu určuje počet vyrobených kusov. "Ide aj o to, aké je autíčko staré. Matchbox vyrába niektoré modely v malých sériách. Napríklad ´Ypsiloniek´ vyrobia tisíc kusov, ale v špeciálnej sérii, určenej pre zberateľov, možno len 100 150 kusov. Jeden stojí v prepočte 5 000 korún, ale už v ďalšom roku má hodnotu vyše 7 000. Takže nielen najstaršie kusy, ale aj malosériové majú naozaj veľkú hodnotu."
Prvé modely, ktoré mali ešte liate kolesá, tzv. Regular Wheels, kúpil na Alžbetinej, v predajni železničných modelov. Zrejme ich niekto doniesol, boli tam len náhádzané v krabici. Niektoré dokonca aj s originálnou krabičkou. Ak sa s modelom hrali deti a je trochu ošúchaný, nie je to ža také zlé. Aspoň získa "patinu" a je tam istota, že ide o originál. "Je to určite lepšie, ako keď niekto model len tak prefarbí, alebo zatrie ošúchané miesta. Vtedy sa znehodnotí a ako Matchbox pre zberateľov už nemá takú cenu. Neraz sa aj bojím kupovať nejaké modely na burzách. Hlavne, ak ide o veľmi pekný model. Vtedy je otázne, či je naozaj zachovaný, alebo už na ňom boli robené zásahy."
Niekedy určujú cenu dvoch takmer identických áut detaily. Ako príklad môžeme uviesť policajné angličáky. "Jeden z nich má červený a druhý modrý maják. Podľa katalógu má autíčko s modrým majákom zhruba desaťkrát vyššiu cenu ako s červeným. Čiže s modrým majákom ich bolo vyrobených málo." Veľmi dôležité je, aby mal model aj originálnu krabičku, v ktorej bol zabalený. Vtedy má vyššiu cenu, ako ten istý, ktorý krabičku nemá.
Najviac má Bratislavčan
Pokiaľ ide o finančnú stránku, najdrahší je model Fordu A, za ktorý dal D. Herceg 3 000 korún. "Bol vyrobený pri príležitosti stretnutia zberateľov Matchboxov v roku 1992. Kúpil som ho vtedy od istého zberateľa, stál 90 dolárov. Vtedy mal dolár vyšší kurz, ako v súčasnosti, takže aj keď som mal malú dušičku, zistil som, že ma ten človek neoklamal. Spočiatku som veľmi nemal odvahu kupovať angličáky cez internet. Bál som sa, či to naozaj bude fungovať. Cez internet sa nakupuje dobre, hlavne cez Amazon a Ebay."
V Košiciach by sa zberatelia Matchboxov dali spočítať na prstoch jednej ruky. "Poznám ešte dvoch, ktorí sa tým vážnejšie zaoberajú. Ďalší, ktorý mal tiež slušnú zbierku, potreboval súrne peniaze, preto ju predal istému Bratislavčanovi. Ten je najväčším zebrateľom Matchboxov na Slovensku. Pokiaľ viem, má ich vyše 7 000." V hlavnom meste má aj vlastnú predajňu. "Bol som sa tam pozrieť. Okrem komisionálneho predaja má aj také modely Matchboxu, ktoré sa bežne kúpiť nedajú, lebo sú drahé."
Aj D. Herceg má doma modely z limitovaných sérií. Niektoré z nich majú prekvapujúci pôvod. "Modely vyrába aj spomínaný pán z Bratislavy. Ide o limitované série deklarované ako Slovenský klub. Sú to modely Matchbox, ktoré sa u neho zafarbia a majú aj nápisy. Je k nim aj certifikát, ktorý je potvrdením o tom, že ide o modely Matchbox. So spomínaným certifikátom tu mám jeden model Mercedesu E kombi. Bol vyrobený pri príležitosti vstupu Slovenska do EÚ v máji 2004, je to 26. kus z 50. Stál ma 1 200 korún."
Medzi kuriozitky v zbierke D. Hercega patrí model Škody 130 z roku 1986 v mierke 1:57. Je to jediné auto z bývalého Československa, ktoré bolo predlohou pre angličák od Matchboxu. "Model Škody 130 sa vyrábal v dvoch alebo troch prevedeniach. Rozdiely boli len v malých detailoch. Pokiaľ viem, je to jediný model z bývalého východného bloku, ktorý Matchbox vyrábal."
Zatiaľ najdrahší model Matchboxu má iné parametre. "Keď Matchbox oslavoval 50. výročie založenia, vznikol mimoriadne vzácny model. Dali ho na internetovú burzu so základnou ponukou 2 200 dolárov, neskôr sa jeho cena vyšplhala až na 22 000 a očakávali, že ho predajú za 40 až 60 000 dolárov. Je vyrobený z 18-karátového bieleho zlata a 24karátového žltého zlata. Vo svetlách je 6 briliantov, plus ako výzdobu má aj 24 rubínov a 4 zlaté zafíry. Jednoducho skutočný šperk, ktorý má zo všetkých angličákov od Matchboxu najvyššiu hodnotu."
O Matchboxoch sa mu aj sníva
D. Herceg sa chcel dostať k vzácnemu starému modelu náklaďáka s pluhom. "Chcel som ho kúpiť od zberateľa z Ťahanoviec, ktorý rozpredával svoju zbierku. Povedal mi, že ešte mám čas. Po ten náklaďák som si išiel až o mesiac. On mi už len oznámil, že má prázdne vitríny. Prišiel za ním spomínaný Bratislavčan aj so synom a kúpili od neho celú zbierku. Dohodli sa na cene 120 korún za jeden model. Spolu mu dali za celú zbierku zhruba 120 000."
Nás ale zaujímalo, či nám prezradí cenu zbierky aj D. Herceg. "Už som si chcel nafotiť jednotlivé modely a napísať sumu, ktorú som za ne zaplatil a ich trhovú cenu podľa katalógu. Zatiaľ na to nemám čas. Keď si predstavím, koľko som asi investoval, tak nominálna hodnota je okolo 350 000 korún. Trhová hodnota ale musí byť vyššia, určite viac ako pol milióna." To už je slušná sumička, ale zároveň riziko, že zbierka vzbudí záujem zlodejov. Neuvažoval D. Herceg o jej poistení? "V poisťovni som sa informoval. Ale je to komplikované. Zbierku by musel ohodnotiť súdny znalec. Poplatok za poistku by bol niekoľko tisíc korún ročne. Zatiaľ som to nechal tak."
D. Hercega pred zhruba siedmimi rokmi už vykradli, jeho zbierka však výrazné straty neutrpela. "Zlodej spravil škodu asi 10-tisíc korún. Zameral sa hlavne na cennosti. Zo zbierky ukradol asi 20 kabrioletov, ktoré nemali veľkú hodnotu. Mimochodom, ´obyčajný´ zlodej by zbierku vedel ťažko speňažiť. Ak by ukradol len najvzácnejšie kusy, uľahčilo by to robotu policajtom. Bolo by jasné, že to musí byť niekto, kto má prehľad."
Rodina D. Hercega nemá celkom pochopenie pre jeho koníček. "Som rozvedený, prisťahovala sa ku mne mama. Ona to tiež nechápe. Môžem jej dávať akékoľvek dôkazy, že modely majú čoraz vyššiu cenu, nemám šancu jej to vysvetliť. O autíčkach sa mi neraz i sníva. Ťažko to niekto pochopí. Sníva sa mi napríklad, že prídem do predajne Matchboxov, kde je viacero starých modelov. Ja si neviem vybrať, ktorý chcem a potom sa zobudím," smeje sa D. Herceg.
Do rámčeka, farebná podtlač. Skús dole medzi jeho výrez a tie krabičky
Firmu Matchbox netreba hlavne mužskej populácii zvlášť predstavovať. Veď už niekoľko generácií chlapcov sa hralo práve s angličákmi od Matchboxu. Prvé boli balené do zápalkových krabičiek, preto vznikol aj tento názov. Pôvodne britská firma koncom 70. rokov presťahovala výrobu do krajín juhovýchodnej Ázie. V súčastnosti patrí Matchbox pod americký hračkársky gigant Mattel. Názov "angličák" vznikol v období, keď sa ešte vyrábali v Anglicku. Len pre zaujímavosť, najväčší zberatelia Matchboxov sú v Nemecku, USA a Austrálii.
Boris Macko
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári