Stratenej. Cestári v Rožňave dostali prvé hlásenie o 17. hodine. Na úsek vyrazili dve autá.
Nákladiaky sa nezmestili
Cestári nezasahovali na Dobšinskom kopci a smerom na Stratenú tohto roku prvýkrát. Ale utorková situácia bola iná i v tom, že na sneh neboli pripravení vodiči nákladných áut. "Vodiči sú nedisciplinovaní. Znemožňovali nám prístup k úsekom, ktoré bolo potrebné sprejazdniť. Osobné autá a tie, ktoré mali zimné pneumatiky, mali situáciu ľahšiu. Ale autobusy a nákladiaky sa jednoducho na cestu nezmestili, pretože ju blokovali skrížené autá. Boli tam takí šoféri, ktorí mali letné pneumatiky, šmýkajúce sa už na mokrej vozovke, nieto na zasneženej. A podmienky v takých vyšších polohách sú úplne iné, než v nížinách," povedal vedúci rožňavského strediska správy a údržby Správy ciest KSK Peter Kliment.
O 18. hodine sa cestárom podľa neho podarilo cestu sprejazdniť. Cestári však pokračovali v sypaní aj v noci. Včerajšie popoludnie bolo na cestách podstatne lepšie, na Dobšinskom kopci smerom k Dedinkám bola utlačená vrstva snehu.
Na "okolí" Košíc bol relatívny pokoj
Ako sme sa dozvedeli od oblastného šéfa Správy ciest KSK v Moldave Gejzu Késiho, ich vozidlá síce boli v plnej permanencii, ale k pravej zime to v celom okrese Košice-okolie, ktorého cesty spravujú, ešte malo dosť ďaleko. "Vyšli sme najmä na problematické miesta v okolí horských priechodov zo Štósu do Smolníka, Zlatej Idky a ceste medzi Rákošom a Slancom. Podľa hlásení dispečerov tam napadlo asi 4 cm snehu. Ráno síce cesty trošku primrzli, ale všetko sme mali pod kontrolou," povedal nám G. Készi.
KSK spravuje takmer 2000 km ciest
Kraj bude vykonávať zimnú údržbu na takmer 2000 km ciest II. a III. triedy. Na základe nedávneho rozhodnutia zastupiteľstva schválili poslanci aj operačný plán zimnej údržby. Podľa neho pri vzniku kalamity budú o nasadení ľudí a techniky rozhodovať centrálny a obvodné operačné štáby stredísk správy a údržby ciest v jednotlivých okresoch.
Ku skvalitneniu údržby by malo dovedna prispieť aj 10 nových sypačov, ktoré kraj kúpil z prostriedkov úveru EIB. Na chemické ošetrenie ciest objednali vyše 3 500 ton soli a 7000 litrov Solmagu, i takmer 50 000 ton inertného drveného kameňa. Zimnú údržbu bude spolu zabezpečovať 81 vlastných sypačov, 8 nákladných áut s pluhom, 9 snehových fréz, 27 traktorov s radlicami a rovnaký počet nakladačov. V prípade kalamity im môže vypomôcť niektorý z 85 mechanizmov, ktoré vlastnia organizácie, resp. súkromníci v kraji.
Autor: ela/jsv
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári