Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Riadiaci pracovníci letovej prevádzky sú pre pilotov na oblohe ich ďalšími očami, ušami i rozumom...

Ruskí piloti sú kaskadéri. Nikdy nevedno, čo urobia...Akí blažení a spokojní sú všetci pasažieri lietadiel po po hladkom pristáti na zemi. Všetky

Ruskí piloti sú kaskadéri. Nikdy nevedno, čo urobia...

Akí blažení a spokojní sú všetci pasažieri lietadiel po po hladkom pristáti na zemi. Všetky predstavy o leteckej katastrofe sa razom rozplynú. Pilot utŕži potlesk, ktorým vzdajú cestujúci hold jeho leteckému kumštu. Málokomu vtedy napadne, že prinajmenšom rovnakým dielom ako pilot sa na úspešnom lete podieľajú aj ľudia na zemi. Sedia za zložitými prístrojmi na každom letisku a bedlivo sledujú všetko, čo sa na oblohe deje. Ako to v skutočnosti funguje sme sa boli pozrieť v riadiacej veži na letisku v Košiciach.

Skryť Vypnúť reklamu

V čase našej návštevy riadili lietadlá traja muži. Pracovisko v letiskovej riadiacej veži je presklené, s krásnym, panoramatickým výhľadom. Pracovný pult zaberá väčšiu časť miestnosti a je tvorený počítačovými monitormi. Poskytujú informácie o aktuálnej polohe lietadiel, rýchlosti a smere vetra, teplote vzduchu, dohľadnosti v okolí letiska a ďalšie dôležité informácie.

Na jednom z monitorov je vyznačený vzdušný priestor Slovenska s modrými pásmi letových ciest a s nepravidelnou zelenou škvrnou, označujúcou košické letisko s jeho okolím. Malé biele krúžky so skupinou čísiel a písmen sú lietadlá, ktoré muži práve sledujú. Lietadlo z Bratislavy sa približuje k zelenému priestoru. To znamená, že ho radarový riadiaci, nachádzajúci sa na pracovisku o poschodie nižšie, odovzdáva do opatery "vežiarovi" a jeho asistentovi, ktorých úlohou je postarať sa o bezpečné pristátie a rolovanie lietadla pred letiskovú halu.

Skryť Vypnúť reklamu

"OK ZZK vstup do riadeného okrsku povolený cez vstupný bod Sokoľ, pokračujte ponad mesto priamo na finále dráhy 19," vraví do mikrofónu vedúci smeny Robert Novák a pre nás vysvetľuje: "Lietadlá musia do nášho letiskového priestoru vstupovať cez určené vstupné body." Do košického riadeného vzdušného priestoru môžu lietadlá vstupovať cez bod Sokoľ, Rudník, Čečejovce, Keked alebo Ruskov.

"Naším hlavným poslaním je zodpovednosť za poskytovanie letových prevádzkových služieb," hovorí vedúci stanovištia LPS Košice Jozef Kmeť. "Letové prevádzkové služby na letisku Košice a v stanovenom vzdušnom priestore poskytujeme 24 hodín denne. Každé lietadlo vo vzdušnom priestore je od okamihu povolenia spúšťať motory až do pristátia na cieľovom letisku riadené riadiacimi letovej prevádzky."

Skryť Vypnúť reklamu

Riadiaci pracovníci letovej prevádzky riadia lietadlo od začiatku až do konca tak, aby letelo v správnej výške, teda nie privysoko ani prinízko a aby sa nedostalo do kolízie s "kolegami" vo vzduchu i na ploche letiska. Pilot totiž zo svojho zorného uhla všetky lietadlá v jeho blízkom okolí nevidí. Ľudia na zemi sú preto jeho ďalšími očami, ušami i rozumom...

V pracovisku pod nami sa nachádza radarový riadiaci pracovník, ktorý pri poskytovaní letových prevádzkových služieb používa radarové systémy. Informácie o lietadlách, získané z radarového zobrazenia, používa na poskytovanie radarových služieb s cieľom lepšie využiť vzdušný priestor, zmenšiť zdržanie letov, poskytnúť priame trate a optimálne profily letov, ako aj zvýšiť bezpečnosť. "Ďalej informácie získané z radarového zobrazenia používa na radarové vedenie lietadiel s cieľom vyriešiť možné konfliktné situácie, pomôcť pilotom pri ich navigácii, pri oblietavaní oblastí nepriaznivého počasia a zaistenie bezpečnej výšky nad zemou."

Nie vždy je však radarový riadiaci zodpovedný za bezpečnú výšku letu lietadla nad zemou. Ak je dobrá dohľadnosť a pilot vidí široko ďaleko, môže požiadať stanovište, poskytujúce približovaciu službu riadenia, o povolenie priblíženia za viditeľnosti zeme. Potom svoju polohu určuje pomocou zrovnávacej navigácie so zemou. "Za zaistenie bezpečnej výšky nad prekážkami počas priblíženia za viditeľnosti zeme je zodpovedný veliteľ lietadla. Takéto priblíženie bolo povolené vykonať aj vojakom, ktorí mali leteckú nehodu pri obci Hejce".

Riadiaci letovej prevádzky v rádiotelefónnej komunikácií používajú anglický jazyk. Musia vedieť robiť naraz viac úkonov a všetky správne. V jednej minúte hovoria do mikrofónu, sledujú prevádzku na letiskovej ploche a v stanovenom vzdušnom priestore, koordinujú činnosť s ostatnými službami. Súčasne stláčajú tlačidlá na pulte, alebo klávesnici počítača. Príkazy a informácie sa musia vydávať jasne a stručne. Najdôležitejšou informáciou, ktorú riadiaci odovzdáva lietadlám, je hodnota tlaku vzduchu. Ďalšia dôležitá informácia je smer a rýchlosť prízemného vetra, dohľadnosť a teplota vzduchu. "Smer a rýchlosť prízemného vetra zohráva veľmi dôležitú úlohu pri vzlete a pristátí lietadla. V zásade sa pristáva a vzlieta oproti vetru. Vzlet lietadla však ovplyvňuje aj teplota vzduchu. Čím je teplota vyššia, tým je vzduch redší a lietadlu sa zo zeme vzlieta ťažšie."

Menšie problémy niekedy narobia búrky, alebo zložité prevádzkové situácie. Ak pilot presne nevykoná príkaz, ktorý mu riadiaci pracovník vydá, "vykoľají" riadiacemu postup, ktorým chcel riadiť letovú prevádzku. Riadiaci však musí vždy vedieť, aký ďalší postup má zvoliť, aby nedošlo ku kolízii. "Má to nevýhodu, že nemôžeme povedať počkajte rozmyslíme si ako to vyriešiť," konštatuje. Čo sa týka pilotov, sú medzi nimi rozdiely. Na niektorých musia riadiaci dávať väčší pozor, ako na iných. Napríklad mnohí Rusi sú "kaskadéri", majú slabšie jazykové znalosti a do poslednej chvíle nevedno, čo s lietadlom urobia. Veľmi precízni sú zas piloti z ČSA.

Letiskový a radarový riadiaci má bežne pod kontrolou päť až šesť lietadiel naraz. Viac ich je vtedy, ak neboli kvôli zlému počasiu povolené lety a potom letia všetky omeškané lietadlá približne v rovnakom čase. "Sme schopní riadiť prílety a odlety lietadiel v slede aj po piatich minútach počas celého dňa. Na takúto intenzívnu prevádzku ale nie je kapacitne vybavené letisko. Nemáme na to také veľké odletové haly a parkovacie plochy pre lietadlá."

Riadiaci letovej prevádzky musia byť po zdravotnej stránke stopercentní. Preto uchádzač o túto profesiu sa musí podrobiť vstupnému zdravotnému vyšetreniu, ktoré je mimoriadne prísne. Vyšetruje sa nielen jeho zrak a sluch, ale aj všetky vnútorné orgány. Okrem toho sa u adepta zisťuje, ako je na túto prácu psychicky vybavený. Psychotesty sú zamerané nielen na inteligenciu uchádzača, ale zisťuje sa nimi aj skóre jeho postrehu, pozornosti, sústredenia, priestorovej predstavivosti i odolnosti na stres a psychickú záťaž. Výber je prísny. Záujemca musí vedieť pohotovo a správne reagovať na okamžitú situáciu. Čas na rozmyslenie pri tejto práci nie je. Keďže leteckým jazykom je angličtina, riadiaci musia "spikovať" anglicky na slušnej úrovni. Kvôli týmto nárokom, prechádza kurzom ani nie polovica uchádzačov.

Pre nových riadiacich sa robia kurzy v zahraničí v špeciálnych výcvikových strediskách. Trvajú približne rok. Po absolvovaní kurzu, musí každý uchádzač prejsť výcvikom a skúškami na simulátore, kde si vyskúša riadenie "naozajstnej" letovej prevádzky. Sleduje sa spôsob i rýchlosť jeho reakcií na riešenie rôznych núdzových a komplikovaných situácií. "Sú aj takí, ktorí prešli zdravotnou prehliadkou, psychotestmi i kurzom a až v tejto záverečnej fáze zlyhali. Kritériá sú veľmi prísne." Bodaj by nie. Jedna chyba môže zapríčiniť aj predpoklad k vzniku leteckej nehody.

Zdravotné osvedčenie a psychologické testy absolvujú pravidelne, raz ročne, aj profesionáli. Okrem toho sa v priebehu jedného kalendárneho roka zúčastňujú výcviku na simulovanom pracovisku, kde sa znovu overujú ich teoretické a praktické vedomosti i zručnosti. Precvičujú si postupy a fázy riadenia letovej prevádzky, najmä tie, ktoré sa v praxi málo vyskytujú. Pracovník na tomto poste musí byť stále v dobrom odbornom a zdravotnom stave. Ak nie je, bez pardónu končí.

Celkovo majú Košice 15 riadiacich letovej prevádzky, ktorí sa v pracovných smenách striedajú. Ženy v košickom tíme nie sú, ale na letisku v Bratislave pracujú dve. Dĺžka pracovnej zmeny je osem hodín a v určených časových intervaloch sa pracovníci na jednotlivých miestach vymenia. Je to kvôli tomu, aby si udržali maximálnu sústredenosť počas celej pracovnej zmeny.

Táto práca je po psychickej stránke veľmi náročná a určite aj vyčerpávajúca... "Niektoré smeny sú veľmi náročné. Tu sa človek dostane do akéhosi pracovného tranzu a vyčerpanie ani nevníma," vraví J. Kmeť. "Nesprávne rozhodnutia pri riadení sú neprípustné. Ak by nejaké boli, už je to večer v televíznych novinách, alebo sa o tom informuje tlač hneď na druhý deň...."

V prípade J. Kmeťa je povolanie dedičnou záležitosťou. K lietadlám "zavoňal" prostredníctvom svojho otca, ktorý bol tiež riadiacim letovej prevádzky. Zapáčilo sa mu tak, že ho vykonáva už 31 rokov.

"V mojom prípade to bolo trošku komplikovanejšie," pridáva jeho kolega Milan Dvořák, ktorý ako riadiaci pracuje už 28 rok. "K lietadlám ma vždy ťahalo. Preto som sa prihlásil do aeroklubu, kde som chcel lietať, ale rodičia mi to nedovolili. Tak som tu."

Každá práca vraj po čase prináša určitú deformáciu, akou je tá ich? "Vďaka nej má každý z nás maximálne vycibrené periférne počúvanie a videnie. Dokážeme naraz telefonovať a vnímať aj iné rozhovory tak, že vieme, čo v danom momente hovorili viacerí ľudia," odpovedá J. Kmeť.

"Možno aj kvôli tomuto zamestnaniu sa vieme v bežnom živote rýchlo rozhodovať," dopĺňa M. Dvořák. "Vypestoval som si krátkodobú pamäť tak, že nepodstatnú informáciu v momente vypúšťam z hlavy. Preto sa mi často stane, že keď sa manželka pýta, s kým a o čom som telefonoval, tak jej neviem odpovedať." Všetci svorne tvrdia, že po toľkých príkazoch, ktoré v práci každý deň vydajú, sú radi, že doma môžu už len počúvať...

Pocit zodpovednosti za lietadlá vo vzduchu im prináša uspokojenie. Práca sa im stala drogou. Baví ich každý deň, lebo situácia na oblohe je zakaždým iná a stále si vyžaduje nové riešenia. Za jediné negatívum považujú všetci to, že zákon nezohľadňuje náročnosť (stresovosť) tohto povolania a neumožňuje riadiacim letovej prevádzky odísť do starobného dôchodku skôr, ako je to bežné v ostatných západných krajinách. Povinný odchod do dôchodku vo veku 62 rokov je podľa nich pre túto prácu, ktorá si vyžaduje bezchybný postreh a maximálnu sústredenosť, až príliš vysoký.

Táto profesia je jednou z mála povolaní na Slovensku, ktoré sú slušne finančne ohodnotené. "Aj keď naše platy nie sú na rovnakej úrovni, ako v západných štátoch, približujú sa k nim. No v dnešnej dobe nie je náš plat hlavnou motiváciou pre uchádzačov, pretože manažérske pozície sú často oveľa lepšie ohodnotené," dodáva J. Kmeť na záver.

Andrea BOŽINOVSKÁ

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  2. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  3. Bývanie v meste predlžuje život
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  6. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  7. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  8. Aká je chémia vôní
  9. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  2. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  3. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  7. Aká je chémia vôní
  8. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  9. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  10. Bývanie v meste predlžuje život
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 047
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 18 050
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 13 680
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 019
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 435
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 258
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 879
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 595
  9. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 490
  10. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 163
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

ROZHOVOR

Pediatrička: Niekedy som očkovala na chrípku 600 detí za rok, teraz približne 50

Ľudia si zvykajú, že nemôžu behať za lekárom so všetkým.

Pediatrička Eva Ševecová.
Rozhovor

Archeológ: Hrady síce opravujeme, ale tie nežijú

Michal Keruľ chcel odhaľovať poklady histórie, teraz ich pomáha strážiť.

Michal Keruľ s rodinou.
Humenskí poslanci nájomnú zmluvu so spracovateľom ovocia neschválili.
Vrak pred rodinným domom začínajú úrady riešiť.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Návštevníci u sv. Michala a spev Moniky (týždeň podľa Schutza)

Z radu kajúcnikov je exštátna tajomníčka zrejme vôbec najvýbušnejší materiál.

Ústavnoprávny výbor vypočúva kandidátov na generálneho prokurátora.
Pavol Jarčuška počas tlačovej konferencie k aktuálnej pandemickej situácii.
Miesto atentátu na jadrového vedca.
Mária Kolíková

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop