Korzár logo Korzár Košice
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

ROZHOVOR - Martin Račko

"Nechcem byť nikomu a ničomu podriadený"Košický výtvarník dielami rád rozdáva optimizmus a radosťMeno Martin Račko sa vo výtvarnej obci radí na

"Nechcem byť nikomu a ničomu podriadený"

Košický výtvarník dielami rád rozdáva optimizmus a radosť

Meno Martin Račko sa vo výtvarnej obci radí na popredné priečky významnosti. Jeho nositeľ žije a tvorí v Košiciach a do svojich diel vkladá výraznú pečať dôležitosti medziľudských vzťahov. Nemá rád, ak jeho kolegovia do svojej práce zbytočne vnášajú negatívne pocity. Je presvedčený, že umenie má človeka povznášať, nie ubíjať a deprimovať.

Vyštudovali ste dizajn. Nakoľko obsah vášho štúdia ovplyvňuje v súčasnosti váš život?

Skryť Vypnúť reklamu

- Po škole som sa snažil pracovať v oblasti, ktorú som vyštudoval. 90-te roky minulého storočia pre výtvarníkov neboli veľmi priaznivé. Nestál som však v pozadí so založenými rukami, ale snažil som sa prežiť a zároveň ostať výtvarníkom. Pracoval som v oblasti interiérovej tvorby a tá ma aj nasmerovala viac ku komornej maľbe. Ľudia sa ma často pýtajú, prečo si pred menom píšem akademický sochár a pritom maľujem. Stále však odpovedám, že pre mňa je titul len formálna záležitosť. Som jednoducho výtvarníkom.

Prečo ste vôbec chceli byť umelcom? S akými očakávaniami ste sa do týchto bohémskych vôd vrhli?

- Platí také porekadlo: "Komu nie je zhora dané, v obchode to nekúpi".

V istom období môjho života som si uvedomil, že by som mal naplno využiť svoj talent. Okrem túžby ďalej študovať a nasávať čo najväčšie množstvo skúseností bola jednoznačne jedným z hlavných dôvodov sloboda. Neviazanosť, sloboda prejavu, času a vzťahov.

Skryť Vypnúť reklamu

A podarilo sa?

-Môžem povedať, že áno. Kedysi boli umelci istými vazalmi ideológie a museli sa správať podľa určitého diktátu skupiny ľudí, ktorá ich viazala zákazkami. Našťastie, ja som dnes len vazalom samého seba, svojho myslenia a chápania a snažím sa nepodriaďovať nikomu a ničomu. Klamal by som však, keby som vás presviedčal, že idem nekompromisne svojou cestou, nehľadiac vôkol seba. Napriek všetkému musíme vždy dokázať spraviť aj zopár kompromisov a prispôsobiť sa dobe, v ktorej žijeme.

Čo tvorí nevyčerpateľný zdroj vašich inšpirácií?

- Pojem domov je pre mňa veľmi dôležitý, zrejme aj preto, že som ho na istý čas stratil. Je sumarizáciou množstva faktorov. Vzťahov, väzieb, vzájomných vzťahov medzi ľuďmi i k tomu, čo sme nadobudli, vytvorili, či stratili. V samotnej charakteristike mojej tvorby môžeme vychádzať práve z problematiky medziľudských vzťahov, väzby človeka k človeku, k prírode i k samotnému vesmíru. Láska a nenávisť, priateľ kontra nepriateľ, alebo dotyk či odpudenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako mnohých umelcov vás však fascinuje i svet divadla.

- Či chceme, či nie, všetci divadlo hráme každý deň na jednej veľkej scéne. Tá hra sa volá život. Niekedy hráme dobre, inokedy slabšie. Herci na javisku svoj prejav len trošku preexponujú a zhustia čas a dej. Umelci svojou schopnosťou vyjadriť všetko lepšie ako bežný človek dostanú veci do naakumulovanej podoby, ktorá v nás zarezonuje, niečo v nás zachová a sprostredkuje nám jedinečný zážitok.

Vaše diela vyžarujú pokoj a vytvárajú atmosféru čohosi príjemného, čo hreje pri srdci. Nikdy do procesu tvorby nevnášate zármutok?

- Život nám veľakrát prináša toľko smútku a bolesti, že osobne nepovažujem za správne deliť sa prostredníctvom obrazov o každý takýto negatívny zážitok ešte s niekým iným. Snažím sa na svet hľadieť optimistickejšie a farebnejšie. Nemám rád kolegov, ktorí vnášajú do výtvarného umenia smútok a vlastné depresie. Nemám rád ľudí, ktorých prejavom je vytváranie zloby, nenávisti, alebo utrpenia a nútia iného sa na to ešte aj dívať.

Spomenuli ste, že vám je občas v ateliéri samému smutno...

- Problém je v tom, že každý výtvarník potrebuje mať svoj nerušený kľud a svoje ticho. Ale keď som dlhší čas zavretý v ateliéri, tak sa mi žiada hľadať aj kontakt s okolím, či s prírodou. Využívam každú možnosť stretnutia s priateľmi, alebo sa idem len tak prejsť po meste. Pozorujem ľudí, ich pohyby, reakcie. Vnímam ich gestá, mimiku tváre, pohyby rúk, objatia, ale i nervózne reakcie. Je to vlastne také moje malé špehovanie prostredia okolo mňa a nikto si asi ani neuvedomuje, že sa stáva modelom v mojej ďalšej obrazovej kompozícií.

Disponujete ´fantami´ pravého umelca?

- (Smiech.) Je priam nebezpečné prezrádzať všetky moje prejavy!

Až tak?

- Ale nie. Keď sa však človek otvorí, veľakrát úplne odkryje svoje ja a potom by ste to začali hľadať aj v mojej tvorbe. A okrem toho, kým človek žije, ľudia naňho majú iné zrkadlo. Nehodno, kým žijeme a kým sme na tomto svete, aby sme sa priznávali k svojim nerestiam a svojmu tajnému bohémskemu životu. Nesnažím sa vykúkať svojím životom, či správaním z davu. Stelesňujem asi toľko neresti, ako každý iný zdravý chlap v našom meste.

Je podľa vás dnešná doba voči umelcom prajná?

- Vidím veľký posun najmä medzi 90-tymi rokmi a dneškom. Národ sa finančne zmohol, no postavil sa aj do inej polohy. Ľudia už prišli na to, že kultúra a umenie nepatrí len na námestia, ale vstupuje i do ich osobného života. Ja osobne sa nesťažujem, som spokojný. Teší ma, že ľudia ma vyhľadávajú a prichádzajú za mnou do ateliéru.

Aký je váš vzťah ku kritikom výtvarného umenia?

- Vcelku dobrý. Uvedomujem si, že ich potrebujeme a oni potrebujú nás. Sú veľakrát hybnou silou a motorom, ktorý umenie a kultúru posúva dopredu a odhaľuje nové smerovania. Divákovi odkrývajú zašifrované správy tvorcu a určite aj pomáhajú k zmene nášho myslenia. Na druhej strane irituje a hnevá ma to, ak sa určitá skupina ľudí postaví do polohy všeobecných kritikov a diktuje národu. Musím povedať nahlas, že tak ako v 70.-80. rokoch boli ľudia, ktorí vytvárali diktát smerovania umenia a kultúry, tak aj dnes sa objavuje presadzovanie názorov z opačného konca a v opačnom garde. Podľa môjho názoru to prechádza až do určitého neopodstatneného extrémizmu.

Ako by ste ale potom odlíšili kvalitu od gýčov?

- Nemal by vznikať diktát toho, čo je dobré a čo nie. Nemôžeme ale ani čakať, že nám to ukáže trh. Kultúra sa nemôže riadiť trhovým mechanizmom, potom by veľa tvorcov, ktorí sa snažia o nejaké nóvum, bolo postavených do zlej pozície. Stále si myslím, že hlavne čas nám ukáže, kto uspel.

Popýšte sa trošku na záver svojimi cenami a najväčšími úspechmi.

- Nerád rozprávam o oceneniach a ani neudávam sumár zabsolvovaných výstav. To nie je podľa mňa zrkadlom toho, akí sme dobrí a k čomu sme dospeli. Najviac ma teší, že sa moja tvorba ľuďom páči a majú z nej radosť. Pre mňa osobne však bolo jedným z najväčších ocenení v poslednej dobe to, že tohto roku som sa zúčastnil na spoločnej výstave so Slovenským národným múzeom na zámku Vianden v Luxemburgu. V rytierskej sále zámku bola prezentovaná história a kultúra slovenského národa od 16. do 19. storočia. Veľmi ma potešilo, že v druhej časti expozície som mal práve ja možnosť predstaviť svoju tvorbu a sprostredkovať tak vo svete odraz súčasnej slovenskej kultúry.

Andrea NITKULINCOVÁ

andrea.nitkulincovakorzar.sk

Citát:

"V istom období môjho života som si uvedomil, že by som mal naplno využiť svoj talent. Dôvodom bola sloboda."

MARTIN RAČKO

Profil

Martin Račko

narodil v roku 1959

absolvoval štúdium na VŠVU v Bratislave, odbor dizajn

od roku 1985 tvorí a pôsobí v Košiciach hlavne v oblasti maľby, ale i dizajnu, interiérovej a exteriérovej architektúry a voľného výtvarného umenia,

na svojom konte má množstvo individuálnych i kolektívnych výstav.

je členom Spoločnosti voľných výtvarných umelcov pri Slovenskej výtvarnej únií a členom Umeleckej Besedy Slovenskej.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 39 219
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 443
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 349
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 190
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 996
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 933
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 205
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 917
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 717
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 605
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Plocha v areáli bytového podniku, ktorá by mala slúžiť ako parkovisko pre vraky.

Bude v areáli bytového podniku.

1 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

22. jan

O klíme si kladieme falošné otázky.

22. jan
Policajti blokujú demonštrantov počas protestu proti väzneniu ruského opozičného lídra Alexeja Navaľného v Jekaterinburgu.

Rusi demonštrovali proti Putinovmu režimu.

5 h
Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.

9 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop