Korzár logo Korzár Košice

VÝSTAVBA DIAĽNIC: Počiatek varoval zbytočne

OD INVESTOROV SI ŠTÁT OBJEDNÁ VIACŠtát sa rozhodol, že súkromní investori postavia 151 kilometrov diaľnic. A to aj napriek pôvodnému nesúhlasu

OD INVESTOROV SI ŠTÁT OBJEDNÁ VIAC

Štát sa rozhodol, že súkromní investori postavia 151 kilometrov diaľnic. A to aj napriek pôvodnému nesúhlasu ministerstva financií na základe jeho analýzy.

BRATISLAVA. Súkromní investori majú zaplatiť výstavbu 151 kilometrov vládou plánovaných diaľnic. V utorok sa na tom dohodol splnomocnenec vlády pre urýchlenie výstavby diaľnic Igor Choma s ministrami dopravy a financií. Cieľom je spojiť Bratislavu s Košicami do roku 2012, keď majú fungovať aj stredoslovenské tunely.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Tri balíky

Štát si má výstavbu a údržbu diaľnic objednať v troch balíkoch, ktoré budú podľa štátnych odhadov stáť 3,9 miliardy eur, čo je viac ako 130 miliárd korún. O každý sa môže uchádzať iný investor. Celková suma, ktorú štát nakoniec súkromnému investorovi zaplatí počas 25 rokov trvania zmluvy, môže byť niekoľkokrát vyššia, ako sú náklady na výstavbu. Všetko bude závisieť od toho, ako si štát a investor rozdelia riziká.

Tendre na prvé dva balíky spustí ministerstvo dopravy na budúci týždeň, tretí do pol roka. Do roku 2010 postavia súkromníci 68 kilometrov diaľnic, zvyšok o dva roky neskôr. "Ideme do tohto projektu tak, ako bol zadefinovaný v uznesení vlády v plnom rozsahu," povedal Choma.

Analýza odporúčala iba 95 kilometrov

SkryťVypnúť reklamu

Analýza, ktorú ministerstvo financií zverejnilo minulý týždeň a ktorej vypracovanie trvalo dva mesiace, odporučila postaviť maximálne 95 kilometrov súkromných diaľnic. Obávalo sa totiž, či ročné splátky za súkromné diaľnice nebudú znamenať riziko pre verejné financie a či z dlhodobého hľadiska nemôžu ohroziť plnenie Paktu stability, ktorý bude musieť Slovensko plniť po prijatí eura. Všetko nad 95 kilometrov by mohlo mať podľa analýzy v budúcnosti negatívny vplyv na verejné financie. Ministrovi financií Jánovi Počiatkovi sa ale nepodarilo zastaviť plány premiéra Róberta Fica, hoci upozornil na ich riziká.

Dosah sa vraj nedá povedať

V utorok už ministerstvo financií hovorilo, že konkrétny vplyv na verejné financie bude možné vyčísliť až vtedy, keď sa podpíšu zmluvy s investorom. To by malo byť do konca mája budúceho roku. Ministerstvo ani splnomocnenec nechceli povedať, či si vláda stanovila maximálnu hranicu ročných platieb, ktoré je ochotná platiť. Vraj by to mohlo ovplyvniť rozhodnutie uchádzačov, ktorí by svoje ponuky prispôsobili tejto sume.

SkryťVypnúť reklamu

"Doteraz sme mali možnosť hodnotiť iba teoretické možnosti stavieb. Po spustení tendra budeme mať možnosť hodnotiť konkrétne ponuky od konkrétnych koncesionárov," povedal hovorca rezortu financií Miroslav Šmál.

Aké konkrétne dosahy budú mať ročné splátky na slovenské verejné financie, nevedel povedať ani Choma. Zastáva rovnaký názor, že to bude možné vyčísliť, až keď sa podpíšu konkrétne zmluvy. Zároveň podľa Chomu neexistuje ani hranica, ktorá je pre štát dlhodobo únosná.

Ministerstvo financií má "určité predstavy o cene, ale bližšie ju nebudeme špecifikovať," povedal Šmál, ktorý sa obáva, že by túto informáciu mohli možní uchádzači o PPP zneužiť a prispôsobiť jej svoje ponuky. "Teoreticky by sa to však nemalo stať," povedal hovorca po tlaku novinárov, ktorí chceli, aby konkretizoval negatívny vplyv na ponuky.

O kapacity sa neboja

Do konca roka 2010 počíta vládny plán so 68 kilometrami súkromných ciest. Západ a východ krajiny by tak mali byť spojené dialňicou bez nového tunela. Zvyšok, teda 83 kilometrov, sa dokončí o dva roky neskôr. "Áno, ak dostaneme ponuky, tento termín je relevantný," odpovedal Choma.

Choma sa ani neobáva, že by neboli dostatočné pracovné či stavebné kapacity. "Je vecou koncesionára, ako bude stavbu realizovať," povedal. Pracovnú silu môžu priniesť zo zahraničia. Podľa Chomu dochádza k útlmu v pozemnom staviteľstve, a preto "ak budú projekty, tie sa presunú na diaľnice".

* * *

ČO SA MÁ STAVAŤ

Ide o tri balíky

n V prvom balíku ide o úsek od Dubnej Skaly po Ivachnovú a o dva menšie úseky na východe Slovenska. Stavebné náklady na ne sú odhadované na 2,2 miliardy eur.

n Druhý balík tvorí úsek rýchlostnej cesty Rl medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami s obstarávacou cenou pol miliardy eur.

n Tretí balík, ktorý bude vyhlásený neskôr, má hodnotu 1,2 miliardy eur a spojí územie od Hričovského Podhradia až po Dubnú Skalu.

Autor: TOMÁŠ HALÁN

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 16 651
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 973
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 608
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 345
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 190
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 2 916
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 650
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 2 449
  1. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  2. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  3. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  4. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  5. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  6. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  7. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  8. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 666
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 281
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 69 654
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 627
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 19 670
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 10 574
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 721
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 064
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Po Trumpovom ohlásení ciel začali burzy padať.

V akej fáze sa trhy nachádzajú a v čom sú rozdiely s finančnou krízou.


5
Peter Tkačenko.

Fico môže Danka buď upratať, alebo ignorovať.


12
Akciové trhy prudko klesajú.

Pohľad na portfóliá investorov nepotešia.


146
Oslavy 80. výročia oslobodenia Bratislavy na Slavíne.

Čo je Slavín a kto všetko sa tam zišiel?


73
  1. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  2. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  3. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  4. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  5. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  6. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  7. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  8. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 666
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 281
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 69 654
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 627
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 19 670
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 10 574
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 721
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 064
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu