OD INVESTOROV SI ŠTÁT OBJEDNÁ VIAC
Štát sa rozhodol, že súkromní investori postavia 151 kilometrov diaľnic. A to aj napriek pôvodnému nesúhlasu ministerstva financií na základe jeho analýzy.
BRATISLAVA. Súkromní investori majú zaplatiť výstavbu 151 kilometrov vládou plánovaných diaľnic. V utorok sa na tom dohodol splnomocnenec vlády pre urýchlenie výstavby diaľnic Igor Choma s ministrami dopravy a financií. Cieľom je spojiť Bratislavu s Košicami do roku 2012, keď majú fungovať aj stredoslovenské tunely.
Tri balíky
Štát si má výstavbu a údržbu diaľnic objednať v troch balíkoch, ktoré budú podľa štátnych odhadov stáť 3,9 miliardy eur, čo je viac ako 130 miliárd korún. O každý sa môže uchádzať iný investor. Celková suma, ktorú štát nakoniec súkromnému investorovi zaplatí počas 25 rokov trvania zmluvy, môže byť niekoľkokrát vyššia, ako sú náklady na výstavbu. Všetko bude závisieť od toho, ako si štát a investor rozdelia riziká.
Tendre na prvé dva balíky spustí ministerstvo dopravy na budúci týždeň, tretí do pol roka. Do roku 2010 postavia súkromníci 68 kilometrov diaľnic, zvyšok o dva roky neskôr. "Ideme do tohto projektu tak, ako bol zadefinovaný v uznesení vlády v plnom rozsahu," povedal Choma.
Analýza odporúčala iba 95 kilometrov
Analýza, ktorú ministerstvo financií zverejnilo minulý týždeň a ktorej vypracovanie trvalo dva mesiace, odporučila postaviť maximálne 95 kilometrov súkromných diaľnic. Obávalo sa totiž, či ročné splátky za súkromné diaľnice nebudú znamenať riziko pre verejné financie a či z dlhodobého hľadiska nemôžu ohroziť plnenie Paktu stability, ktorý bude musieť Slovensko plniť po prijatí eura. Všetko nad 95 kilometrov by mohlo mať podľa analýzy v budúcnosti negatívny vplyv na verejné financie. Ministrovi financií Jánovi Počiatkovi sa ale nepodarilo zastaviť plány premiéra Róberta Fica, hoci upozornil na ich riziká.
Dosah sa vraj nedá povedať
V utorok už ministerstvo financií hovorilo, že konkrétny vplyv na verejné financie bude možné vyčísliť až vtedy, keď sa podpíšu zmluvy s investorom. To by malo byť do konca mája budúceho roku. Ministerstvo ani splnomocnenec nechceli povedať, či si vláda stanovila maximálnu hranicu ročných platieb, ktoré je ochotná platiť. Vraj by to mohlo ovplyvniť rozhodnutie uchádzačov, ktorí by svoje ponuky prispôsobili tejto sume.
"Doteraz sme mali možnosť hodnotiť iba teoretické možnosti stavieb. Po spustení tendra budeme mať možnosť hodnotiť konkrétne ponuky od konkrétnych koncesionárov," povedal hovorca rezortu financií Miroslav Šmál.
Aké konkrétne dosahy budú mať ročné splátky na slovenské verejné financie, nevedel povedať ani Choma. Zastáva rovnaký názor, že to bude možné vyčísliť, až keď sa podpíšu konkrétne zmluvy. Zároveň podľa Chomu neexistuje ani hranica, ktorá je pre štát dlhodobo únosná.
Ministerstvo financií má "určité predstavy o cene, ale bližšie ju nebudeme špecifikovať," povedal Šmál, ktorý sa obáva, že by túto informáciu mohli možní uchádzači o PPP zneužiť a prispôsobiť jej svoje ponuky. "Teoreticky by sa to však nemalo stať," povedal hovorca po tlaku novinárov, ktorí chceli, aby konkretizoval negatívny vplyv na ponuky.
O kapacity sa neboja
Do konca roka 2010 počíta vládny plán so 68 kilometrami súkromných ciest. Západ a východ krajiny by tak mali byť spojené dialňicou bez nového tunela. Zvyšok, teda 83 kilometrov, sa dokončí o dva roky neskôr. "Áno, ak dostaneme ponuky, tento termín je relevantný," odpovedal Choma.
Choma sa ani neobáva, že by neboli dostatočné pracovné či stavebné kapacity. "Je vecou koncesionára, ako bude stavbu realizovať," povedal. Pracovnú silu môžu priniesť zo zahraničia. Podľa Chomu dochádza k útlmu v pozemnom staviteľstve, a preto "ak budú projekty, tie sa presunú na diaľnice".
* * *
ČO SA MÁ STAVAŤ
Ide o tri balíky
n V prvom balíku ide o úsek od Dubnej Skaly po Ivachnovú a o dva menšie úseky na východe Slovenska. Stavebné náklady na ne sú odhadované na 2,2 miliardy eur.
n Druhý balík tvorí úsek rýchlostnej cesty Rl medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami s obstarávacou cenou pol miliardy eur.
n Tretí balík, ktorý bude vyhlásený neskôr, má hodnotu 1,2 miliardy eur a spojí územie od Hričovského Podhradia až po Dubnú Skalu.
Autor: TOMÁŠ HALÁN
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári