Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

VÝSTAVBA DIAĽNIC: Počiatek varoval zbytočne

OD INVESTOROV SI ŠTÁT OBJEDNÁ VIACŠtát sa rozhodol, že súkromní investori postavia 151 kilometrov diaľnic. A to aj napriek pôvodnému nesúhlasu

OD INVESTOROV SI ŠTÁT OBJEDNÁ VIAC

Štát sa rozhodol, že súkromní investori postavia 151 kilometrov diaľnic. A to aj napriek pôvodnému nesúhlasu ministerstva financií na základe jeho analýzy.

BRATISLAVA. Súkromní investori majú zaplatiť výstavbu 151 kilometrov vládou plánovaných diaľnic. V utorok sa na tom dohodol splnomocnenec vlády pre urýchlenie výstavby diaľnic Igor Choma s ministrami dopravy a financií. Cieľom je spojiť Bratislavu s Košicami do roku 2012, keď majú fungovať aj stredoslovenské tunely.

Skryť Vypnúť reklamu

Tri balíky

Štát si má výstavbu a údržbu diaľnic objednať v troch balíkoch, ktoré budú podľa štátnych odhadov stáť 3,9 miliardy eur, čo je viac ako 130 miliárd korún. O každý sa môže uchádzať iný investor. Celková suma, ktorú štát nakoniec súkromnému investorovi zaplatí počas 25 rokov trvania zmluvy, môže byť niekoľkokrát vyššia, ako sú náklady na výstavbu. Všetko bude závisieť od toho, ako si štát a investor rozdelia riziká.

Tendre na prvé dva balíky spustí ministerstvo dopravy na budúci týždeň, tretí do pol roka. Do roku 2010 postavia súkromníci 68 kilometrov diaľnic, zvyšok o dva roky neskôr. "Ideme do tohto projektu tak, ako bol zadefinovaný v uznesení vlády v plnom rozsahu," povedal Choma.

Analýza odporúčala iba 95 kilometrov

Skryť Vypnúť reklamu

Analýza, ktorú ministerstvo financií zverejnilo minulý týždeň a ktorej vypracovanie trvalo dva mesiace, odporučila postaviť maximálne 95 kilometrov súkromných diaľnic. Obávalo sa totiž, či ročné splátky za súkromné diaľnice nebudú znamenať riziko pre verejné financie a či z dlhodobého hľadiska nemôžu ohroziť plnenie Paktu stability, ktorý bude musieť Slovensko plniť po prijatí eura. Všetko nad 95 kilometrov by mohlo mať podľa analýzy v budúcnosti negatívny vplyv na verejné financie. Ministrovi financií Jánovi Počiatkovi sa ale nepodarilo zastaviť plány premiéra Róberta Fica, hoci upozornil na ich riziká.

Dosah sa vraj nedá povedať

V utorok už ministerstvo financií hovorilo, že konkrétny vplyv na verejné financie bude možné vyčísliť až vtedy, keď sa podpíšu zmluvy s investorom. To by malo byť do konca mája budúceho roku. Ministerstvo ani splnomocnenec nechceli povedať, či si vláda stanovila maximálnu hranicu ročných platieb, ktoré je ochotná platiť. Vraj by to mohlo ovplyvniť rozhodnutie uchádzačov, ktorí by svoje ponuky prispôsobili tejto sume.

Skryť Vypnúť reklamu

"Doteraz sme mali možnosť hodnotiť iba teoretické možnosti stavieb. Po spustení tendra budeme mať možnosť hodnotiť konkrétne ponuky od konkrétnych koncesionárov," povedal hovorca rezortu financií Miroslav Šmál.

Aké konkrétne dosahy budú mať ročné splátky na slovenské verejné financie, nevedel povedať ani Choma. Zastáva rovnaký názor, že to bude možné vyčísliť, až keď sa podpíšu konkrétne zmluvy. Zároveň podľa Chomu neexistuje ani hranica, ktorá je pre štát dlhodobo únosná.

Ministerstvo financií má "určité predstavy o cene, ale bližšie ju nebudeme špecifikovať," povedal Šmál, ktorý sa obáva, že by túto informáciu mohli možní uchádzači o PPP zneužiť a prispôsobiť jej svoje ponuky. "Teoreticky by sa to však nemalo stať," povedal hovorca po tlaku novinárov, ktorí chceli, aby konkretizoval negatívny vplyv na ponuky.

O kapacity sa neboja

Do konca roka 2010 počíta vládny plán so 68 kilometrami súkromných ciest. Západ a východ krajiny by tak mali byť spojené dialňicou bez nového tunela. Zvyšok, teda 83 kilometrov, sa dokončí o dva roky neskôr. "Áno, ak dostaneme ponuky, tento termín je relevantný," odpovedal Choma.

Choma sa ani neobáva, že by neboli dostatočné pracovné či stavebné kapacity. "Je vecou koncesionára, ako bude stavbu realizovať," povedal. Pracovnú silu môžu priniesť zo zahraničia. Podľa Chomu dochádza k útlmu v pozemnom staviteľstve, a preto "ak budú projekty, tie sa presunú na diaľnice".

* * *

ČO SA MÁ STAVAŤ

Ide o tri balíky

n V prvom balíku ide o úsek od Dubnej Skaly po Ivachnovú a o dva menšie úseky na východe Slovenska. Stavebné náklady na ne sú odhadované na 2,2 miliardy eur.

n Druhý balík tvorí úsek rýchlostnej cesty Rl medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami s obstarávacou cenou pol miliardy eur.

n Tretí balík, ktorý bude vyhlásený neskôr, má hodnotu 1,2 miliardy eur a spojí územie od Hričovského Podhradia až po Dubnú Skalu.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. Päť chýb pri zateplení strechy
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 21 226
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 200
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 002
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 665
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 860
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 916
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 603
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 510
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 292
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 282
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Z vyše 1 700 pozitívnych testov je 512 z východu

Počet ventilovaných pacientov stúpol.

Ilustračné foto.

Pribudlo ďalších 17 úmrtí, z toho 11 v prešovskej nemocnici

Jedna pacientka skonala aj v Košiciach, ďalšia v Bardejove.

Fakultná nemocnica s poliklinikou Jána Adama Reimana Prešov - oddelenie infektológie.
Pri vstupe do budovy košických súdov musí každý prejsť dôkladnou kontrolou.
Poslanec Rudolf Dupkala počas online rokovania PSK.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Laboratóriá odhalili 1728 nových prípadov, krízový štáb rokuje o lockdowne (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
NAKA zadržala Dušana Kováčika.
Momentka z Giro d'Italia 2020.
Beata Javorcik
Cynická obluda

Zázrak v parlamente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop