Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

OBČIANSKY SERVIS - Práce v byte plaťte po častiach

Reklamácia práce môže byť problematická S rekonštrukciou kúpeľne či bytového jadra si väčšina majiteľov bytov sama neporadí. Výsledný efekt

Reklamácia práce môže byť problematická

S rekonštrukciou kúpeľne či bytového jadra si väčšina majiteľov bytov sama neporadí. Výsledný efekt rekonštrukčných prác však nie vždy spĺňa predstavy objednávateľa.

BRATISLAVA. Za viac ako 80-tisíc korún si čitateľka objednala od renomovanej firmy zhotovenie siedmich dverí a dvoch verají. Dodať a do nadstavby domu ich mala namontovať do mesiaca od podpisu zmluvy. Mesiac uplynul a byt bol stále bez dverí. Na telefonické urgencie predstavitelia firmy nereagovali vôbec alebo si ich posúvali medzi sebou. Neskôr majiteľke bytu oznámili, že sa jej objednávka stratila.

Skryť Vypnúť reklamu

K zvratu došlo po polročnom čakaní a po zaslaní listu, v ktorom čitateľka žiadala o zrušenie objednávky a vrátenie zálohy. Šéf prisľúbil, že dvere do niekoľkých dní firma dodá a poskytne jej aj 20-percentnú zľavu. Keďže rozmery verají robotníci po pol roku, keď do bytu prvýkrát zavítali, zle vymerali, museli ich ešte prerábať. Napokon sa majiteľka bytu dočkala. Dverí aj zľavy z pôvodnej ceny.

Práce bez papiera

Tento príbeh nie je ojedinelý. Rekonštrukcie interiéru, prerábanie bytových jadier, pokládky plávajúcej podlahy alebo výmeny okien sa často končia reklamáciami či na súde. Helena Mezenská, predsedníčka Združenia na ochranu práv spotrebiteľov v Poprade, tvrdí, že najviac problémov momentálne sprevádza výmena drevených okien za plastové. Najmä v tomto regióne je citeľný tlak dodávateľských i zhotoviteľských firiem z Poľska, ktoré s objednávateľmi služieb podpisujú problematicky postavené zmluvy. Alebo trvajú na vzkonaní prác bez akejkoľvek zmluvy či iného písomného dokladu. Spotrebitelia často takýto návrh akceptujú len preto, že im zaťaží peňaženku menej, ako keby trvali na zmluve. Nie vždy si však uvedomia, že ak sa dohodnú len ústne a remeselníci svoju prácu urobia nekvalitne či s meškaním, problematicky sa budú domáhať svojich práv.

Skryť Vypnúť reklamu

Zmluva je základ

Aj preto platí zásada, že objednávateľ prác by mal trvať na písomnej zmluve o dielo alebo aspoň objednávke služieb. Iba ak má rozsah objednaných prác na papieri, môže porovnávať, či skutočne a aj načas dostal to, čo si objednal. Výhodou zmluvy oproti objednávke je, že sa do nej dajú zahrnúť aj sankcie v prípade neplnenia záväzkov.

V záujme objednávateľa prác by malo byť, aby zmluva bola čo najpodrobnejšia. V jej úvode by malo byť uvedené, podľa akého zákonníka sa uzatvára. Mezenská pritom odporúča, aby to bol Občiansky zákonník, pretože ten lepšie chráni práva spotrebiteľov. Okrem ceny by v zmluve mal byť rozsah, ale aj termín začatia i ukončenia prác či sankcie za nezhotovenie prác kvalitne alebo načas.

Nevyvážený vzťah

Skryť Vypnúť reklamu

Niekedy je pozícia spotrebiteľa sťažená tým, že firmy už majú znenie zmlúv na predtlačenom formulári a nedávajú mu priestor, aby sa k ich zneniu mohol vyjadriť. Podľa výkonného riaditeľa Združenia slovenských spotrebiteľov Miroslava Tuláka sú v zmluvách práva spotrebiteľa často potlačené. Mezenská sa domnieva, že túto bariéru treba prelomiť. „Objednávatelia by mali vstupovať do zmlúv a upravovať ich znenie. Vo väčšine prípadov predsa ide o nie malé investície," vraví.

Neplaťte vopred

Spotrebitelia, ktorí dlhší čas zháňajú remeselníkov len preto, že väčšina z nich uprednostní veľké zákazky pred menšími, majú tendenciu zaplatiť robotníkom peniaze vopred. Často dokonca celú sumu.

Pred takýmto krokom spotrebiteľské združenia varujú. Upozorňujú, že podľa Občianskeho zákonníka sa za dielo platí až po jeho dokončení. Pri platbe celej sumy vopred remeselníci nie sú nútení sa s prácou ponáhľať, pretože už žiadne peniaze neočakávajú. Josef Lounek zo Združenia slovenských spotrebiteľov tvrdí, že je lepšie sa s firmou dohodnúť na niekoľkých platbách za práce.

Záloha na materiál

Firma, ktorá dom či byt rekonštruuje, má právo požiadať vás o zálohu, ak potrebuje nakúpiť stavebný materiál (parkety, plastové okná, obkladačky, sanitu) potrebný k svojej práci. Podľa Jany Drgoncovej zo spotrebiteľského združenia Infospot je požiadavka firmy na zaplatenie zálohy potrebnej na kúpu materiálu na mieste. Nie je totiž povinná ho kupovať z vlastných peňazí. Zároveň spotrebiteľom radí, aby pri prácach väčšieho rozsahu platili peniaze dopredu vždy len za ten materiál, s ktorým firma ide pracovať. Ak najprv obkladá kúpeľňu, stačí jej dať peniaze na kúpu obkladačiek, nie aj vane či umývadla, keď ich bude montovať neskôr.

Čas na posúdenie kvality

Mnohí objednávatelia robia chybu aj v tom, že uhradia poslednú časť dohodnutej sumy hneď po dokončení diela, keď v časovom strese často nemajú šancu reálne posúdiť kvalitu prác. Ten, kto práce v byte vykonával, by mal dostať zvyšnú sumu peňazí až po riadnom prebratí prác. „Firmy si často stanovujú podmienku, že zvyšnú časť peňazí dostanú doplatenú už pri zhotovení. Spotrebiteľom odporúčame práce v pokoji prebrať," vraví Mezenská.

Nikde však nie je určené, koľko času by im mali firmy na prebratie poskytnúť. Drgoncová považuje za optimálnu dobu sedem dní, ale stav prác by sa mal dať posúdiť už do troch dní.

Združenie Infospot radí objednávateľom zaplatiť za stavebné či rekonštrukčné práce radšej bankovým prevodom ako v hotovosti. Jedným z dôvodov je vlastná bezpečnosť pri úschove väčšieho obnosu peňazí v byte, ďalším potom získanie času na zhodnotenie kvality prác.

Nedodržanie zmluvy

V prípade reklamácie by mala spôsob odškodnenia navrhnúť firma, ktorá práce vykonávala. Ak ho objednávateľ nepovažuje za dostatočný, môže o sprostredkovanie dohody požiadať mediátora, alebo sa náhrady škody domáhať súdnou cestou.

Popradská spotrebiteľská organizácia dlho riešila prípad vyše 80-ročného pána, ktorý si pre zhoršenie svojho zdravotného stavu objednal rekonštrukciu bytu. Okrem toho, že firma vykonala práce nekvalitne, naúčtovala za ne objednávateľovi výrazne nadhodnotenú sumu. „Zhotoviteľ prác využil nielen to, že sa pán potreboval pomerne rýchlo presťahovať z domu do zrekonštruovaného bytu, ale aj jeho zlý zdravotný stav. Zvažovali sme, či prípad budeme riešiť súdnou cestou, alebo mimosúdne. Dospeli sme k názoru, že by sa ukončenia súdneho sporu nemusel ani dožiť," uviedla Mezenská. Napokon sa aj bez súdu dočkal zľavy z pôvodnej ceny.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 25 868
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 21 429
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 548
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 542
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 637
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 048
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 910
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 627
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 433
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 760
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Palác pri Čiernom mori má podľa Navaľného patriť Putinovi.
Ilustračná snímka.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako Sulík s Remišovou zle zapli gombík

Didaktická príručka pre budúcich členov koalícií.

Peter Tkačenko
Ilustračná fotografia.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop