urobiť sám?
- Ak poistencovi v informácii o stave individuálneho účtu poistenca chýba obdobie dôchodkového poistenia, môže to reklamovať v príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne. Keď sa záznamy nachádzajú v evidencii ústredia Sociálnej poisťovne, tak sa po ich spracovaní poistencovi vyhotoví a zašle nová informácia o stave jeho individuálneho účtu. Ak sa v evidencii ústredia záznamy nenachádzajú, poisťovňa to klientovi oznámi. V záujme každého poistenca je tieto údaje získať, napríklad od bývalého zamestnávateľa. Keď získa príslušné podklady, doručí ich do Sociálnej poisťovne. Po ich spracovaní mu vyhotoví a doručí novú informácie o stave individuálneho účtu poistenca.
Dostala som informáciu o stave individuálneho účtu, kde mi chýbajú odpracované roky u prvého zamestnávateľa (1 rok, 7 mesiacov). Firma skrachovala. Čo mám robiť, aby som preukázala, že obdobie som odpracovala?
- V prípade zlikvidovaného podniku - ak nemáte napríklad výplatné pásky alebo iné originály dokumentov, ktoré by dokazovali vaše zamestnanie na uvedenom pracovisku - odporúčame obrátiť sa na nástupnícku organizáciu, ak existuje. Keď neexistuje, treba sa obrátiť na štátny archív, do ktorého pôsobnosti zaniknutá organizácia patrila. V archíve by ste sa mali informovať, ktorá firma spravuje dokumenty zaniknutej organizácie. Od tejto firmy si potom môžete vyžiadať potrebné dokumenty.
Zatiaľ som zo Sociálnej poisťovne nedostal nijaký stavový výpis. Ako ich poisťovňa posiela? Dostanú výpis všetci alebo nie?
- Sociálna poisťovňa neposiela výpisy o stave individuálneho účtu poistenca naraz všetkým poistencom. Spôsob upravuje zákon o sociálnom poistení. Poistencom narodeným v rokoch 1951 až 1960 poisťovňa poslala výpisy do konca roka 2006. Poistencom narodeným v rokoch 1961 až 1970 ich pošle do konca roka 2007 a poistencom narodeným po roku 1970 by mala výpisy poslať najneskôr do konca budúceho roka.
ZDROJ: SOCIÁLNA POISŤOVŇA
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári