Sociálna poisťovňa postupne rozposiela údaje o dôchodkových účtoch. Niektorých ľudí informácie v nich nemilo prekvapia.
BRATISLAVA. Niektoré informácie zo Sociálnej poisťovne môžu ľudí zaskočiť a nahnevať. Najmä ak si neprečítajú kompletne celý odkaz, ktorý im poisťovňa posiela. Takto napríklad rozčúlila jednu pani v stredných rokoch informácia o stave účtu poistenca, ktorú Sociálna poisťovňa postupne rozposiela všetkým klientom. Našej čitateľke chýbali vo výpise niektoré údaje. „To čo má znamenať, akože tu nemám všetky roky, ktoré som robila? Veď ja som bola aj roku 2002 zamestnaná, prečo to tu nemám?" pýta sa čitateľka.
Čo obsahuje výpis
Vo výpise sú údaje o odpracovaných rokoch, ročný plat klienta, priemerná mzda v ekonomike a takzvaný osobný mzdový bod, teda pomer zárobku zamestnanca a priemernej mzdy v hospodárstve. Porovnávajú sa ročné údaje. Osobný mzdový bod ovplyvňuje výšku penzie. V súčasnosti výpis dostávajú ľudia narodení v 70. a 80. rokoch minulého storočia.
Čo chýba, treba nájsť
Niektoré informácie poisťovňa vo výpise neuvádza zámerne. Doklady o takzvanom náhradnom období, teda keď sa poistenec staral o dieťa, bol na vojenskej službe alebo študoval, stačí podľa predpisov dodať až pri spisovaní žiadosti o dôchodok. Iné údaje tam môžu chýbať preto, že napríklad zamestnávateľ nedodal do poisťovne potrebné doklady o odpracovaných rokoch. Chyba sa mohla stať aj v Sociálne poisťovni.
Klient má v prípade nezrovnalostí právo obrátiť sa na príslušnú pobočku. Poisťovňa to ponúka aj v sprievodnom liste k výpisu z dôchodkového účtu poistenca. Ak poisťovňa chýbajúce doklady nájde, pošle klientovi nový výpis.
Výpisy nie sú dokladom
Keď chýbajúce údaje v poisťovni nie sú, musí ich poistenec hľadať u súčasného alebo bývalých zamestnávateľov. „Pri reklamácii týkajúcej sa obdobia dôchodkového poistenia, vymeriavacieho základu alebo hodnoty osobného mzdového bodu je potrebné, aby poistenec, ktorý bol zamestnancom, predložil Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového zabezpečenia od príslušného zamestnávateľa," povedala Výborná. Poistenec teda musí získať doklady o odpracovaných rokoch, zarobenej mzde a priniesť ich do poisťovne, kde mu údaje opravia.
Výpisy, ktoré poisťovňa posiela, nie sú dokladom, ale výzvou, aby si ľudia dali do poriadku veci ohľadne penzie a nerobili to na poslednú chvíľu. „Poistenec má možnosť usporiadať si svoje dôchodkové nároky v predstihu, teda ešte pred uplatnením nároku na dôchodok," povedala riaditeľka odboru komunikácie s verejnosťou v Sociálnej poisťovni Lýdia Výborná.
Len do roku 2003
„A prečo tu mám údaje len do roku 2003, či som potom už nepracovala?" pýta sa ďalej čitateľka. Výpis o stave účtu nie je jediným, ktorý klient dostane. Údaje o dôchodkovom poistení od roku 2003 ľudia získajú z takzvaných zmenových výpisov. Tie sa pravdepodobne začnú posielať v priebehu budúceho roka.
Ďalšie zmenové výpisy by potom už mali byť k dispozícii každý rok. Budú obsahovať údaje z predchádzajúceho kalendárneho roka. Klient však bude musieť o to poisťovňu písomne požiadať. K údajom sa dostane aj cez internet. V parlamente je novela zákona, ktorá má klientovi sprístupniť zmenový výpis na internetovom portáli Sociálnej poisťovne.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári