ALEXANDER SUCHAN, alexander.suchankorzar.sk
Krúžková činnosť v predchádzajúcom období do veľkej miery závisela od zanietenosti učiteľa. Zháňal si pomôcky, pripravoval podklady, vťahoval deti do činnosti. Jeho záslužná činnosť bola mnohokrát na okraji záujmu a ku cti vedenia školy patrilo, keď za vedenie krúžku i niečo k výplate dostal.
Príchod nového milénia priniesol v tejto nevýnosnej práci zmenu. Štátom dotované vzdelávacie poukazy sa stali zdrojom peňazí, ktorý spôsobil, že záujem školy o poskytnutie krúžkovej činnosti je obrovský.
Možnosti poukazov v kombinácii so staršími vyhláškami, ale prinášajú nečakané a pre bezplatné školstvo i dosť podpásové dôsledky v praxi. V jednej časti mesta sa možno stretnúť s rôznymi variáciami spoplatňovania krúžku. Od odovzdania poukazu, cez väzbu krúžku na školský klub, až po doplácanie. Všetko v rovnakom type štátnych škôl a pri tom istom type krúžku.
Systém doplácania nenáročných krúžkov potom vyzerá skôr ako biznis, než poskytovanie záujmového vzdelávania.
Záhadou zostáva, prečo na osvete i pri výbere peňazí cudzej organizácii potom asistujú učiteľky školy.
Pozitívom je, že rodič sa pri odovzdaní VP svojho dieťaťa môže rozhodnúť. Buď si priplatí a jeho dieťa neopustí bránu svojej školy, alebo pôjde za lacnejším krúžkom o pár ulíc ďalej.
Čo nie je legislatívou zakázané, je dovolené. Odhliadnúc od všetkých ďalších výloh spojených s pobytom žiakov v škole, ide etika u niektorých poskytovateľov krúžkovej činnosti akosi bokom. Využitím zotrvačnosti rodičov a nedomyslenej legislatívy tak v rámci "pomoci škole" dostávajú ich aktivity priširoké krídla. Na ich pristrihovanie by štát nemal zabúdať.
Autor: as, krs
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári