Prvá Bambuľka bola blonďavá, teraz majú šancu aj brunetky
"Prišla stuhou previazaná škatuľka. A v nej bola, bola bola bola, a v nej bola, bola bola bola, Bambuľka, Bambuľka, Bambuľka..." Kto by nepoznal úvodnú pesničku legendárneho televízneho seriálu Bambuľkine dobrodružstvá? Táto i ďalšie zneli v piatok a sobotu v priestoroch Hotela Bankov. Konal sa tam kasting na obsadenie Bambuľky do pripravovaného pokračovania seriálu pod názvom Bambuľka na cestách. Byť novou slovenskou detskou hviezdou sa pokúšalo vyše 400 slečien vo veku od troch do piatich rokov.
Atmosféru konkurzu umocňovali známe bambuľkovské pesničky. Nádvorie letnej terasy hotela sa hmýrilo malými copatými dievčatkami, pobehujúcimi sem a tam. Každá mala registračné číslo a s rodičmi netrpezlivo vyčkávali, kedy na nich dôjde rad. Aby sa deťúrence nudili čo najmenej, televízny štáb im pripravil pastelky, papiere a vymaľovávanky. Každú polhodinu si po päticu potencionálnych Bambuliek prišli dvaja členovia štábu, dievčatká sa pochytali za ruky a so spevom vchádzali do miestnosti pred porotu.
Vo vnútri každé dievčatko ukázalo, čo vie. Recitovalo, spievalo, tancovalo a rozprávalo. Niektoré boli smelšie, iné utiahnutejšie. "Adeptka na Bambuľku by mala byť zdravo-drzá," vraví Viliam Zelmanovič, zástupca spoločnosti Plus Production, ktorá bude seriál pripravovať. "Musí mať v sebe aj takú štipku zlomyseľnosti, aby vedela zahrať úlohu verne. Musí byť prirodzená, priebojná, musí mať v sebe aj exhibicionizmus, lebo bez toho to nejde."
Dievčatká rozdelili do dvoch skupín. "Prvé sú tie najlepšie, ktoré sa prejavili hneď a ktoré v podstate vedia všetko, čo potrebujeme. V druhej sú deti, v ktorých vidíme potenciál, ale potrebujú čas na to, aby sa prejavili. Aj tie budú pozývané do druhého užšieho kola. Dostanú domov Bambuľku na ´dévedečku´, aby sa s postavou viac stotožnili a ich úlohou bude naučiť sa nejaké texty, pesničky. Sami sme prekvapení, aké je tu množstvo skutočne veľmi talentovaných detí."
Porota si na deťoch všímala všetko. Vizáž, artikuláciu, spev, pohyb i schopnosť reagovať na otázky. Či sú tvorivé i odvážne. "Snažíme sa navodiť takú atmosféru, aby sa dieťa uvolnilo a ukázalo, čo v ňom je. Preto sa s nimi hrajeme. Zabaviť sa ich snažíme už vonku, počas toho ako čakajú."
Rodičia do miestnosti, kde štáb deti posudzuje, nemohli ani nakuknúť. "Na deti by pôsobili rušivo. Mnohé sa podstatne ľahšie uvolnia, keď tam nie sú. A musia tam byť samé aj preto, lebo pri natáčaní budú musieť byť na pľaci takisto samé."
Dieťa, ktoré uspelo pred porotou, prešlo do improvizovaného filmového štúdia, kde malo pred kamerou odpovedať na otázky, prípadne zaspievať. "Odvážnejšie a veľmi zhovorčivé dievčatká idú na kamerové skúšky do mobilného Štúdia Bambuľka. Sú to detičky, ktoré sami, bez mamičky i otecka, úplne voľne a suverénne vystúpili. To sú deti, ktoré sú presvedčené o tom, že chcú byť Bambuľkou. Sú pripravené a psychicky veľmi silné," konštatuje V. Zelmanovič.
Neuveriteľné výroky
Televízny štáb okrem seriálu plánuje natočiť aj magazín o tom, ako castingy na Bambuľku prebiehali, ako sa seriál tvoril. "Už teraz máme veľa hodnotných záznamov a myslím si, že Slovensko sa má na čo tešiť také vynikajúce deti máme. Tie výroky detí sú neuveriteľné. Ani náš scenárista by také nevymyslel. Jedno dievčatko na otázku, keby si malo vybrať, na čo by ju mohol čarodejník premeniť, povedalo, že na nebíčko. Lebo nebíčko nemusí pracovať a nikdy nezomrie..."
Podobných milých detských výrokov je veľké množstvo. Jedno dievčatko malo takú bujnú fantáziu, že porote samo od seba začalo presvedčivo rozprávať, že sa tu dostalo cez jaskyňu a že ju ktosi uniesol. Ďalšie zas ohúrilo prenikavým intelektom. Malo päť rokov a už išlo do druhej triedy. Porota mu ukázala kúzlo, na fintu ktorého majú problém prísť aj dospelí. Ono ho ihneď odhalilo. Bolo natoľko bystré, že keď malo proces s kúzlom zopakovať pred kamerou, bez toho, aby mu porota povedala, čo od neho očakáva a vediac, že ho sníma kamera, zahralo nad kúzlom prekvapenie a už trik neprezradilo...
Porota nemá na výzor ani povahu Bambuľky stanovené presné kritériá. Aj keď pôvodná bola blonďavá, nová byť nemusí. Šancu majú aj brunetky. "Samozrejme, nová Bambuľka bude stále prirovnávane k tej starej. Všetky dievčatká tu chodia s copíkmi a snažia sa byť kópiami. Ale nevyberá sa podľa toho. Včera sme v Bojniciach mali na kastingu dievčatko s tmavými vláskami, pigmentovo úplne preexponované a je to jedno z tých geniálnych deciek, ktoré robilo všetko výborne."
Výhodou tohto konkurzu bolo, že aj dievčatká, ktoré sa Bambuľkou nakoniec nestanú, majú šancu "zahviezdiť" na filmovom plátne. Počíta sa s nimi do obsadzovania ďalších detských rolí v seriáli. Okrem toho, dostanú sa do databázy agentúry a môžu byť oslovené inokedy... "Keď Bambuľku natočíme, je naplánovaný ďalší detský seriál, v ktorom využijeme tento potenciál," dodal V. Zelmanovič.
Ďalší výber Bambuľky bude realizovaný v niekoľkých kolách. Štáb neurčil žiaden limit na to, koľko dievčat postúpi do najužšieho výberu v Bratislave. Hlavná postava by mala byť vybratá koncom septembra, lebo v októbri by sa mal seriál začať natáčať. Dovtedy bude musieť nadviazať vzťah so svojím filmovým "dedom Jozefom", aby tvorba seriálu prebiehala prirodzene a bez problémov.
Ako sme už spomenuli, okrem seriálu vznikne aj bambuľkovský magazín. Jeho moderátorkou bude 17-ročná dievčina Babsi, Barbara Heribanová, dcéra hlásateľky a moderátorky Aleny Heribanovej. "Myslím, že si ma vybrali celkom dobre, lebo mám rada deti a aj Bambuľku. S deťmi sa ešte stále rada hrám," hodnotí Babsi. Jej úlohou je spovedať dievčatká v improvizovanom mobilnom Štúdiu Bambuľka, viesť s nimi hravý rozhovor pred kamerou. "Je to perfektný projekt. V magazíne budeme rozoberať všelijaké detské problémy. Presný scenár k tomu ešte nie je, ale mal by to byť program pre deti, lebo v dnešnej dobe je veľmi málo detských programov. Ukážeme v ňom aj zákulisie natáčania Bambuľky. Diváci uvidia, ako sa deti správajú, keď nie sú pred kamerami a aká vlastne v skutočnosti nová Bambuľka je."
Aké boli?
Jednou zo záujemkýň bola štvorročná Barborka Badoničová. Patrila medzi štastlivkyne, ktoré prešli prvým výberom a dostali sa aj na kamerové skúšky. Pred kamerou sa nehanbila. Rozprávala a spievala tak prirodzene, ako keby ani nebola na konkurze. "Rada sa predvádza. Postaví sa pred zrkadlo, skúša si grimasy, prezlieka sa a fintí," prezradil nám jej otec. "Konkurz bol nápadom mojej manželky, nie môj. No ja som taký, že keď nejde o nič zlé, tak ich obe vo všetkom podporujem."
Na kasting dcéru nepripravovali, lebo je typom dieťaťa, ktorému nemožno nič nanútiť. Aj keď niekoľko dielov Bambuľky už videla, otec sa zámerne snažil vyhýbať tomu, aby ju seriálová postava ovplyvnila. "Pravdu povediac, prvé diely sa mi veľmi nepáčili, lebo Bambuľka v nich strašne afektovane rozprávala. Nechcel som, aby ju to ovplyvnilo, ale aby sa správala úplne prirodzene." Barborka chodí do waldorfskej škôlky, kde majú pedagógovia k deťom odlišný prístup, ako v klasickom predškolskom zariadení. Pesničky, ktoré predviedla, sa naučila práve tam.
"Doma je živá, tancuje, spieva, ale tu nič nechcela ukázať. Nič z nej," sklamane zhodnotila svoju trojročnú dcérku Stelu, Michaela Szabová. "Bambuľku pozerá každý deň, takže sme sa na to nemuseli doma pripravovať. Ale asi je na také niečo ešte veľmi malá."
Mama ryšavej brčkavej trojročnej Natálky Horňákovej berie kasting ako príležitosť, ktorú sa oplatí vyskúšať. "Beriem to ako hru, program, nech zažije niečo nové. Od rána do večera pozerá Bambuľku. Vie spievať niektoré jej pesničky, veľa tancuje, ale je trošku hanblivá. Potrebuje čas na to, aby sa prejavila. Myslím si, že herecké vlohy má, len tú hanblivosť musí prekonať."
Aj štvorročná Zuzanka Basťanová doma rada rozpráva. Ustavične recituje nové básničky a tancuje v tanečnom krúžku Preto si jej mamička myslí, že by mohla uspieť. "Veľmi rada sa predvádza. Pozerá Bambuľku a vie ju napodobniť. A z určitého uhla pohľadu sa na ňu aj podobá. Pripravovať sme sa na to nemuseli, sama si doma vybrala básničky a pesničky, ktoré tu predvedie."
Aj ďalšia dvojica mamičiek sa na konkurz pozerala ako na príležitosť, ktorú treba vyskúšať, lebo sa neopakuje. Veľa si však od nej nesľubujú. "Asi z toho nič nebude, lebo máme jeden hendikep. Nerastú nám tak vlasy, ako by mali a Bambuľka má byť s dlhými vlasmi. Viacmenej som tu s ňou prišla preto, lebo išla aj kamarátka s dcérou, tak aby nežiarlila a necítila sa ukrátená," vraví mamička 3-ročnej Karolínky Leškovej.
Obidve mamičky sa zhodli na tom, že ich dcérky sú najlepšie herečky vtedy, keď treba plakať. "Sú vo veku, keď hrajú a vedia na čo nás majú chytiť. Malú som na konkurz nijako nepripravovala, neučili sme sa recitovať ani spievať. Vlastne od konkurzu neočakávam nič, ale povedala som si, že za pokus to stojí. Nemáme čo stratiť," povedala nám mamička trojročnej Lucky Darjaninovej.
Režisér a scenárista Peter Guldan tvrdí, že porota vyberie novú Bambuľku nestranne a objektívne
Monika ani nevie, koľko má nasledovníčok....
Roztopašne milá a zvedavá Bambuľka so starostlivým dedom Jozefom vštepovali deťom morálne zásady a základy slušného správania sa. Od natočenia seriálu ubehlo 25 rokov. Doba sa zmenila, a nová Bambuľka bude musieť byť iná. Aká, to nám prezradil tvorca starej i novej verzie, režisér a scenárista Peter Guldan.
"Prvá Bambuľka sa pohybovala len v primárnych výchovných rovinách. Učila deti poďakovať, poprosiť, umyť sa, cvičiť...," vraví P. Guldan (na snímke s jednou účastníčkou košického kastingu). "Nová musí byť situovaná na dnešnú dobu. Bude modernejšia a s ňou aj rekvizity, ktoré dnes deti bežne používajú - mobil, počítače, internet. Výchovné momenty budú ukazovať na to, do akej miery je ich používanie ešte rozumné."
Nová Bambuľka sa už nebude učiť elementárnym základom slušného správania, vie poďakovať, poprosiť. Namiesto toho bude vystavená potencionálnym nebezpečenstvám súčasnej modernej doby. "Prezradím napríklad, že v jednom dieli budú vystupovať ľudia, ktorí zachraňujú životy - zdravotníci, požiarnici, policajti. Veľmi jemne sa ukáže, čo všetko títo ľudia dokážu, aby sa deti vedeli zorientovať a poradiť si v určitej situácii, aby sa nebáli. V ďalších 10 dieloch bude Bambuľka cestovať po Európe. Kde všade pôjde, sa ešte nevie. Hovorí sa o Mníchove, Amsterdame a Paríži."
Témy jednotlivých dielov budú prispôsobené spôsobu súčasného života. Seriál zahŕňa tému globalizácie, lebo čoraz väčšej miere sa hranice medzi krajinami stierajú a trendom života dnešných ľudí je premiestňovanie po celom svete. Preto sa seriál volá Bambuľka na cestách. Nové časti budú výchovné pre deti i rodičov. Aj po obrazovej stránke chce byť Bambuľka modernejšia, bude sa točiť digitálnou HD technológiou a v 5.1 audio.
Pokračovaniu seriálu viedol úspech v predajnosti nosičov starej Bambuľky. Stala sa najpredávanejším "dévedečkom" zo všetkých rozprávok. "Je zaujímavé, že po 13 rokoch od premiéry dostala cenu detí Kukoskara, ktoré si ju vybrali za najobľúbenejšiu rozprávku. Ukázalo sa, že Bambuľka je akýmsi fenoménom čohosi, čo deti absolútne prijali. Dostal som návrh, či by som v seriáli nechcel pokračovať, preto som sa snažil dať znovu dokopy tvorivý potenciál ľudí, čo okolo seriálu robili. A vzniklo veľké nadšenie."
Autor chce rodičov ubezpečiť, že pri obsadzovaní role novej Bambuľky každý člen poroty posudzuje deti nestranne a objektívne. "Ani jeden nevie dopredu meno dieťaťa, ktoré bude vybrané. O deťoch vieme len ich registračné čísla vygenerované z počítača. Keď dieťa vojde do miestnosti, tak sa ho opýtame maximálne na prvé meno, aby sme ho vedeli oslovovať." Ani Monika Haasová nebola protekčné dieťa. Bola dieťaťom z bežnej rodiny, jej rodičia boli stavební inžinieri.
Aká bude budúca Bambuľka, tvorcovia prezradiť nechcú. "Určite by mala byť zvedavá, ale viac nepoviem. Jedno z kritérií, ktoré však nie je úplne najpodstatnejšie, že mala by tam byť a to nepoviem zatiaľ prečo, určitá fyziognomická podobnosť s tou prvou. Ale blondýnka byť nemusí." Ak je dievčatko prirodzene komunikatívne, veselé, samostatné, rado napodobňuje a je smelé, tak má obrovskú šancu získať túto rolu. "Smelá musí byť, lebo aj Monika musela napríklad vyliezať na stromy. Niektoré deti sú vyslovene predátorské, to však ešte nie je presne to, čo hľadáme. Ale už teraz môžem povedať, že medzi nimi sú už také dievčatká, ktoré sú prinajmenšom rovnocenné Monike. To zužovacie kolo bude neuveriteľne ťažké. Monika ani nevie, koľko má nasledovníčok."
Deti, ktoré na konkurz prichádzajú možno rozdeliť do dvoch skupín. Tvorivé, prirodzené a s namemorovanými básničkami, ktorých rodičia chcú získať rolu Bambuľky viac, ako samotné dieťa. Talentované deti prečnievajú ostatné. Suverénne komunikujú s dospelými, dokážu urobiť akúkoľvek etudu a keby ich aj s textom postavili pred kameru, dokázali by scénku zahrať.
Autorovi bolo ľúto, keď videl, ako rodičia už v malom veku dávajú dieťaťu najavo, aké je neschopné. Takýto prístup je chybou nielen pre úspešné absolvovanie kastingu, ale aj vývoj dieťaťa v bežnom živote. "Jediné, čo by som chcel odkázať rodičom je, že ak je dieťa plaché a príde do cudzieho prostredia, netreba na neho tlačiť, lebo sa dosiahne pravý opak. Neuvolní sa a nepredvedie nič." Pri jednej mamičke na konkurze v Bojniciach sa režisér napríklad nezdržal a ostro jej povedal svoj názor. Nemohol sa pozerať na psychický nátlak, aký vyvýjala na dcéru. Hrozila jej, že ak nezarecituje básničku, doma povie mačičke, aby ju už viac neľúbila. Pochopiteľne, z takto stresovaného dieťaťa porota na výbere už veľa nedostane.
Malá detská rečová vada ako je šušlanie či ráčkovanie, ak neprekračuje zrozumiteľnosť, nie je pre získanie role Bambuľky prekážkou. "Je to dokonca milé. Aj stará Bambuľka mierne šušlala," vraví autor. Ani čistá intonácia pri speve nie je nevyhnutnosťou. Za prvú Bambuľku v pesničkách spievala Alena Antalová. "Speváčka sa jej musela prispôsobovať, naučila sa spievať tak, ako Monika rozprávala. Podstatné je, aby malo dieťa hudobný sluch a rytmus, aby chytilo playback a aby bolo pohybovo zdatné."
Andrea BOŽINOVSKÁ
Autor: Nová výstava v NOVE
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári