JAROSLAV VRÁBEĽ, jaroslav.vrabelkorzar.sk
Lou Babjak chce v Košiciach montovať americké autobusy Blue Bird. Zámer založiť s mestom spoločný podnik samospráva preveruje. Či sa projekt zrealizuje, rozhodnú poslanci. Ich názory sa rôznia. Korzár hľadal odpovede na niektoré otázky.
KOŠICE. Kto je americký Slovák Lou Babjak, ktorý rokuje s mestom? Čo robí jeho firma Tradex International Corporation v USA a u nás? Môže na Slovensku zastupovať amerického výrobcu autobusov Blue Bird? Chce ich montovať v trolejbusovej hale DPMK? Môže to ohroziť trolejbusovú dopravu v meste?
V Amerike s Blue Birdami nerobí
Podľa informácií z internetu má Babjakova firma v USA do 5 zamestnancov a ročný obrat do 5 miliónov dolárov. V Košiciach chce ísť do projektu za 250 miliónov dolárov na lízing od inej americkej spoločnosti.
Tradex sa v Amerike zaoberá veľkoobchodom. Predáva i pracovné stroje. Žiadny predmet činnosti súvisiaci s autobusmi sme nenašli. Na webstránke Blue Birdu medzi predajcami jeho autobusov nefiguruje.
"Tradex International Corporation má exkluzívne práva na montáž autobusov Blue Bird Corporation na Slovensku a ich následný predaj na Slovensku a trhoch východnej Európy," stojí v liste od Wayna Duncana z oddelenia exportu Blue Bird.
O 250 miliónoch USD len hovoria
Americká strana v návrhu memoranda potvrdzuje, že je pripravená zabezpečiť spoločnému podniku cez lízing 50 miliónov dolárov na založenie firmy a 200 miliónov dolárov na ďalšie lízingové financovanie.
Američania majú znášať náklady novej eseročky počas jedného roka, a to v miere potrebnej na založenie a rozbeh firmy. To platí aj o nákladoch na európsku homologizáciu štyroch typov amerických autobusov a montáž prvých štyroch kusov na Slovensku (z každého typu jeden).
Podľa stanoviska mesta zatiaľ Tradex nezdokladoval finančné krytie projektu. Nepreukázal ani, že zastupuje firmu, ktorá má na lízing poskytnúť 250 miliónov dolárov.
V trolejbusovej hale autobusy nebudú
Babjak vyhlásil, že plánujú postaviť halu na výrobu autobusov, napríklad v priemyselnom parku. Prvý rok mienia vyrobiť sto autobusov a do piatich rokov 2 500.
Upresnil však, že začať chcú v jestvujúcich priestoroch DPMK alebo iných. V hre mala byť trolejbusová hala DPMK na Hornádskej ulici.
To vyvolalo v časti verejnosti obavy, že Blue Birdy vytlačia trolejbusy z areálu aj MHD, čo ich zlikviduje. Dokonca vznikla petičná akcia za záchranu trolejbusov.
Podľa predsedu predstavenstva DPMK Ladislava Bruňáka (SDKÚ-DS) je to celé inak. "V trolejbusovej hale ani iných priestoroch DPMK sa už montáž prvých štyroch autobusov Blue Bird neuskutoční. Hoci taká možnosť bola. Malo to byť za odplatu na základe zmluvy," povedal.
Rozhodnutie zdôvodnil tým, že nechcú, aby aktivity petičiarov ďalej ohrozovali možnú investíciu.
Z Blue Birdu neprišli pre obavy
Primátor František Knapík (KDH) pozval zástupcov Blue Birdu nedávno do Košíc. Pozvanie neprijali s ospravedlnením, že majú obavy prísť.
Tie podľa ich slov spôsobila kontroverznosť vyplývajúca z e-mailu, ktorý dostali od šéfa petičného výboru za záchranu trolejbusov.
"Čo sa týka trolejbusov, Blue Bird ich nevyrába už vyše 50 rokov, odkedy boli stiahnuté z verejnej dopravy amerických miest. Ale ak by bol záujem, mohli by sme v Košiciach v rovnakom podniku, ako autobusy, montovať aj trolejbusy," uviedli v augustovom liste primátorovi.
Zopakovali, že majú s Tradexom zmluvu.
Babjak v Trenčíne nesplnil podmienky
Babjak je predsedom dozornej rady SAD Zvolen. Na augustovom rokovaní mestského zastupiteľstva dostal otázku, prečo nechce projekt Blue Bird realizovať tam. "Chcel som, ale pre určité neprijateľné podmienky som od toho odstúpil," reagoval.
Tradex sa v minulosti zaujímal o privatizáciu SAD v Nových Zámkoch, Prievidzi i Trenčíne. Tam aj predložil ponuku, ale neuspel. "Neprijal som podmienky druhej strany," uviedol Babjak.
Podľa materiálu ministerstva hospodárstva z rokovania vlády však Tradex v Trenčíne nesplnil podmienky výberového konania.
Nepredložil totiž akceptovateľné doklady o svojej identifikácii, o preukázaní finančného krytia požadovaných častí kapitálového vstupu (ponúkal 105 miliónov Sk), ani nepreukázal, kto je oprávnený v mene spoločnosti konať.
"Priebeh privatizácie SAD Trenčín nám nie je dostatočne známy," komentoval primátor s tým, že všetko preverujú.
Biznis plán nikto nevidel
Babjak stále nepredložil mestu ani DPMK okrem garancie finančného krytia ani žiadny podnikateľský plán s predpokladanými výnosmi z predaja a nákladmi na výrobu autobusov aspoň na niekoľko rokov dopredu.
Bruňák to však v tejto fáze rokovaní nepovažuje za nič neštandardné medzi serióznymi partnermi.
Teraz samospráva všetko preveruje a prepracúva návrh memoranda, napríklad aby odbyt autobusov na trhy zabezpečovala americká strana.
Memorandum nebude právne záväzné. Podpísať by ho mali do konca septembra. Ak tak urobia, ďalším tohtoročným krokom môže byť založenie spoločného podniku.
SĽUBY
Babjak tvrdí, že...
n z Košíc nechcú do spoločného podniku ani korunu, okrem vkladu pri založení eseročky (podľa viceprimátora Jozefa Filipka má mesto ako spoločník vložiť menšiu časť zo základného imania, ktoré môže byť 200-tisíc Sk)
n z DPMK urobia ziskovú firmu
n sprostredkujú pre DPMK výhodný lízing na modernizáciu vozového parku
n DPMK ušetrí na každom autobuse, ktorý si sám zmontuje, pol milióna korún
n hoci sú americké autobusy širšie, európske podmienky splnia
n časom už nebudú dovážať z USA všetky autobusové komponenty, ale môžu odoberať lacnejšie od miestnych subdodávateľov, čím ušetria na dovoznej dani
n vytvoria postupne tisíc miest a zamestnajú aj niektorých pracovníkov DPMK
n budú vyrábať mestské a prímestské autobusy s naftovým i plynovým pohonom
n pre DPMK chcú perspektívne dodať aspoň 100 autobusov, vyše tisíc na slovenský trh a 50-tisíc na východoeurópsky
n ak mu to v Košiciach nevyjde, projekt Blue Bird ponúkne v inej krajine
ÚSKALIA
Odborníci varujú, že...
n nebude jednoduché prerobiť široké americké autobusy, aby spĺňali európske normy
n také podniky sú efektívne len nad 300 až 350 autobusov ročne, ktoré však nestačí len vyrobiť, ale treba ich aj predať
n trh na Slovensku a v susedných štátoch je už prakticky obsadený osvedčenými značkami autobusov
n košické Blue Birdy by boli prvé v Európe, bez skúseností, preferencií, servisnej siete
n investor zatiaľ len sľubuje, nič konkrétne nepredložil
n za projektom nestojí bezprostredne Blue Bird, ale malá Babjakova americká firma, nie je známe, že by podobný zámer už niekde uskutočnila, treba byť opatrný
n nebude ľahké vyrábať autobusy cenovo konkurencieschopné existujúcej ponuke na trhu
n DPMK musí autobusy pre seba kupovať verejným obstarávaním, ako by to vyriešili?
n nie je isté, či bude spoločný podnik pre mesto naozaj výhodný
n mesto má podnikaniu vytvárať podmienky, nie podnikať a ísť do podnikateľského rizika, lebo môže skončiť stratou a jej úhradou z verejných peňazí
Autor: jav
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári