Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Križovatkám chýba dynamika

Na mnohých miestach v Košiciach svetelné križovatky chýbajú. Tam, kde sú, väčšinou fungujú iba v pevnom režime, neprispôsobujú sa aktuálnej dopravnej

záťaži. Vznikajú zápchy, motoristi hromžia. Moderné a drahé zariadenia fungujú bez využitia všetkých funkcií.

KOŠICE.Radnica má vypracovaný strategický plán rekonštrukcií a zriaďovania svetelných križovatiek. Chýbajú peniaze v rozpočte. Robia sa iba tie, ktoré si vyžiada výstavba nových obchodných centier.

Dynamika v menšine

"O dynamickom režime môžeme hovoriť iba na zopár križovatkách. Funguje na križovatke Carrefour - Gemerská - Alejová. Čiastočne pri Metre, ale bez preferencie mestskej hromadnej dopravy. Aj keď sa tam ťahali detektory asi 300 metrov, aby mali autobusy prichádzajúce z mesta prednosť. Dynamicky je riadená križovatka v Košickej Novej Vsi, ide však len na jeden radič, z ktorého je obsluhovaný aj výjazd z Lingova, čo v konečnom dôsledku zdržuje vozidlá smerom na Michalovce. V tomto roku sa spustili dve nové svetelné križovatky v Krásnej nad Hornádom a v Šaci, ktoré sú dynamicky riadené. Ostatné, aj keď sú vybavené, fungujú iba v pevnom režime," dozvedeli sme sa od dopravného inžiniera Pavla Titla.

Skryť Vypnúť reklamu

Veľkolepé plány

"Strategický plán zahŕňa niekoľko križovatiek, ktoré je nutné riešiť. Rekonštrukcia signalizácie na Námestí osloboditeľov súvisí s budúcou výstavbou Auparku. Na výmenu radiča čaká semafor na križovatke Južná trieda-Požiarnická a Milosrdenstva. Naplánovaná je aj rekonštrukcia signalizácie Toryská-Popradská, ale aj Moyzesova-Alžbetina-Šrobárova. Mali by pribudnúť aj nové CSS Galenova-Moyzesova-Timonova i Moyzesova-Dominikánske námestie," priblížil plány Karol Iglódy z Útvaru hlavného architekta mesta Košice.

Do času výstavby parkovacieho domu pri Steel Aréne by sa mala urobiť riadená svetelná križovatka Toryská-Moldavská. Počíta sa aj s Rastislavovou-Milosrdenstva a Čs. armády-Zimná. Naplánované sú tri signalizácie na Slaneckej, a to na Napájadlách, Textilnej a v súvislosti s výstavbou Tesco na Ladožskej. Na Triede KVP sa uvažuje so semaforom na Bauerovej.

Skryť Vypnúť reklamu

"Rekonštrukciou prejdú aj križovatky v úsekoch ulíc, ktorých sa dotkne v budúcnosti predĺženie električkovej trasy z Námestia Maratónu mieru na železničnú stanicu, teda Komenského-Hviezdoslavova, pri Športovej hale, kruhový objazd Štefánikova-Hviezdoslavova-Gorkého a Masarykova-Svätoplukova-Alvinczyho. Pešie priechody by sa mali robiť na Alejovej pred hutníckou priemyslovkou a na Pereši. Uvažuje sa aj o Komenského-Letná-Chalupkova a pri Športe," dodal K. Iglódy.

Ústredňa nefunguje

Všetky križovatky by mali byť riadené z dopravnej ústredne, ktorej plná funkčnosť je podmienená fungovaním všetkých signalizácií v dynamickom režime. "Plány boli veľké. Radiče sú len na Žižkovej, Štúrovej, Moyzesovej a pri pošte, ale bez slučiek. Z ústredne sa teraz dajú zapnúť a vypnúť semafory, ale o vstupovaní do križovatiek podľa momentálnej dopravnej situácie, prípadne o prednostnom prejazde sa sanitiek, hasičov alebo MHD zatiaľ len snívame. Dokonca mala byť vybavená cestovným poriadkom," dodal P. Titl.

Skryť Vypnúť reklamu

KVETA PODHORSKÁ

kveta.podhorskakorzar.sk

Ako to funguje

Pevne a dynamicky riadená križovatka

Pri dynamickom riadení sa zelená dá predlžovať, pri pevnom je stanovená. Rovnako dlhý je cyklus pre každý smer. Mimo dopravnej špičky to stačí, v špičke prejdete križovatkou na tri až štyri zastavenia. Okrem zelených sú pevne stanovené medzičasy - ukončenie jednej zelenej a začiatok druhej, ktorá je vždy daná v oboch cykloch. Pri dynamickom riadení sa menia dĺžky zelenej, ale medzičasy zostávajú. Dynamické riadenie nemá zadefinovanú dĺžku cyklu. Výhodou je, že pokiaľ nepríde z vedľajšieho smeru auto, tak zelená nenaskočí.

Detektorové slučky sa ukladajú do asfaltu, indukciou vozidla sa vyvolávajú signály.

(pod)

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  2. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  6. Budovanie zelenej značky
  7. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  8. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 24 319
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 21 845
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 297
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 993
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 624
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 380
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 658
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 544
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 374
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 339
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Kontroverzný aktivista Slávik sa zapojil aj do povoľovacieho procesu k modernizácii cesty na Slaneckej.

Trestné oznámenie Sulíka spustilo lavínu.

19 h
Riaditeľ ZSS Arcus Juraj Briškár potvrdil ďalších sedem úmrtí.

Infikovaných je 70 klientov a 36 zamestnancov zariadenia.

5 h
Centrálne parkovisko na Štrbskom Plese si obec Štrba prenajíma od eseročky mesta Vysoké Tatry. Návštevník tam zaplatí menej ako napríklad v Tatranskej Lomnici či v Starom Smokovci.

Mesto chce motivovať ľudí a odľahčiť premávku.

19 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop