Vstupom dieťaťa do školy sa jeho život radikálne mení
Skončilo sa obdobie hier, na rade sú prvé povinnosti
V pondelok sa mnohé detičky po prvý krát vyberú do školy. Oveľa väčší stres z prvého dňa v škole ako prváčikovia, mávajú ich mamičky. Zvládne ich dieťa všetko to, čo od neho budú učitelia požadovať, nemali sme predsa len ešte rok počkať? Pre istotu? Kedy je dieťa naozaj pripravené na vstup do školy?
Dieťa sa považuje za pripravené na vstup do školy, keď má takú úroveň telesného, rozumového, citového a sociálneho vývinu, ktorá mu umožní bez problémov spĺňať požiadavky školy. Vstupom dieťaťa do školy sa jeho život radikálne zmení - najmä ak predtým nenavštevovalo škôlku. Skončí sa obdobie bezstarostných hier a na rad prídu prvé vážne povinnosti.
V našich podmienkach je vek rozhodujúcim kritériom na vstup dieťaťa do školy. Empiricky stanovená veková hranica má u nás storočnú tradíciu a väčšina šesťročných detí sa vie vysporiadať s novou sociálnou situáciou a spôsobom učenia. Hoci pre niektoré deti by bolo výhodnejšie, keby nastúpili do školy až v siedmom roku, ďalšie radšej pred dovŕšením šiesteho roku.
Dieťaťa má byť na takej úrovni telesného a psychického vývinu, aby sa bez problémov adaptovalo na prácu v škole. Budúci žiačik má ovládať určitý okruh vedomostí, konkrétnych predstáv a niektorých pojmov, má mať základné vedomosti o prírode, o ročných obdobiach, o živote a práci ľudí, o pracovných nástrojoch a o spôsoboch práce. Dôležité sú aj predpoklady k nadväzovaniu vzájomných vzťahov s inými deťmi, k spoločnej práci a hre, k vzájomnej pomoci a k vykonávaniu zverených primeraných úloh.
Socializácia dieťaťa sa uskutočňuje už od jeho narodenia. V primárnej detskej socializácii je sociálna pripravenosť chápaná ako schopnosť adaptácie na špecifické podmienky školského prostredia.
Od dieťaťa sa požaduje aby plnilo požiadavky dospelého, ochotne plnilo príkazy učiteľa, uznávalo jeho autoritu, aby bolo zdvorilé k učiteľovi, bolo citlivé na jeho hodnotenie. Je potrebné, aby vedelo spolupracovať so spolužiakmi, aby vo vzťahu k žiakom bolo šetrné k ich výsledkom práce, aby bolo citlivé na súlad a poriadok v triede. Treba, aby sa dieťa nesprávalo agresívne k spolužiakom, aktívne sa zúčastňovalo na živote triedy, vedelo hodnotiť kolektívnu prácu spolužiakov, ako aj aby vedelo prijímať hodnotenie, aby malo schopnosť hodnotiť svoje i cudzie správanie a zaujímať postoj k hodnoteniu iných.
Príprava detí na školu, leží najmä na pleciach rodiny, netreba od materskej školy čakať zázraky, okrem toho v materských školách nie je v súčasnej dobe povinná systematická predškolská výchova. Dôležitá je preto domáca príprava. Dieťa potrebuje mať dobré vzťahy v rodine, aby si vedelo vytvoriť dobrý vzťah aj k učiteľovi a k spolužiakom, má poznať morálne a etické hodnoty, malo by si zvyknúť plniť určité drobné povinnosti v domácnosti - uložiť veci, vyniesť smeti a podobne.
Kvalitne organizovaná príprava na školu by mala obsahovať nasledovné aktivity - rozvoj komunikačnej kompetencie, rozvoj jemnej motoriky a grafomotoriky, rozvoj poznávacích procesov, rozvoj sociálnej a emocionálnej zrelosti, rozvoj matematických predstáv, zvládnutie základov čítania (poznávanie grafických tvarov niektorých písmen) a rozvoj celkového fonologického uvedomenia.
Detská kresba umožňuje zachytiť celý proces vývinového zdokonaľovania sa dieťaťa. Je náročná z hľadiska pozornosti a pamäťových schopností. Z jemnomotorických pohybov a koordinácie pohybov rúk s pohybmi očí sa dá predpovedať úspešnosť a radosť pri náuke písania. Dieťa by malo vedieť obkresľovať predlohy, kresliť tvary podľa pamäti -zobrazuje aj svoje predstavy a zážitky.
Fyzickú zrelosť dieťaťa vstupujúceho do školy sledujú pediatri na predškolských lekárskych prehliadkach, a to celkový zdravotný stav a stupeň vývinu detského organizmu. Dôležitá je výška a váha, stupeň takzvanej prvej štrukturálnej premeny dieťaťa. Výmena mliečneho chrupu za trvalý chrup je ukazovateľom biologického zrenia organizmu, preto dieťaťa, ktoré nastupuje do školy býva štrbavé.
Návrh na odklad môže podať učiteľka v materskej škole, učiteľka na základnej škole, rodičia
Nezrelé dieťa nie je hlúpe, iba potrebuje svoj čas
Máloktorý rodič si dokáže bez problémov priznať, že jeho dieťa, aj keď má na to vek, ešte nie je dostatočne zrelé, aby nastúpilo do prvého ročníka základnej školy. Ako však zistiť, či práve vaše dieťa potrebuje ročný odklad?
Do zoznam typických prejavov nezrelosti patrí - oneskorený vývin reči, citová labilita, hravosť, nadmerná pohyblivosť, rýchla únava pozornosti, zábudlivosť, neschopnosť vyčleniť podstatné zo získaných informácií, znížená práceschopnosť, nepozornosť, vyrušovanie, neschopnosť dokončiť prácu, odmietanie písať domáce úlohy, zvýšená únava, strach zo školy. Dieťa musí vynakladať na učenie priveľa námahy, a pritom často zle prospieva, má ťažkosti v prispôsobení sa kolektívu. Má nedostatky vo výchovnom prostredí a pôsobení, nedostatky v somatickom vývoji, neurotický povahový vývoj, ranné poškodenie centrálnej nervovej sústavy, výrazne podpriemerný intelekt.
Rodičia si musia dať pozor, aby na takéto dieťa priveľmi netlačili a nevyvinuli v ňom rôzne neurotické prejavy ako plačlivosť, vzdor, ohrýzanie nechtov, ceruziek a podobne.
Niekdy je najlepším riešením pre dieťa odklad školskej dochádzky. Rodičia môžu mať problém ako správne zvládnuť túto situáciu, najmä ak boli pripravení na to, že dieťa dajú od septembra do školy. Z čoho majú strach? Z toho, čo všetko dieťa môže stratiť - kontakt s rovesníkmi, prestíž v skupine alebo rodine, sebadôveru a podobne. Najťažšie je prijať tieto okolnosti a presvedčiť samého seba, že dieťa týmto postupom niečo aj získa.
Návrh na odklad môže podať učiteľka v materskej škole, ďalej učiteľka na základnej škole (po zápise, i počas školského roka), ako aj rodičia. Dieťa v takom prípade navštívi pedagogicko-psychologickú poradňu, kde jeho zrelosť ohodnotí psychológ. Ten na základe vyšetrenia vydá rozhodnutie o odklade školskej dochádzky, alebo o zaškolení dieťaťa. Odklad školskej dochádzky potom udeľuje riaditeľ príslušnej školy na základe tohoto odborného vyjadrenia, ale rozhodnutie je na rodičoch. Rodičia sú zväčša dobrými posudzovateľmi školskej zrelosti svojho dieťaťa, bývajú vo svojom názore na jeho zrelosť pomerne objektívni.
Žiadať o odklad školskej dochádzky treba určite vtedy, ak sa u dieťaťa prejaví disharmonický vývin. Konkrétne sa upozorňuje najmä na deti s poruchami pozornosti, so zvýšenou alebo naopak so zníženou pohyblivosťou, na deti s poruchami reči alebo s inými zmyslovými poruchami a na emocionálne nezrelé - hravé deti. Odklad sa realizuje na dobu jedného roka. Treba si však pamätať - ak je dieťa nezrelé, neznamená to, že je hlúpe, iba potrebuje čas!
Testy odhalia aj nadpriemerne schopné dieťa
Rodičia! Vyšetrenia školskej zrelosti sa netreba obávať
Ak si rodičia nie sú istí, ako na tom ich deti sú, stačí ak spolu s nimi podstúpia pár jednoduchých testov. Testy školskej zrelosti pomáhajú určovať vhodný začiatok zaškoľovania detí a umožňujú, hoci len čiastočné, vyrovnanie vývinových nedostatkov v období pred začatím školskej dochádzky. Testy selektujú najmä vývinovo oneskorené deti, to znamená deti s potenciálnymi problémami pri ich zaradení do školského výchovno-vzdelávacieho procesu.
Existuje viacero štandardizovaných testov, ktoré pomáhajú psychológom utvoriť si celkovú orientáciu v rozumovom vývine dieťaťa - pozoruje sa aj správanie dieťaťa, jeho celkový postoj voči úlohám, spoločenské postoje, ktoré majú nemalý význam v proces adaptácie na školský život.
Testovanie sa zameriava na porovnávanie a rozlišovanie predmetov, spôsobilosť zrakovej analýzy a syntézy, napodobňovanie vzorov a postrehovanie súborov, verbálne schopnosti, stupeň vývinu jemnej motoriky, porozumenie pojmu čísla, schopnosť vykonávať činnosti smerujúce k určitému cieľu, celková verbálna stránka - slovná zásoba, správna výslovnosť, spisovné vyjadrovanie a podobne.
Vyšetrenia školskej zrelosti sa netreba obávať a nie je vhodné, kvôli nemu dieťa stresovať či strémovať.
Príklad vyšetrenia školskej zrelosti:
- nakresliť ľudskú postavu, hodnotenie je odstupňované, postava musí mať hlavu, trup a končatiny
- kresliť geometrické tvary (trojuholník, štvorec, srdce, kruh a podobne)
- odkresliť rôzne znaky, ako body na hracích kockách, štvorlístok, jednoduchšie i mierne zložitejšie napodobneniny písaných písmen alebo ich prvkov
- schopnosť koncentrácie (Bourdonov test pozornosti, čiže hľadanie jabĺčok obrátených stopkou určeným smerom v stanovenom časovom limite)
- orientačná a rozlišovacia schopnosť (meno, adresa bydliska, určenie obchodu, priestorové pojmy, orientácia v čase, číselná orientácia v prvej desiatke, základné farby)
- reprodukčná schopnosť (zopakovať dlhšiu vetu, číslo),
rečové predpoklady (primeraná výslovnosť slabík a hlások).
Testy zvyčajne odhalia aj nadpriemerne schopné, nadané dieťa, ktoré môže zvládnuť náročnejšie osnovy a môže sa tak zaradiť do školy pre talentované deti.
Stranu pripravila: Dáša KIRAĽVARGOVÁ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári