Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

OBČIANSKY SERVIS - Nevydarenú dovolenku môžete reklamovať

Zaplatením zájazdu si v cestovnej kancelárii či agentúre kupujete balík služieb. Ak ste s ním ako celkom, ale zväčša len s niektorou jeho zložkou

nespokojní, môžete ich reklamovať a požiadať o vrátenie časti peňazí, ktoré ste cestovnej kancelárii alebo agentúre zaplatili, späť. Ak ste si letnú dovolenku dopriali už v júni, máte na reklamáciu najvyšší čas.

BRATISLAVA. Nespokojnosť s ubytovaním, stravou či službami treba prejaviť ešte počas pobytu. Nielen ústne, ale aj formou písomného zápisu. Ten by si mal prevziať delegát cestovnej kancelárie a priamo na mieste sa postarať o nápravu. Ak ste tento krok počas dovolenky neurobili, neoberá vás to o možnosť neskoršej reklamácie. Predajca zájazdu totiž nemôže prijatie reklamácie podmieňovať predložením písomného záznamu z miesta pobytu. Keď ale zápis neexistuje, môže organizátor zájazdu jednoduchšie tvrdiť, že nedostatky mohol prostredníctvom svojho delegáta na mieste odstrániť.

Skryť Vypnúť reklamu

Dve riešenia

Riaditeľ Koala Tours Oliver Kluch priznáva, že cestovné kancelárie pri riešení sporu s klientmi, ktorí sa písomne nesťažovali na nedostatky už počas pobytu na dovolenke, postupujú dvomi spôsobmi. Niektoré sa snažia chyby a nekvalitné služby automaticky poprieť a reklamáciu neuznať. Fakt, že neexistuje písomný zápis, v ktorom by bol popísaný reálny stav, im pritom situáciu pri spore s klientom iba uľahčuje. Iné cestovky, keď vidia, že sa klient nesnaží situáciu zneužiť, ho radšej odškodnia, aby s nimi cestoval aj ďalší rok.

Pozor na lehotu

S nápravou všetkých chýb, ktoré svojím štandardom nezodpovedali tomu, čo ste si zaplatili, alebo dokonca o ktoré ste boli ukrátení, si delegát poradiť nedokáže. V takom prípade sa odporúča nedostatky v hotelovej izbe, reštaurácii, či v okolí miesta pobytu odfotiť či nafilmovať a po návrate napísať reklamáciu.

Skryť Vypnúť reklamu

Treba však dať pozor na lehotu. Písomnú reklamáciu musíte cestovnej kancelárii, alebo cestovnej agentúre, v ktorej ste si zájazd kúpili, doručiť (osobne s potvrdením o prevzatí alebo poštou doporučene, aby ste mali doklad o dátume podania) najlepšie okamžite po návrate, najneskôr do troch mesiacov od skončenia zájazdu. Ak tak totiž v stanovenom termíne neurobíte, vaše právo na reklamáciu zaniká. K reklamácii nezabudnite pripojiť fotografie alebo videozáznam, na ktorých sú nedostatky zdokumentované. Cestovná kancelária musí potom do 30 dní rozhodnúť, či ju prijme a pristúpi k finančnej kompenzácii. V prípade, že ju zamietne ako neoprávnenú, mala by v písomnom stanovisku zdôvodniť, prečo vašu požiadavku neuznala.

Oprávnené nároky

V prípade nespokojnosti s dovolenkovým pobytom platí zásada: nerezignovať. Cestovné kancelárie počítajú s tým, že časť dovolenkárov na útrapy zabudne hneď po návrate domov. Iných odradí zdĺhavé naťahovanie s cestovnou kanceláriou, či komplikované dokazovanie na súde, ktoré navyše nie vždy musí viesť k vráteniu peňazí.

Skryť Vypnúť reklamu

Druhé pravidlo úspešnej reklamácie znie: nárokovať si vrátenie peňazí len za tie služby, ktorých štandard jednoznačne nezodpovedal tomu, čo ste si objednali. Ťažko totiž uspejete v reklamačnom konaní, ak budete žiadať vrátenie celej sumy peňazí za zájazd, keď jediným nedostatkom počas jeho trvania bola nefungujúca klimatizácia v autobuse. Sotva vám tiež cestovná kancelária vráti 50 percent z ceny dovolenky, ak vo vybavení izby chýbal napríklad televízor.

Nie všetci nespokojní dovolenkári si uvedomujú, že majú pri reklamácii neoprávnené nároky. "Našiel sa už klient, ktorý za pokazené tienidlo na lampe, ktorá napriek tomu svietila, žiadal vrátenie 50 percent z ceny zájazdu," vraví Oliver Kluch.

----Súdy----

Trvá to dlho

n Keď sa neocitnete v skupine klientov, ktorým cestovná kancelária uzná reklamáciu, ostáva vám bojovať o vrátenie peňazí súdnou cestou. Tu však treba počítať nielen s uhradením súdneho poplatku, zaplatením za služby advokáta, ak ho požiadate o pomoc, ale aj s pomerne dlhým čakaním na prerokovanie sporu pred súdom. Keď súd uzná, že vám cestovná kancelária počas dovolenky neposkytla všetky služby, ktoré ste si objednali a zaplatili, bude pomerne dlho trvať, kým takýto verdikt vyriekne a vy svoje peniaze uvidíte. Takmer 15 000 korún za dovolenku, ktorá nie úplne zodpovedala tomu, čo sľuboval katalóg, priznal napríklad súd klientovi cestovnej kancelárie Tip Travel z Tlmáč s definitívnou platnosťou približne po piatich rokoch.

----Dohoda---

Treba dvoch

n Pomerne málo sa vie a ešte menej sa zatiaľ využíva mimosúdne vyrovnanie medzi nespokojným klientom a cestovnou kanceláriou. V prípade, že obe strany trvajú na svojom, ale pritom nemajú záujem spor riešiť pred súdom, môže do jeho riešenia vstúpiť sprostredkovateľ - spotrebiteľské združenie. Aj za pomoci jedného z nich - združenia Infospot - sa takmer po roku od trenčianskej cestovnej kancelárie Pegas Tour dočkal finančnej kompenzácie Bratislavčan, ktorý za týždeň na talianskej Ischii pre dve osoby zaplatil 45 000 korún. Namietal, že zaplatené ubytovanie, ktorému cestovná kancelária priradila štyri hviezdičky, zodpovedalo štandardu len dvoch hviezdičiek tak, ako to uvádzali aj niektoré zahraničné cestovné kancelárie. Vďaka dohode mu v rámci mimosúdneho vyrovnania predajca zájazdu vrátil 40 percent z ceny, ktorú za zájazd zaplatil.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 598
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 725
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 517
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 757
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 947
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 654
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 966
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 508
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 194
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 956
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie pracovníkov kultúry a médií v budove RTVS.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop