dostatočne rýchlo. Musí mu preto zaplatiť odškodné 30tisíc korún, ďalších desať tisíc ho budú stáť súdne trovy. Rozhodol o tom Ústavný súd.
KOŠICE. Výpoveď z miesta referenta dopravy dostal Ihnát ešte v roku 2003. Píše sa v nej, že závažným spôsobom porušil pracovnú disciplínu, lebo klamal, že je spoluautorom vynálezu zastrešenia železničných vagónov. Oceliarne ho za spolupôvodcu technickej novinky neuznávajú a tvrdia, že ju pre nich vytvoril len súkromný podnikateľ Ladislav Gomboš.
Ihnát výpoveď napadol na súde. Ten v roku 2005 rozhodol, že konanie prerušuje. Zdôvodnil to tým, že najprv musí iný súd vyriešiť otázku, či je Ihnát spoluautorom technickej novinky alebo nie. Ďalšou žalobou sa totiž domáha určenia, že je spolupôvodcom úžitkového vzoru zastrešenia vagónov.
Živobytie sa musí riešiť rýchlo
Rozhodnutie o prerušení konania Ústavný súd nespochybnil, podľa neho však okresný súd konal neefektívne ešte pred ním. Hoci robil priebežne úkony, tie nesmerovali k právoplatnému skončeniu veci. Na žiadosti Ihnáta o urýchlenie konania mohol skôr a primerane reagovať.
"Dĺžka konania nie je akceptovateľná, lebo v spore sa pre sťažovateľa rieši existenčná otázka, či bol jeho pracovný pomer ukončený v súlade so zákonom. V prípade trvania pomeru mu vzniká nárok na mzdu, ktorá tvorí základ jeho živobytia. V týchto sporoch by mal súd postupovať čo najrýchlejšie a efektívne," odôvodnil Ústavný súd.
Výpoveď súd znova preskúma
Prepustenie Ihnáta však musí okresný súd začať znova skúmať bez ohľadu na nález Ústavného súdu. V júni mu to prikázal košický krajský súd. Podľa neho totiž neukončený spor o patent medzi Ihnátom a oceliarňami nie je dôvodom, pre ktorý mohol rozhodnutia v spore o neplatnosť výpovede odložiť.
Patentový spor rieši Okresný súd Košice I. Rozsudok by mal vyniesť v októbri.
(rok)
Autor: Autobusy Zabíjali
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári