poslanci totiž včera vzali na vedomie informáciu o príprave zámeru, s ktorým prišli Američania. Primátor František Knapík (KDH) je zatiaľ projektu naklonený. Či sa však zrealizuje, ešte isté nie je.
Ďalšími, ešte tohtoročnými krokmi majú byť podpis právne nezáväzného memoranda a následne vznik obchodnej spoločnosti, ktorá bude autobusy vyrábať. V nej bude mesto alebo jeho dopravný podnik menšinovým spoločníkom amerických partnerov.
Na včerajšie rokovanie prišiel odpovedať na otázky poslancov slovenský rodák s americkým občianstvom Lou Babjak, prezident americkej firmy Tradex International Corporation, ktorý zastupuje spoločnosť Blue Bird. Vyhlásil, že každoročne stratový DPMK sa môže zmeniť na ziskový podnik.
"Napríklad teraz DPMK kupuje 19 nových autobusov (za 130 miliónov Sk pozn. red.). V spoločnej firme by si ich sám zmontoval a na každom by tak ušetril pol milióna," povedal Babjak. Ten rokoval s mestom i DPMK už pred rokom, no doteraz len diskutovali.
Ide o prvý európsky projekt výroby najstarších amerických autobusov Blue Bird. Tie majú v USA už 80-ročnú tradíciu. Blue Bird tam vyrába autobusové komponenty a montuje školské, prepravné i rekreačné vozidlá. Podľa Babjaka sú širšie ako naše, no plne klimatizované a majú dlhšiu životnosť. Hoci homologizáciu podľa európskych noriem nemajú, Babjak tvrdí, že podmienky splnia.
"Blue Bird nepotrebuje Slovensko ani projekt v Košiciach. Pre vaše mesto je to však príležitosť na zníženie nezamestnanosti, rozvoj priemyslu a šanca pre DPMK na zvýšenie príjmov a modernizáciu vozového parku. Samozrejme, keby to nebolo ekonomicky zaujímavé pre nás, nešli by sme do toho," vyjadril sa Babjak.
Uviedol, že štartovaciu investíciu 50 až 75 miliónov dolárov, vrátane montáže prvých štyroch ukážkových autobusov v Košiciach, by financovali Američania. Neskôr by zabezpečili aj ďalších 200 miliónov dolárov formou výhodného lízingu od americkej spoločnosti Structured Finance International.
Prvé komponenty na montáž autobusov v Košiciach by doviezli z USA. Potom ich už chcú odoberať od miestnych subdodávateľov, aby boli na európskom trhu cenovo konkurencieschopní. Majú záujem o niektorých zamestnancov DPMK. Plánujú vytvoriť tisíc pracovných miest pre širokú škálu profesií. Vyrábali by mestské a prímestské autobusy s naftovým i plynovým pohonom. Okrem DPMK by ich dodávali po Slovensku aj vyvážali v rámci Európy.
V poslaneckej diskusii odzneli aj názory proti vstupu mesta do projektu. Pavol Mutafov (Smer-SD) namietal, že mesto má vytvárať na podnikanie podmienky, nie podnikať. Ján Forgáč (KDH) z dozornej rady DPMK pochybuje o ekonomickej výhodnosti projektu pre mesto. Alfonz Halenár (nezávislý) kritizoval, že nie je spracovaný žiadny podnikateľský zámer, a upozornil, že DPMK musí kupovať autobusy verejným obstarávaním. Napríklad Jaroslav Hlinka (nezávislý) či Anna Jenčová (ĽS-HZDS) však projekt vítajú.
Viceprimátor Jozef Filipko (SMK) povedal, že podnikateľský zámer s autobusmi vôbec nesúvisí s útlmom trolejbusov v MHD, ktorý je len v rovine úvah, ani nijako neohrozí pripravovanú výstavbu električkovej trate smerom na Sídlisko Ťahanovce.
!!! RÁMČEK !!!
Babjak: Od mesta nechceme ani korunu
Zástupcovi amerického investora Louovi Babjakovi sme položili niekoľko otázok.
Čo od košického spoločníka očakávate?
"Žiadne peniaze od mesta ani DPMK nepotrebujeme! Všetko bude financované z USA. Zamestnanci DPMK hlavne z údržby môžu prejsť do montáže nových autobusov, aj preto chceme za partnera DPMK."
Váš záujem vyrábať v Košiciach autobusy vyvolal obavy, že preto dôjde k útlmu, až zrušeniu trolejbusov, dokonca už beží petičná akcia za ich záchranu.
"Neviem, prečo tie obavy vznikli. Veď môžeme vyrábať aj trolejbusy, hoci v USA sa nevyrábajú už sto rokov."
Koľko autobusov plánujete vyrábať? A koľko z toho chcete dodať DPMK?
"DPMK musí vymeniť v najbližších rokoch asi 200 autobusov. Z toho by sme im my chceli dodať aspoň 100 autobusov. Keď si DPMK zmontuje autobusy sám, nemusí platiť obvykle polmiliónovú obchodnú maržu, ktorá je inak zahrnutá v cene od iného výrobcu. Spolu na Slovensku treba zmodernizovať okolo 4-tisíc autobusov. Náš plán je zachytiť asi tretinu z toho. Vo východnej Európe je potrebné obnoviť pol milióna autobusov. Keď z toho zachytíme desať percent, budeme spokojní."
Koľko môže byť ročný príjem DPMK z tohto podnikania?
"Určitý zisk by bol z toho, že DPMK si sám zmontuje autobusy. Mal by tiež podiel na hospodárskom výsledku, zodpovedajúci jeho podielu vo firme. Predstava je, že americká strana by mala 51 percent."
O podobné podnikateľské zámery ste sa v minulosti pokúšali vo Zvolene a v Trenčíne, ale neuspeli ste, prečo?
"Išlo o tento istý projekt. V rámci privatizácie sme však neprijali podmienky druhej strany. Tá privatizácia bola pripravená veľmi amatérsky."
Aký bude vklad americkej strany?
"Postupne okolo 50 až 75 miliónov dolárov do výstavby nových výrobných, možno i údržbárskych hál, napríklad v nejakom priemyselnom parku. Prvý rok chceme vyrobiť asi sto autobusov a do piatich rokov okolo 2 500."
Potrebovali by ste nejaké existujúce priestory DPMK?
"Plán je začať v jestvujúcich priestoroch DPMK, ale možno sa to urobí aj inde. Postupne sa začne budovať nová hala."
Neuvažovali ste, že rozbehnete tento projekt v inej krajine?
"Toto je posledná šanca pre Slovensko. Ak to v Košiciach nevyjde, pôjdeme inam. Som veľmi trpezlivý muž. Naša trpezlivosť však nie je nekonečná."
Knapík: Dôveryhodnosť partnera preveríme
O možnej výrobe autobusov Blue Bird v Košiciach sme sa zhovárali aj s primátorom Františkom Knapíkom (na snímke na titulnej strane).
Aké sú možné riziká projektu pre mesto, ktoré treba zvážiť pred rozhodnutím o založení spoločnej firmy?
"Napríklad, že neprebehne homologizácia nových autobusov. Alebo či spoločnosť bude schopná ponúknuť DPMK výhodnejšie ceny autobusov ako trh. Jednou z podmienok musí byť, aby odbyt autobusov zabezpečoval americký partner, lebo to nemôže byť úloha mesta (vraj je už avizovaný záujem z európskych trhov o prvých sto autobusov Blue Bird pozn. red.)."
To, že vďaka spoločnému projektu bude mať DPMK o pol milióna lacnejšie autobusy, stojí len na slovách pána Babjaka?
"Áno. Toto tvrdenie aj životaschopnosť celého projektu musíme preveriť."
Dokedy chce mesto rozhodnúť, či do projektu ísť?
"Do konca roka. Tlačí nás čas, lebo potreba obmeny vozového parku DPMK je značná." (Podľa viceprimátora Filipka v najbližších rokoch treba 60 až 70 nových autobusov).
Preverovali ste doterajšie podobné, no neúspešné podnikateľské pokusy pána Babjaka vo Zvolene a Trenčíne z hľadiska dôveryhodnosti partnera?
"Preverujeme to."
Aký je postoj mesta k účasti na projekte?
"Zatiaľ sme mu naklonení. Ale je to otvorené."
Viete si predstaviť, že DPMK môže byť ziskový?
"Potešilo by nás to."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári