Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Američania: Z DPMK urobíme ziskovú firmu!

Košice Projekt výroby, dodávky a montáže európskych modelov amerických autobusov Blue Bird pre verejnú dopravu je v Košiciach možný. Mestskí

poslanci totiž včera vzali na vedomie informáciu o príprave zámeru, s ktorým prišli Američania. Primátor František Knapík (KDH) je zatiaľ projektu naklonený. Či sa však zrealizuje, ešte isté nie je.

Ďalšími, ešte tohtoročnými krokmi majú byť podpis právne nezáväzného memoranda a následne vznik obchodnej spoločnosti, ktorá bude autobusy vyrábať. V nej bude mesto alebo jeho dopravný podnik menšinovým spoločníkom amerických partnerov.

Na včerajšie rokovanie prišiel odpovedať na otázky poslancov slovenský rodák s americkým občianstvom Lou Babjak, prezident americkej firmy Tradex International Corporation, ktorý zastupuje spoločnosť Blue Bird. Vyhlásil, že každoročne stratový DPMK sa môže zmeniť na ziskový podnik.

Skryť Vypnúť reklamu

"Napríklad teraz DPMK kupuje 19 nových autobusov (za 130 miliónov Sk pozn. red.). V spoločnej firme by si ich sám zmontoval a na každom by tak ušetril pol milióna," povedal Babjak. Ten rokoval s mestom i DPMK už pred rokom, no doteraz len diskutovali.

Ide o prvý európsky projekt výroby najstarších amerických autobusov Blue Bird. Tie majú v USA už 80-ročnú tradíciu. Blue Bird tam vyrába autobusové komponenty a montuje školské, prepravné i rekreačné vozidlá. Podľa Babjaka sú širšie ako naše, no plne klimatizované a majú dlhšiu životnosť. Hoci homologizáciu podľa európskych noriem nemajú, Babjak tvrdí, že podmienky splnia.

"Blue Bird nepotrebuje Slovensko ani projekt v Košiciach. Pre vaše mesto je to však príležitosť na zníženie nezamestnanosti, rozvoj priemyslu a šanca pre DPMK na zvýšenie príjmov a modernizáciu vozového parku. Samozrejme, keby to nebolo ekonomicky zaujímavé pre nás, nešli by sme do toho," vyjadril sa Babjak.

Skryť Vypnúť reklamu

Uviedol, že štartovaciu investíciu 50 až 75 miliónov dolárov, vrátane montáže prvých štyroch ukážkových autobusov v Košiciach, by financovali Američania. Neskôr by zabezpečili aj ďalších 200 miliónov dolárov formou výhodného lízingu od americkej spoločnosti Structured Finance International.

Prvé komponenty na montáž autobusov v Košiciach by doviezli z USA. Potom ich už chcú odoberať od miestnych subdodávateľov, aby boli na európskom trhu cenovo konkurencieschopní. Majú záujem o niektorých zamestnancov DPMK. Plánujú vytvoriť tisíc pracovných miest pre širokú škálu profesií. Vyrábali by mestské a prímestské autobusy s naftovým i plynovým pohonom. Okrem DPMK by ich dodávali po Slovensku aj vyvážali v rámci Európy.

V poslaneckej diskusii odzneli aj názory proti vstupu mesta do projektu. Pavol Mutafov (Smer-SD) namietal, že mesto má vytvárať na podnikanie podmienky, nie podnikať. Ján Forgáč (KDH) z dozornej rady DPMK pochybuje o ekonomickej výhodnosti projektu pre mesto. Alfonz Halenár (nezávislý) kritizoval, že nie je spracovaný žiadny podnikateľský zámer, a upozornil, že DPMK musí kupovať autobusy verejným obstarávaním. Napríklad Jaroslav Hlinka (nezávislý) či Anna Jenčová (ĽS-HZDS) však projekt vítajú.

Skryť Vypnúť reklamu

Viceprimátor Jozef Filipko (SMK) povedal, že podnikateľský zámer s autobusmi vôbec nesúvisí s útlmom trolejbusov v MHD, ktorý je len v rovine úvah, ani nijako neohrozí pripravovanú výstavbu električkovej trate smerom na Sídlisko Ťahanovce.

!!! RÁMČEK !!!

Babjak: Od mesta nechceme ani korunu

Zástupcovi amerického investora Louovi Babjakovi sme položili niekoľko otázok.

Čo od košického spoločníka očakávate?

"Žiadne peniaze od mesta ani DPMK nepotrebujeme! Všetko bude financované z USA. Zamestnanci DPMK hlavne z údržby môžu prejsť do montáže nových autobusov, aj preto chceme za partnera DPMK."

Váš záujem vyrábať v Košiciach autobusy vyvolal obavy, že preto dôjde k útlmu, až zrušeniu trolejbusov, dokonca už beží petičná akcia za ich záchranu.

"Neviem, prečo tie obavy vznikli. Veď môžeme vyrábať aj trolejbusy, hoci v USA sa nevyrábajú už sto rokov."

Koľko autobusov plánujete vyrábať? A koľko z toho chcete dodať DPMK?

"DPMK musí vymeniť v najbližších rokoch asi 200 autobusov. Z toho by sme im my chceli dodať aspoň 100 autobusov. Keď si DPMK zmontuje autobusy sám, nemusí platiť obvykle polmiliónovú obchodnú maržu, ktorá je inak zahrnutá v cene od iného výrobcu. Spolu na Slovensku treba zmodernizovať okolo 4-tisíc autobusov. Náš plán je zachytiť asi tretinu z toho. Vo východnej Európe je potrebné obnoviť pol milióna autobusov. Keď z toho zachytíme desať percent, budeme spokojní."

Koľko môže byť ročný príjem DPMK z tohto podnikania?

"Určitý zisk by bol z toho, že DPMK si sám zmontuje autobusy. Mal by tiež podiel na hospodárskom výsledku, zodpovedajúci jeho podielu vo firme. Predstava je, že americká strana by mala 51 percent."

O podobné podnikateľské zámery ste sa v minulosti pokúšali vo Zvolene a v Trenčíne, ale neuspeli ste, prečo?

"Išlo o tento istý projekt. V rámci privatizácie sme však neprijali podmienky druhej strany. Tá privatizácia bola pripravená veľmi amatérsky."

Aký bude vklad americkej strany?

"Postupne okolo 50 až 75 miliónov dolárov do výstavby nových výrobných, možno i údržbárskych hál, napríklad v nejakom priemyselnom parku. Prvý rok chceme vyrobiť asi sto autobusov a do piatich rokov okolo 2 500."

Potrebovali by ste nejaké existujúce priestory DPMK?

"Plán je začať v jestvujúcich priestoroch DPMK, ale možno sa to urobí aj inde. Postupne sa začne budovať nová hala."

Neuvažovali ste, že rozbehnete tento projekt v inej krajine?

"Toto je posledná šanca pre Slovensko. Ak to v Košiciach nevyjde, pôjdeme inam. Som veľmi trpezlivý muž. Naša trpezlivosť však nie je nekonečná."

Knapík: Dôveryhodnosť partnera preveríme

O možnej výrobe autobusov Blue Bird v Košiciach sme sa zhovárali aj s primátorom Františkom Knapíkom (na snímke na titulnej strane).

Aké sú možné riziká projektu pre mesto, ktoré treba zvážiť pred rozhodnutím o založení spoločnej firmy?

"Napríklad, že neprebehne homologizácia nových autobusov. Alebo či spoločnosť bude schopná ponúknuť DPMK výhodnejšie ceny autobusov ako trh. Jednou z podmienok musí byť, aby odbyt autobusov zabezpečoval americký partner, lebo to nemôže byť úloha mesta (vraj je už avizovaný záujem z európskych trhov o prvých sto autobusov Blue Bird pozn. red.)."

To, že vďaka spoločnému projektu bude mať DPMK o pol milióna lacnejšie autobusy, stojí len na slovách pána Babjaka?

"Áno. Toto tvrdenie aj životaschopnosť celého projektu musíme preveriť."

Dokedy chce mesto rozhodnúť, či do projektu ísť?

"Do konca roka. Tlačí nás čas, lebo potreba obmeny vozového parku DPMK je značná." (Podľa viceprimátora Filipka v najbližších rokoch treba 60 až 70 nových autobusov).

Preverovali ste doterajšie podobné, no neúspešné podnikateľské pokusy pána Babjaka vo Zvolene a Trenčíne z hľadiska dôveryhodnosti partnera?

"Preverujeme to."

Aký je postoj mesta k účasti na projekte?

"Zatiaľ sme mu naklonení. Ale je to otvorené."

Viete si predstaviť, že DPMK môže byť ziskový?

"Potešilo by nás to."

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 264
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 218
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 9 892
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 941
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 940
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 7 105
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 612
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 498
  9. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 459
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 608
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Obyvateľov osady v Zbudskom Dlhom testovali

Odberný tím nepotreboval asistenciu ani armády, ani polície.

Odberný tím chodil testovať aj po domoch.
Testovanie ľudí bez domova na Bosákovej ulici.

Veterinár napísal Krajčímu. Nechápe, prečo nemôže testovať

Stretol sa aj s prípadom, že tyčinky do nosa ľuďom vkladal masér.

Veterinár najprv Ag testy vyhodnocoval, potom už nemohol.
Dávid Demečko.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Moldava

Koronavírus: Vláda rokuje o celoplošnom testovaní, Za ľudí je proti (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 222-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 417 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Veronika Remišová.
Slovenská lyžiarka Petra Vlhová skončila štvrtá.

Chôdza ako terapia aj šport. Ako ňou chudnúť aj meditovať?

Prečo je pre nás chôdza taká dôležitá?

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop