bezpečnosti obyvateľov, lepšiu prevenciu pred kriminálnymi živlami a tiež aj skvalitnenie výkonu služby dopravným policajtom. Viac sme sa nielen o tejto téme porozprávali počas krátkej návštevy v Košiciach so šéfom rezortu Róbertom Kaliňákom (Smer) .
Policajtom ste v Košickom kraji odovzdali 17 nových služobných automobilov. Čo si od toho sľubujete?
- Motívom bolo, aby naši policajti neboli niekoľko krokov pozadu za páchateľmi dopravných priestupkov alebo iných trestných činov a zároveň je to aj výraznou formou prevencie. Mnohokrát sa stávalo, že unikali, lebo mali pocit, že na starých felíciách, favoritoch alebo 14-ročných renaultoch ich nechytíme. Teraz im už budeme serióznym súperom a zároveň zlepšíme podmienky policajtom, lebo tie autá budú vlastne ich mobilná pracovná kancelária. Policajti musia predovšetkým pomáhať vodičom na cestách, usmerňovať ich, dohliadať na plynulosť premávky a aj trestať páchateľov priestupkov.
V tohtoročnom rozpočte sú vyčlenené prostriedky aj na motocyklové hliadky. Kedy ministerstvo uvažuje o ich nasadení?
- Od jari by sa tak motocyklové policajné hliadky mali opäť objaviť na cestách. Celkovo by mali prísť po dve motorky do každého policajného okresu. Sme asi jedinou krajinou na svete, kde nefungujú policajti na motorkách. Tento rok spúšťame súťaž na dodávku motocyklov. Zároveň plánujeme preškoliť policajtov, aby na nich dokázali jazdiť a sami nespôsobovali nehody. Pozitívum bude aj to, že pri zápchach alebo v čase dopravných nehôd dokážu najrýchlejšie prísť na to miesto, a keď je potrebné, aj hneď poskytnúť pomoc.
Nové automobily dopravných policajtov majú na rozdiel od minulosti červeno-modré majáky. Aký bol dôvod na takúto zmenu?
- V EÚ sme boli unikátom... V noci pri zápche alebo dopravnej nehode, kde autá svietili brzdovými svetlami, neboli policajné autá rozoznateľné. Modrá a červená sú farby na opačnom konci svetelného spektra a je ich lepšie rozpoznať aj tým ľuďom, ktorí majú problémy so zrakom a túto kombináciu poznajú aj zahraniční turisti Aj na základe posudku expertov ide o najbežnejší štandard v krajinách EÚ. Nestojí nás to ani korunu, keďže zo skladov sme vytiahli modré kryty na majáky.
Už niečo vyše roka ste v súčasnej funkcii. Čo si myslíte, že sa vám za ten čas najviac podarilo zlepšiť vo vašom rezorte?
- Z toho roka sme prvé tri mesiace stabilizovali situáciu. Riešili sme niekoľko trestných činov zaváňajúcim intoleranciou, zaujali sme tvrdý postoj a odvtedy sa už nevyskytujú. Takisto sme museli zmeniť systém práce polície, výcviku príslušníkov a najmä prístupu k nebezpečným páchateľom. Od jesene sme sa začali veľmi tvrdo venovať príprave na Schengen. Som rád, že aj komisia z EÚ skonštatovala v našej pripravenosti za posledný polrok obrovský pokrok. Dnes je naša východná hranica jednou z najmodernejších v celej EÚ.
Okrem týchto pozitív vám však aj dosť vecí nevyšlo...
- No samozrejme, nejde všetko tak rýchlo, akoby sme si želali. Až teraz spúšťame obnovu pracovných prostriedkov, s ktorými policajti pracujú. O mesiac by sme chceli odovzdať aj nové autá pre obvodné oddelenia PZ. Vymeníme aj staré Nivy a sem na východ prídu nové terénne vozidlá pre policajtov z hornatých okrskov. Prichádzame aj s reformou odmeňovania policajtov, ktorá by mala odstrániť všetky deformácie systému. Bude to trošku finančne náročné, ale verím, že od 1. januára spustíme nový kariérny systém, ktorý bude policajtov viac motivovať. A naň bude nadväzovať aj rozdelenie policajtov do ulíc.
Čo konkrétne budú mať z toho občania?
- Budúci rok by sme mali dosiahnuť zdvojnásobenie počtu hliadok vo všetkých okresoch. Budeme trvať na tom, aby každé obvodné oddelenie malo v teréne a to najmä v noci, kedy najčastejšie dochádza k trestnej činnosti, dve hliadky. Štatistiky nám hovoria, že prítomnosť polície v uliciach znižuje počet trestných činov.
Chcete povedať, že odteraz sa občania budú v uliciach cítiť dvojnásobne bezpečne?
- Jednoznačne. Prioritu síce venujeme elitným útvarom, ktoré sa venujú boju s organizovanou kriminalitou a korupciou. Tu však ide o dlhodobý súboj. Mojim predchodcom sa podarilo vytlačiť prejavy demonštrácie sily mafie v uliciach. A dnes už bežný občan nemá priamy kontakt s mafiánmi, ako to bolo časté ešte v 90. rokoch. Musíme občanovi pomôcť, aby jeho pocit bezpečia nadobudol úplne iný rozmer. A ten bude daný vtedy, ak v tej "bežnej" dennej kriminalite, ako sú krádeže alebo lúpeže vrátane tých v bankách, bude môcť polícia omnoho aktívnejšie zakročovať. Hlavne v noci budeme môcť lepšie chrániť bezpečnosť aj majetok občanov.
Príkladom k bezpečnosti určite nie je policajný prezident Ján Packa. Ten sa rád chváli, že po diaľnici chodí dvestovkou. Aj vy jazdíte takto?
- No, takou rýchlosťou ako on nie, lebo nemám imunitu ako poslanci alebo policajní funkcionári. Nemám možnosť toľko šoférovať ako kedysi, a keď už, tak jazdím v noci. Pre mňa vysoká rýchlosť nie je prioritou. Celkovo ani tak nejde o absolútnu, ako o priemernú rýchlosť. Keď naši dopraváci dokážu zvýšiť plynulosť cestnej premávky, nikto nebude tlačený k tomu, aby zvyšoval rýchlosť, lebo napr. mešká do práce. Ak sa priemerne bude vedieť dopraviť do práce napr. 90-kou, nebude mať na také konanie dôvod. Aj preto sa novelizuje zákon o pravidlách cestnej premávky. Represívne prostriedky budú uplatňované len na tých, čo budú zásadným spôsobom porušovať pravidlá, slušní vodiči sa nemajú čoho báť.
Podľa majetkových priznaní ste s príjmom 12 miliónov Sk za uplynulý rok jeden z najlepšie zarábajúcich slovenských politikov. Pán premiér oficiálne zarobil 13-krát menej ako vy. Nezávidí vám?
- Nie, prečo? Bezpochyby aj on je mimoriadne šikovný. (Úsmev.) Moje príjmy sú preto také vysoké, že po vstupe do politiky sme aj spolu s ministrom Počiatkom museli predať niektoré majetkové účasti a to zvýšilo hodnotu príjmov. O rok tie čísla už budú nižšie. A nebojte sa, dá sa zvládnuť ministerstvo aj podnikanie, lebo ľudia, ktorým dôverujem, prevzali za mňa podnikateľské aktivity.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári