kancelária, do ktorej pôsobnosti patrí nielen Košický, ale i Prešovský kraj.
Vedúca košickej kancelárie Monika Miháľová (na snímke) nám povedala, že od začiatku fungovania zaznamenali 593 písomných žiadostí, na základe ktorých začalo konanie o nároku na právnu pomoc. "Z toho z Košického kraja sme mali približne 67 percent a z Prešovského približne 33 percent," uviedla Miháľová. Vysvetlila nám, že do tohto počtu nie sú zarátaní klienti, ktorí "k nám prídu na predbežnú konzultáciu, alebo ktorým sa poskytuje usmernenie cez e-mail, telefón alebo osobne".
Na to, aby sa občan mohol stať klientom Centra právnej pomoci, musí spĺňať podmienky, ktoré sú ustanovené zákonom o poskytovaní právnej pomoci osobám v materiálnej núdzi. To znamená, že občan musí byť v stave materiálnej núdze. "Je to vtedy, ak príjem fyzickej osoby nepresahuje 1,4-násobok životného minima (v súčasnosti je to pri jednej fyzickej osobe suma 7 182 Sk - pozn. red.) a využívanie právnych služieb si nemôže zabezpečiť svojím majetkom," vysvetlila Miháľová. Ďalšie podmienky sú, že nejde o zrejmú bezúspešnosť sporu a hodnota sporu prevyšuje hodnotu minimálnej mzdy ustanovenej zákonom.
Centrum o nároku na právnu pomoc rozhodlo asi v 260 prípadoch. "Z toho približne v 40 percentách prípadov žiadatelia nespĺňajú podmienky," uviedla Miháľová.
Pôsobnosť konania centra je ustanovené v už spomínanom zákone. Vo vnútroštátnych sporoch ide o občianskoprávne, rodinnoprávne a pracovnoprávne veci.
"Z občianskeho práva, ktoré bolo najviac zastúpené, sú to žiadosti, týkajúce sa najmä bezpodielového spoluvlastníctva manželov, ale i spory súvisiace s pôžičkami a nájmom. V rodinnom práve sme mali žiadosti, ktoré sa týkali výživného a úpravy styku s deťmi. V pracovnom práve išlo najmä o neplatnosť skončenia pracovného pomeru alebo nevyplatenej mzdy," uviedla vedúca kancelárie.
Podľa Miháľovej je veľmi ťažké hodnotiť nejaké zaujímavé prípady. "Tie sú väčšinou také, ktoré ešte na súdoch nie sú ukončené."
Centrum má v súčasnosti štyroch právnikov a štyroch ľudí, ktorí sú zamestnancami prvého kontaktu. "Tí potenciálnym klientom pomôžu vypísať žiadosť, keďže pre radového človeka može byť vypísanie tejto žiadosti komplikovanejšie. Okrem toho im vysvetlia všetky podmienky. Pracovníci prvého kontaktu majú vzdelanie v oblasti sociálnej práce," povedala vedúca kancelárie.
Spolupracujú aj s niektorými advokátmi. Tí sú uvedení na internetovej stránke centra.
Okrem právnej pomoci centrum poskytuje aj takzvané predbežné konzultácie. "Tá sa poskytuje bez písomnej žiadosti a komukoľvek. Stačí, ak príde v konzultačných dňoch, ktorými sú pondelky a stredy. Predbežná konzultácia trvá maximálne jednu hodinu a je spoplatnená sumou 150 Sk," povedala. Ďalej uviedla, že tieto konzultácie využívajú ľudia všetkých vekových kategórií.
Miháľová odporučila, aby ľudia pred podpisom právneho dokumentu prišli do centra a "poradili sa s našimi právnikmi. Po podpise a účinnosti daného dokumentu je veľmi ťažké niečo robiť".
Košická kancelária Centra právnej pomoci sa nachádza na Alžbetinej ulici 2 v Košiciach.
Autor: por
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári