Stres po vážnej dopravnej nehode výrazne komplikuje zdravé uvažovanie
Dopravné nehody patria k tienistým stránkam motorizmu, nehovoriac o prípadoch kedy dôjde k zraneniu či usmrteniu osôb. Samotná dopravná nehoda je prekážkou v cestnej premávke a môže spôsobiť ďalšie kolízie. Preto je veľmi dôležité, ako sa budeme bezprostredne po dopravnej nehode správať, ako zabezpečíme jej okolie, účastníkov a ako privoláme pomoc. Hlavné zásady sú jednoduché, ale stres väčšinou komplikuje normálne zdravé uvažovanie. Najhoršie je, že okrem účastníkov dopravnej nehody skratovo uvažujeme aj my ostatní motoristi, ktorí sa na mieste nehody ocitneme chvíľu po udalosti. Mieru chaotického správania určuje závažnosť dopravnej nehody.
Volajte číslo 112
Od 1. Júla 2003 máme na Slovensku nové číslo tiesňového volania 112, podobne ako väčšina krajín Európy. Do konca roku 2007 bby mali byť všetky krajiny vybavené číslom 112, ktoré na našom území patrí slovenskému koordinačnému centru Integrovaného záchranného systému. Jeho dispečeri zabezpečujú súčinnosť zložiek integrovaného záchranného systému, ktorý tvoria hasiči, zdravotníci a policajti. V banskej bystrici zavedli novinku advaja zo štyroch službukonajúcich dispečerov sú pracovníci zdravotníctva z oddelenia rýchlej zdravotníckej pomoci RZP. Tiesňové číslo 112 má osem centrál v krajských mestách SR a funguje 24 hodín denne.
Naďalej ostávajú v platnosti (zaiaľ do konca roku 2007) osobitné linky 150, 155, 158, na ktoré sme boli zyvknutí. Volanie na číslo 112 má tú výhodu, že nemusíme volať všetky zložky osobitne a tri krát vysvetľovať čo sa stalo. Operátor je pripravený na zvládnutie telofonujúceho a od začiatku hovoru kladie niekoľko podstatných otázok. Na dlhé reči zvyčajne nie je čas, nebude na škodu ak si my motoristi osvojíme správny postup pri volaní na linku 112 pri autonehode.
- povieme svoje meno
- potom miesto nehody
- oznámime či je to ťažká autonehoda
- či sú zranené alebo usmrtené osoby
- o aké autá dopravnej nehody ide (nákladné, osobné alebo cisternové pepravujúce nebezpečné látky)
- napokon si operátor zapíše okrem nášho mena, č. telefónu a miesto odkiaľ telefonujeme
Ak nevieme presne identifikovať miesto nehody, operátor dispečingu sa od nás zistití podstatné údaje. Z akého mesta sme odišli, ktorým smerom, ako dlho sme išli, akou rýchlosťou, prípadne môžeme popísať, čo okolo seba vidíme záchytný bod. Po privolaní pomoci na číslo 112 je dobré ostať na mieste až do príchodu zložiek IZS , nehovoriac o prípade ak sme účastníkom dopravnej nehody. Operátor na čísle 112 ovláda presný postup ako sa správať k volajúcemu.
Mobilný operátori pôsobiaci na slovensku sa snažia svojim signálom pokryť všetky cesty prvej triedy a hlavné ťahy. Dostupnosť signálu je vynikajúca už aj na horských priechodoch a cestách druhej i tretej triedy. Volanie na linku 112 aj bez SIM karty podporujú takmer všetky nám dostupné mobilné telefóny. Pokiaľ nie sme v sieti svojho mobilného operátora ale je na mieste iná (u nás iba druhá) sieť, na núdzovú linku sa dovoláme. Pozor, za zneužitie čísla 112 hrozí pokuta do výšky 50 000 Sk.
Hromadné dopravné nehody
Diaľnice sú najčastejším miestom kde dochádza k hromadným dopravným nehodám za zhoršeného počasia. Príčinou je výššia rýchlosť než dovoľuje vditeľnosť a povrch diaľnice. Keď sa nám nepodarí zabrzdiť a tiež havarujeme okamžite sa treba obzrieť za seba a uniknúť z auta aspoň za zvodidlo. Podľa situácie sa môžeme pokúsiť vytiahnuť výstažný trojuholník a umiestniť ho na cestu. Je to veľmi riskantný manéver, preto je účinnejšie bežať za zvodidlom smerom späť a mávaním sa snažiť zastaviť idúce vozidlá. V žiadnom prípade nevstupujte na diaľnicu! Už niekoľko ľudí prišlo takto o život.
Medzi účastníkmi nehody je najlepšie rozdeliť si úlohy, kto bude spomaľovať premávku a kto zavolá záchranku prípadne políciu a do dopravného servisu. Záchrana zranených je komplikovaná rýchlou premávkou na dialnici a hoci to znie tvrdo, najdôležitejšia je ochrana vlastného života a nesmieme zbytočne riskovať. Do zachraňovania sa môžeme pustiť okamžite po tom, čo sa premávka v mieste nehody spomalí a na to stačí niekdy pár sekúnd prípadne minúta. Ak k zraneniam nedošlo a premávka je stabilizovaná môže sa každý účastník venovať privolaniu polície a odťahovej služby. Pri hromadných nehodách je úplne bežné, že na spísanie policajného protokolu a odtiahnutie vozidla budete čakať niekoľko hodín. Šetrite si trpezlivosť a pevné nervy. Je vonkoncom nevhodné reagovať podráždene a agresívne. Všetci účastníci hromadnej nehody sú na jednej lodi.
Vlastná bezpečnosť je prvoradá
Dopravná nehoda je otázkou zlomku sekundy, ktorá zmení život ale aj okolnosti na ceste. Pokiaľ prichádzame na miesto nohody prvý prípadne sme svedkom udalosti musímme dbať na to, aby sme sa nestali ďalšou možnou prekážkou. Hoci na každého doľahne stres alebo šok z nehody, už pri odstavovaní vozidla musíme zachovať chladnú hlavu a zaparkovať bezpečne najlepšie na krajnicu a v prehľadnom úseku. Hlavne pre tento prípad slúžia bezpečnostné vesty, ktoré treba mať vždy poruke v kabíne. Bez ich oblečenia najmä na diaľnici ani nevychádzujte z auta!
Zapnutie výstražnách svetiel je úplne samozrejmé. Ak nevyzerá nehoda veľmi vážne môžeme v rýchlosti umiestniť výstražný trojuholník aspoň 50 m od miesta nehody. Ideálne je ak miesto nešťastia výstaržnými trojuholníkmi zabezpečí ďalší človek. Pri obhliadke miesta nehody nesmie záchranca prehliadnuť polohu havarovaných automobilov a ich stav. Vozidlá po nehode mávajú labilnú polohu a môžu sa zosunúť dole svahom, prevrátiť alebo začať horieť. Takto môžu ohroziť život záchrancu. Predísť požiaru možno odpojenám batérie v zdemolovanom aute. Po rýchlom zabezpečení miesta je na rade rozhliadnutie sa po zranených osobách.
(Pokračovanie o týždeň)
Róbert BEJDA
Autor: Baran
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári