Korzár logo Korzár Košice

Optimálne je volať linku 112, ale aj ostatné doteraz známe linky ešte ostávajú v platnosti

Stres po vážnej dopravnej nehode výrazne komplikuje zdravé uvažovanieDopravné nehody patria k tienistým stránkam motorizmu, nehovoriac o prípadoch

Stres po vážnej dopravnej nehode výrazne komplikuje zdravé uvažovanie

Dopravné nehody patria k tienistým stránkam motorizmu, nehovoriac o prípadoch kedy dôjde k zraneniu či usmrteniu osôb. Samotná dopravná nehoda je prekážkou v cestnej premávke a môže spôsobiť ďalšie kolízie. Preto je veľmi dôležité, ako sa budeme bezprostredne po dopravnej nehode správať, ako zabezpečíme jej okolie, účastníkov a ako privoláme pomoc. Hlavné zásady sú jednoduché, ale stres väčšinou komplikuje normálne zdravé uvažovanie. Najhoršie je, že okrem účastníkov dopravnej nehody skratovo uvažujeme aj my ostatní motoristi, ktorí sa na mieste nehody ocitneme chvíľu po udalosti. Mieru chaotického správania určuje závažnosť dopravnej nehody.

SkryťVypnúť reklamu

Volajte číslo 112

Od 1. Júla 2003 máme na Slovensku nové číslo tiesňového volania 112, podobne ako väčšina krajín Európy. Do konca roku 2007 bby mali byť všetky krajiny vybavené číslom 112, ktoré na našom území patrí slovenskému koordinačnému centru Integrovaného záchranného systému. Jeho dispečeri zabezpečujú súčinnosť zložiek integrovaného záchranného systému, ktorý tvoria hasiči, zdravotníci a policajti. V banskej bystrici zavedli novinku advaja zo štyroch službukonajúcich dispečerov sú pracovníci zdravotníctva z oddelenia rýchlej zdravotníckej pomoci RZP. Tiesňové číslo 112 má osem centrál v krajských mestách SR a funguje 24 hodín denne.

Naďalej ostávajú v platnosti (zaiaľ do konca roku 2007) osobitné linky 150, 155, 158, na ktoré sme boli zyvknutí. Volanie na číslo 112 má tú výhodu, že nemusíme volať všetky zložky osobitne a tri krát vysvetľovať čo sa stalo. Operátor je pripravený na zvládnutie telofonujúceho a od začiatku hovoru kladie niekoľko podstatných otázok. Na dlhé reči zvyčajne nie je čas, nebude na škodu ak si my motoristi osvojíme správny postup pri volaní na linku 112 pri autonehode.

SkryťVypnúť reklamu

- povieme svoje meno

- potom miesto nehody

- oznámime či je to ťažká autonehoda

- či sú zranené alebo usmrtené osoby

- o aké autá dopravnej nehody ide (nákladné, osobné alebo cisternové pepravujúce nebezpečné látky)

- napokon si operátor zapíše okrem nášho mena, č. telefónu a miesto odkiaľ telefonujeme

Ak nevieme presne identifikovať miesto nehody, operátor dispečingu sa od nás zistití podstatné údaje. Z akého mesta sme odišli, ktorým smerom, ako dlho sme išli, akou rýchlosťou, prípadne môžeme popísať, čo okolo seba vidíme záchytný bod. Po privolaní pomoci na číslo 112 je dobré ostať na mieste až do príchodu zložiek IZS , nehovoriac o prípade ak sme účastníkom dopravnej nehody. Operátor na čísle 112 ovláda presný postup ako sa správať k volajúcemu.

SkryťVypnúť reklamu

Mobilný operátori pôsobiaci na slovensku sa snažia svojim signálom pokryť všetky cesty prvej triedy a hlavné ťahy. Dostupnosť signálu je vynikajúca už aj na horských priechodoch a cestách druhej i tretej triedy. Volanie na linku 112 aj bez SIM karty podporujú takmer všetky nám dostupné mobilné telefóny. Pokiaľ nie sme v sieti svojho mobilného operátora ale je na mieste iná (u nás iba druhá) sieť, na núdzovú linku sa dovoláme. Pozor, za zneužitie čísla 112 hrozí pokuta do výšky 50 000 Sk.

Hromadné dopravné nehody

Diaľnice sú najčastejším miestom kde dochádza k hromadným dopravným nehodám za zhoršeného počasia. Príčinou je výššia rýchlosť než dovoľuje vditeľnosť a povrch diaľnice. Keď sa nám nepodarí zabrzdiť a tiež havarujeme okamžite sa treba obzrieť za seba a uniknúť z auta aspoň za zvodidlo. Podľa situácie sa môžeme pokúsiť vytiahnuť výstažný trojuholník a umiestniť ho na cestu. Je to veľmi riskantný manéver, preto je účinnejšie bežať za zvodidlom smerom späť a mávaním sa snažiť zastaviť idúce vozidlá. V žiadnom prípade nevstupujte na diaľnicu! Už niekoľko ľudí prišlo takto o život.

Medzi účastníkmi nehody je najlepšie rozdeliť si úlohy, kto bude spomaľovať premávku a kto zavolá záchranku prípadne políciu a do dopravného servisu. Záchrana zranených je komplikovaná rýchlou premávkou na dialnici a hoci to znie tvrdo, najdôležitejšia je ochrana vlastného života a nesmieme zbytočne riskovať. Do zachraňovania sa môžeme pustiť okamžite po tom, čo sa premávka v mieste nehody spomalí a na to stačí niekdy pár sekúnd prípadne minúta. Ak k zraneniam nedošlo a premávka je stabilizovaná môže sa každý účastník venovať privolaniu polície a odťahovej služby. Pri hromadných nehodách je úplne bežné, že na spísanie policajného protokolu a odtiahnutie vozidla budete čakať niekoľko hodín. Šetrite si trpezlivosť a pevné nervy. Je vonkoncom nevhodné reagovať podráždene a agresívne. Všetci účastníci hromadnej nehody sú na jednej lodi.

Vlastná bezpečnosť je prvoradá

Dopravná nehoda je otázkou zlomku sekundy, ktorá zmení život ale aj okolnosti na ceste. Pokiaľ prichádzame na miesto nohody prvý prípadne sme svedkom udalosti musímme dbať na to, aby sme sa nestali ďalšou možnou prekážkou. Hoci na každého doľahne stres alebo šok z nehody, už pri odstavovaní vozidla musíme zachovať chladnú hlavu a zaparkovať bezpečne najlepšie na krajnicu a v prehľadnom úseku. Hlavne pre tento prípad slúžia bezpečnostné vesty, ktoré treba mať vždy poruke v kabíne. Bez ich oblečenia najmä na diaľnici ani nevychádzujte z auta!

Zapnutie výstražnách svetiel je úplne samozrejmé. Ak nevyzerá nehoda veľmi vážne môžeme v rýchlosti umiestniť výstražný trojuholník aspoň 50 m od miesta nehody. Ideálne je ak miesto nešťastia výstaržnými trojuholníkmi zabezpečí ďalší človek. Pri obhliadke miesta nehody nesmie záchranca prehliadnuť polohu havarovaných automobilov a ich stav. Vozidlá po nehode mávajú labilnú polohu a môžu sa zosunúť dole svahom, prevrátiť alebo začať horieť. Takto môžu ohroziť život záchrancu. Predísť požiaru možno odpojenám batérie v zdemolovanom aute. Po rýchlom zabezpečení miesta je na rade rozhliadnutie sa po zranených osobách.

(Pokračovanie o týždeň)

Róbert BEJDA

Autor: Baran

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 711
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 280
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 877
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 201
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 027
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 790
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 861
  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 002
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 634
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 425
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 033
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 436
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 361
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 226
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Je tento medveď skutočne po smrti, alebo zastrelili jeho "dvojníka"?

Priblížia sa na 500 metrov a je po nich.


U.S. Steel Košice.

Odborári vyjednali zvýšenie mesačnej tarifnej mzdy.


TASR

Prípad už rieši enviropolícia.


SITA
Ilustračné foto.

Páchateľovi hrozí basa až na desať rokov.


SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 002
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 634
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 425
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 033
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 436
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 361
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 226
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu