tak ušetria okolo 28 miliónov korún zo súčasných takmer 400-miliónových nákladov na mzdy a odvody.
Podľa generálneho riaditeľa a člena predstavenstva Michala Tkáča (nominant KDH) je to po nedávnom zdražení cestovného ďalší krok k priblíženiu sa vyrovnanému hospodáreniu, po doterajších každoročných stratách.
"S úmyslom racionalizovať a zefektívniť procesy na jednotlivých úsekoch došlo k prehodnoteniu potreby ľudskej práce a skumulovaním činností bude umožnené znížiť počet zamestnancov," vysvetľuje Tkáč s tým, že predstavenstvo sa preto uznieslo na zmene organizačnej štruktúry. Dodáva, že kritériami pri výbere pracovníkov na prepustenie boli aj ich výkonnosť a pružnosť pri spájaní činností do jedného pracovného miesta.
Najviac, 66 pracovníkov by malo odísť z úseku dopravy a techniky, z úseku ekonomiky a marketingu 15, z úseku ľudských zdrojov traja a jeden z úseku generálneho riaditeľa.
Priemerná suma päťmesačného odstupného v zmysle kolektívnej zmluvy je takmer 107-tisíc, teda päťnásobok aktuálnej priemernej mzdy v DPMK. To pri 85 ľuďoch predstavuje tohtoročné náklady podniku na odstupné vo výške 9 miliónov. Väčšinu výpovedí z organizačných dôvodov chcú dať v septembri, zvyšok do konca roka.
Podpredsedníčka závodného výboru odborovej organizácie pri DPMK Mária Andrášová považuje počet prepúšťaných zamestnancov za príliš vysoký, pričom na už existujúcom mennom zozname nadbytočných sú ľudia mladší i starší, aj takí, ktorí robili v podniku 30 rokov a majú pred dôchodkom. "Väčšinou ide o pracovníkov úseku dopravy a techniky, ktorý je pre plynulý chod dopravy v meste kľúčový," komentuje Andrášová.
Tkáč však zdôrazňuje, že miesta v organizačnej štruktúre rušili tak, aby sa to chodu dopravy nedotklo. Dopĺňa, že prepustiť idú napríklad 48 z 355 údržbárov aj 7 z 31 revízorov.
O prácu by však nemuselo prísť všetkých 85 zamestnancov, ktorí sa ocitli na zozname. DPMK má totiž stále nedostatok vodičov autobusov MHD a plánuje ich prijať ešte do 20. "Záujemcovia z radov nadbytočných zamestnancov sa môžu prihlásiť na kurz pre vodičov autobusu, ktorý pripravujeme," uviedol Tkáč. Ten dal všetkým 520 vodičom DPMK mimoriadnu motivačnú odmenu za júl vo výške 1 500 Sk (vodičom na skrátený úväzok 500 Sk).
A na čo pôjde už budúci rok ušetrených 28 miliónov? "O tom ešte rozhodnuté nie je, ale možno predpokladať, že na viaceré oblasti, ako zvýšenie miezd zamestnancov v zmysle záverov kolektívneho vyjednávania či na investície do údržby a opráv prevádzkových zariadení podniku," vyjadril sa generálny riaditeľ.
Posledné roky končil DPMK stále "v červených číslach", od 20 do 58 miliónov pri 700 až 800-miliónovom rozpočte. Mesto tak muselo okrem naposledy 400-miliónových dotácií dopravnému podniku vykrývať ešte aj jeho straty ich zaúčtovaním do neuhradených strát minulých rokov.
Tento ani budúci rok však ešte DPMK vyrovnaný hospodársky výsledok zrejme nedosiahne. "Negatívne ho totiž ovplyvní aj tohtoročný 130-miliónový úver na nákup nových 19 autobusov pre MHD," zdôvodňuje Tkáč.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári