Bielo-modrá mašinka sa tak stala ďalším z exponátov unikátneho Múzea letectva a leteckej techniky, vysunutého pracoviska Slovenského technického múzea (STM) Košice. Lietadlo kúpilo STM od Žilinskej univerzity za štvrť milióna korún.
"Ide o štvormiestny, plne funkčný stroj československej výroby," povedal nám Eugen Labanič, riaditeľ STM. "Budeme uvažovať nad tým, že by sme týmto lietadlom počas rôznych akcií na letisku prevážali návštevníkov."
V tíme Žilinčanov, ktorí prišli do Košíc, bol aj František Jún. O najnovší košický letecký exponát sa staral 15 rokov.
"Vyrobili ho v roku 1960 v Let Kunovice, službu začalo v československej armáde. Neskôr ako nekoncepčné boli 'Moravy' ponúkané do civilnej sféry, prevažne štátnym podnikom," načrel do minulosti vedúci leteckých posádok. "Konkrétne tento stroj dali Tatre Kopřivnice, skončil v Škodovke Plzeň. V roku 1991 ho získala Vysoká škola dopravy a spojov v Žiline. Tam bol až do dnešného dňa. Lietali na ňom mnohé významné osobnosti. Napríklad náš vynikajúci akrobat Peter Jirmus, továrenský pilot Škodovky Plzeň. Zrejme najviac hodín však na lietadle nalietal Jiří Uncajtik. Bývalý taxikár, ktorý vyškolil niekoľko sto dopravných pilotov. Tí ešte aj dnes toto lietadlo už zdiaľky úctivo zdravia."
V súvislosti s potenciálnymi letmi Košičanov vedenie STM uvažuje aj nad tým, že by mohli lietať nielen na L 200 Morava, ale i na cvičnom lietadle L - 29 Delfín. Prípadne na dare ruského prezidenta Vladimíra Putina múzeu, lietadle Polikarpov Po - 2. Tento dvojplošník pochádza ešte z čias 2. svetovej vojny a bol známy pod prezývkou Kukuruznik. Košičania ho dostali pri príležitosti 60. výročia SNP, čiže pred troma rokmi. Pri košickom zalietavaní však došlo k zadretiu valcov a stroj stál v hangári. Už je však relatívne v poriadku a čoskoro by mal vzlietnuť po prvý raz od opravy do vzduchu.
Autor: sam
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári