výstavbou Auparku. Hoci bol na rokovaní i viceprimátor Jozef Filipko, záväzné rozhodnutie neprijali. Podľa utorňajšieho vyjadrenia predsedu predstavenstva DPMK Ladislava Bruňáka je totiž potrebné o tejto zložitej problematike rokovať aj s investorom Auparku.
"Hľadali sa riešenia, s ktorými sa bude operovať pri rokovaniach s investorom, aby mesto malo pripravené všetky možné varianty pre spoločnosť HB Reavis. Bola to jedna z bežných porád členov pracovnej skupiny, ktorá v žiadnom prípade neriešila zlikvidovanie trolejbusovej dopravy. Šlo o poradu, na ktorú nebolo nutné v tejto fáze pozývať investora. Ten bude o tomto stretnutí informovaný v nasledujúcich dňoch," vysvetlila hovorkyňa mesta Jana Geročová.
Generálneho riaditeľa DPMK Michala Tkáča sme sa opýtali, ako to s možnýmm postupným rušením trolejbusovej dopravy vlastne je.
"Úvahy o trolejbusovej doprave sú súčasťou analýz a hľadania úspor v nákladových položkách a súčasťou hľadania riešenia dopravnej situácie v súvislosti s výstavbou Auparku. Analýzy nie sú ukončené a otázka trolejbusovej dopravy v Košiciach bude určite predmetom aj odborných diskusii a stretnutí," vysvetlil M. Tkáč, ktorý potvrdil, že všetko je zatiaľ len v teoretickej rovine.
Na otázku, či sú trolejbusy skutočne pre DPMK tak ekonomicky nevýhodné, odvetil:
"Pri posudzovaní výhodnosti jednotlivých trakcii dopravy sa nedá vychádzať len z ekonomických ukazovateľov. Na misky váh treba dať ekonomiku aj ekológiu. Trolejbusová doprava je však z pohľadu nákladov na kilometer najnákladovejšia. Z tohto pohľadu sa ekonomickejšie javia autobusy."
DPMK celkovo prevádzkuje 27 trolejbusov. Najstaršie sú z roku 1993, najmladšie majú rok výroby 2000. Všetky sú prevádzkyschopné a ich technický stav je odpovedajúci veku.
Keďže sa hovorí o ekológii, a trolejbusy sú určite pre životné prostredie strávitelnejšie ako autobusy, zaujímalo nás, ako chce DPMK postupovať. Aj v súvislosti s integráciou dopravy a zavádzaním tzv. regioelektričiek.
"DPMK má záujem minimálne na udržaní súčasného stavu z pohľadu ekológie. V budúcnosti ho chceme zlepšiť. Ak sa preukáže ekonomická a ekologická opodstatnenosť prínosu integrovanej dopravy
s regioelektričkami pre mesto a DPMK, budeme projekt regiodopravy podporovať," dodal M. Tkáč.
Aj keď je údajne pripravených viacero alternatív, ozývajú sa hlasy, že celá táto myšlienka je nedomyslená.
"Regulačný plán ani návrh Auparku o žiadnom utlmovaní trolejbusov nehovorí. Počas výstavby, keď bude platiť obmedzený režim dopravy, sa v prvom rade bude riešiť MHD. To znamená, že sa pre električky, trolejbusy a autobusy bude hľadať koridor, aby táto doprava fungovala bez obmedzenia. A to na úkor individuálnej dopravy, ktorá sa bude musieť načas presmerovať z Námestia osloboditeľov. MHD tam ale ostane a to, že sa čiastočne posunú troleje, je samozrejmé. Keď máme 14 km trolejbusových tratí, je hlúposť teraz hovoriť o ich zrušení," povedal nám dopravný inžinier a bývalý člen predstavenstva DPMK Pavel Titl, ktorý pre Aupark pripravuje projekt riešenia dopravy v súvislosti s jeho výstavbou.
Autor: krs
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári