vstupom Slovenska do Schengenského priestoru. Približne dva metre vysoké pletivo tak bude jediným oplotením na hraničnom území Slovenska s okolitými štátmi. Podľa rezortu vnútra ide o štandardné bezpečnostné opatrenia v rámci krajín Európskej únie.
Podobné oplotenie na hraniciach s Ukrajinou už majú aj v Maďarsku a Poľsku. Oplotenie nebude kopírovať výraznú časť 98,5-kilometrového úseku východnej hranice, ale len približne polkilometrový úsek pri každom z hraničných priechodov vo Vyšnom Nemeckom, Ubli, Čiernej nad Tisou a Maťovských Vojkovciach.
Výstavba oplotenia je súčasťou technického zabezpečenia východnej hranice, ktorú zastrešuje firma Ericsson. Zástupca riaditeľa Hraničnej polície v Sobranciach Marián Lukáč uviedol, že dĺžka oplotenia je pri každom priechode individuálna. Jeho dĺžka dosahuje od 250 do 800 metrov. Územie v blízkosti hraničných priechodov je podľa hraničnej polície „rizikovým miestom, kadiaľ by sa mohli nelegálny migranti snažiť vyhnúť hraničnej kontrole".
Výstavba oplotenia sa začala v decembri 2006. Postavili ho aj v blízkosti železničných hraničných priechodov. „Špecifikom oplotenia na železničných hraničných priechodoch v Čiernej nad Tisou a Maťovských Vojkovciach je, že bude zasahovať pozdĺž železničnej trate až do vnútrozemia, aby nedošlo k prípadnému vyskakovaniu nelegálnych migrantov z vlaku," dodal Lukáč.
Okrem oplotenia buduje Slovensko v blízkosti hraničných priechodov aj tzv. virtuálny plot. Ide o kamerový reťazec pozdĺž hranice.
Práce na elektronicko-vizuálnom zabezpečení východnej hranice plánujú dokončiť v septembri. Počet policajtov na slovensko-ukrajinskej hranici by mal stúpnuť do konca roka na 886. Jednotlivé hraničné oddelenia sú už vybavené terénnymi štvorkolkami a terénnymi automobilmi Land Rover, monitorovacími vozidlami a terénnymi motocyklami.
Autor: mpo
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári