Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

AUTOSALÓN

Dnes pokračujeme v radách, ktoré sú dôležité pre úspešnú kontrolu STKGarážovým odborníkom" neverte, prehliadku auta zverte servisuMinulý týždeň

Dnes pokračujeme v radách, ktoré sú dôležité pre úspešnú kontrolu STK

Garážovým odborníkom" neverte, prehliadku auta zverte servisu

Minulý týždeň sme na tejto strane načali tému, ktorá sa raz za čas týka každého majiteľa motorového vozidla. Technik Ondrej Bič z firmy Transfer technológií nám popísal, z čoho pozostáva kontrola STK. Od prehliadky motora, cez brzdový systém a podvozok až po záverečné nalepenie nálepky na predné sklo. Dnes Ondrej Bič prezradí najčastejšie chyby, s akými motoristi na kontrolu prichádzajú i ďalšie zaujímavé informácie, ktoré sa im pred kontrolou zídu.

Skryť Vypnúť reklamu

Nakoľko nie každý vlastník motorového vozidla sa rozumie do motora či iných jeho častí, pred kontrolou je lepšie zveriť auto niektorému autorizovanému servisu. V snahe ušetriť síce nejden motorista využije služby "garážových odborníkov", no v ich prípade nie je 100-percentná záruka, že svoju robotu odvedú na požadovanej úrovni. Nastaviť napríklad chod motora tak, aby spĺňal emisné parametre, to vyžaduje zložité a najmä spoľahlivé prístroje.

Pred "estekáčkou" je teda žiadúce skontrolovať motor, brzdový systém (vrátane ručnej brzdy a parametrov brzdovej kvapaliny), tesnosť výfuku a prednú i zadnú nápravu. Samozrejme, nedostatky treba odstrániť. "Svetlá si môžete a nemusíte dať v servise nastaviť. Je to totiž jediná závada, ktorú vám odstránia aj pri kontrole STK," vraví Ondrej Bič.

Skryť Vypnúť reklamu

Napriek vedomiu, že prehliadka odhalí každý nedostatok, mnohí motoristi doslova riskujú, že sa im "prejsť" podarí aj s chybami. Najčastejšie je to nevyhovujúci katalyzátorový systém, prestarnutá brzdová kvapalina, deravý výfuk či skorodovaný podvozok auta. Pravda, stane sa i to, že auto príde na prehliadku s negungujúcou smerovkou či "sliepňajúcim" svetlom. Je to pritom závada, ktorú by mal každý motorista odhaliť už pri bežnej kontrole sám.

"Veľmi častou chybou býva zlé nastavenie ručnej brzdy," vyberá Ondrej Bič príklad z praxe. "Mnohí vodiči namietajú, že ak auto odparkujú na kopci a zabezpečia ručnou brzdou, bezpečne stojí. Prístroje však odhalia, že funguje iba jedna strana, druhá je nefunkčná. Pritom v 100-percentom stave musia byť obe." V súvislosti s výmenou brzdovej kvapaliny je lepšie, aby sa nemenila tesne pred kontrolou. Dobré je odjazdiť na nej aspoň 150 km.

Skryť Vypnúť reklamu

Prísť na kontrolu STK so skorodovaným výfukom je doslova hazard. V takom prípade sa azda pri meraní zloženia výfukových splodín ani nedajú docieliť správne hodnoty. Prehliadka podvozku zvykne odhaliť aj netesnosť olejovej sústavy. "Mokrý" motor je iba výstrahou. Kvapkajúci cez kontrolu určite neprejde! Rovnako nevyhovujúce sú vybité čapy či dokonca zjavne uvoľnené koleso.

"Ak počas prehliadky zistíme závady, ktoré znamenajú čiastočnú nespôsobilosť, motorista má mesiac na odstránenie nedostatkov. V prípade, že je auto úplne nespôsobilé, podľa zákona by ho mal majiteľ odtiahnuť do servisu," vysvetľuje Ondrej Bič. "Do jedného mesiaca platia u nás motoristi za opätovnú kontrolu iba 50 korún. Snažíme sa ich tak motivovať k čo najskoršej oprave chýb. Ak prídu až po mesiaci, platia celú taxu kontroly, teda akoby prišli po prvý raz." Prax v jednotlivých prevádzkach, kde kontrolu STK vykonávajú, je však rôzna. Niekde platí motorista za opakovanú kontrolu polovicu, hoci by prišiel už na druhý deň, inde "zacvaká" dokonca celú taxu.

Kontrola STK je povinná pre nové vozidlá po štyroch rokoch a potom každé dva roky. Okrem toho tohto roku vstúpil do platnosti zákon, ktorý majiteľom vozidiel s katalyzátorom prikazuje absolvovať tzv. emisnú kontrolu. Autá prihlásené do evidencie do konca roku 1993, musia absolvovať kontrolu do 30.6.2007. Autá, prihlásené od 1.4.1994 do konca roku 1999 musia stihnúť emisnú kontrolu do konca roka 2007. Autá, ktoré boli prihlásené do evidencie po 1.1.2000, majú čas na emisnú kontrolu do 30.6.2008. Automobilov s dvojtaktnými motormi (trabantov a vartburgov) sa táto povinnosť netýka. Pritom patria medzi najväčších znečisťovateľov ovzdušia...

Róbert BEJDA

Policajt môže zadržať osvedčenie o EVČ

Za neplatné STK pokuta do 2000 Sk

Problematika kontroly STK zo strany polície je upravená v zákone č. 725/2004 Z.z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v 3. časti v 3. hlave KONTROLY VOZIDIEL (§36 až 54), v zákone zákon č. 315/1996 Z.z. o premávke na pozemných komunikáciách § 67 a v zákone č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov § 22 ods. 1 písm. k)

§ 67 - Zadržanie osvedčenia o evidencii vozidla

1. Policajt je oprávnený zadržať osvedčenie o evidencii vozidla (ďalej len "osvedčenie"), ak

a) technický stav vozidla nezodpovedá ustanoveným podmienkam,

b) vozidlo nebolo v určenej lehote pristavené na kontrolu technického stavu alebo na emisnú kontrolu,

§ 22 - Priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky

Priestupku sa dopustí ten, kto

k) iným konaním, než ako je uvedené v písmenách a) až h), poruší všeobecne záväzný právny predpis o bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky

(2) Za priestupok podľa odseku 1 písm. k) možno uložiť pokutu do 2 000 Sk

Námestník primátora Jozef Filipko nepatrí medzi cestných pirátov, ale občas rýchlosť prekročí

Vďaka "výhovorke na pápeža" zaplatil v Seni iba stovku

Námestník primátora Jozef Filipko začínal ako väčšina jeho rovesníkov na "klasike". "Vodičský preukaz som získal presne v deň svojich 18. narodenín. V tom čase som si občas zajazdil na otcovej Lade 1300." Prvé auto, ktoré vlastnil, bolo predsa len fajnovejšie. "Mojím prvým vlastným autom bola Škoda 110 R coupé. Bol som s ňou naozaj veľmi spokojný."

Bola to éra, keď si šikovnejší majitelia štvorkolesových tátošov dokázali veľa vecí opraviť svojpomocne. Patrí medzi "automechanikov" aj J. Filipko? "Na dnešných novších autách si už človek nejaké väčšie opravy nevie urobiť. Určite si však poradím s výmenou kolesa pri defekte, alebo výmenou vypálenej žiarovky alebo poistky."

Hoci nezvykne jazdiť vyslovene ležérne, určite nepatrí ani k pirátom ciest. Väčšinou dodržiava predpisy, občas prekročí rýchlosť, ak sa niekam ponáhľa. "Nie som šofér pretekárskeho typu. Nemôžem tvrdiť, že ak sa niekedy ponáhľam, tak nejazdím rýchlejšie, ale stále sa snažím v rámci pravidiel a bezpečnosti." Okrem bezpečnosti ho odrádza od jazdy aj ekonomika. "Myslím, že ak väčšina ľudí zaregistruje na palubnom počítači okamžitú spotrebu, uberie nohu na plyne."

Okrem toho ho k prekonávaniu rýchlostných rekordov ani veľmi neťahá. Prvoradá je bezpečnosť a v súčasnosti sú aj sankcie prísne. "Nikdy som netúžil lámať rýchlostné rekordy. Priznám sa, že som raz na diaľnici išiel 180 kou s Volkswagenom Golf TDI. Veľmi som sa vtedy ponáhľal a bolo to len na krátkom úseku. Vtedy som si uvedomil, že ak by mi policajti zmerali rýchlosť, asi by mi zobrali vodičák a radšej som ubral."

Hoci sa snaží jazdiť podľa predpisov, pokuty sa mu nevyhli. Zaujímavé je, že ich platil vo viacerých štátoch. "Ako som už povedal, snažím sa jazdiť podľa predpisov, ale napriek tomu som už platil nejaké pokuty. Raz som prispel do pokladne mesta, keď som podľa mestského policajta nezastavil na STOPke. Ďalšiu pokutu som dostal v Chorvátsku. Asi 10 kilometrov som bol v kolóne, ktorá sa vliekla za kamiónom. Na jednom úseku som to nevydržal a kamión som predbehol. Práve vtedy mi policajti namerali 91 km/hod, pričom na danom úseku bola povolená len 70ka. Raz som zase doplatil na povinnosť jazdiť so zapnutými svetlami po 15. októbri."

Ak sa dá, snaží sa so strážcami zákona vyjednávať. "Asi je to v každom z nás, že sa v takej situácii snaží komunikovať s policajtami a vyjednať nižšiu pokutu, alebo dokonca jej odpustenie." J. Filipkovi sa to aj podarilo. Policajtov obmäkčil zaujímavým argumentom. "Raz, bolo to už dávnejšie, som cestoval do Maďarska kvôli návšteve Svätého otca. Ako naschvál, v Seni mi namerali 70ku. Vtedy som uhovoril policajtov na nižšiu pokutu len preto, lebo som išiel na toto významné stretnutie. Vďaka pápežovi som nakoniec zaplatil len stovku."

bm

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 120
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 262
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 021
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 714
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 652
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 504
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 327
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 494
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 275
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 089
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop