Korzár logo Korzár Košice

AUTOSALÓN

Dnes pokračujeme v radách, ktoré sú dôležité pre úspešnú kontrolu STKGarážovým odborníkom" neverte, prehliadku auta zverte servisuMinulý týždeň

Dnes pokračujeme v radách, ktoré sú dôležité pre úspešnú kontrolu STK

Garážovým odborníkom" neverte, prehliadku auta zverte servisu

Minulý týždeň sme na tejto strane načali tému, ktorá sa raz za čas týka každého majiteľa motorového vozidla. Technik Ondrej Bič z firmy Transfer technológií nám popísal, z čoho pozostáva kontrola STK. Od prehliadky motora, cez brzdový systém a podvozok až po záverečné nalepenie nálepky na predné sklo. Dnes Ondrej Bič prezradí najčastejšie chyby, s akými motoristi na kontrolu prichádzajú i ďalšie zaujímavé informácie, ktoré sa im pred kontrolou zídu.

SkryťVypnúť reklamu

Nakoľko nie každý vlastník motorového vozidla sa rozumie do motora či iných jeho častí, pred kontrolou je lepšie zveriť auto niektorému autorizovanému servisu. V snahe ušetriť síce nejden motorista využije služby "garážových odborníkov", no v ich prípade nie je 100-percentná záruka, že svoju robotu odvedú na požadovanej úrovni. Nastaviť napríklad chod motora tak, aby spĺňal emisné parametre, to vyžaduje zložité a najmä spoľahlivé prístroje.

Pred "estekáčkou" je teda žiadúce skontrolovať motor, brzdový systém (vrátane ručnej brzdy a parametrov brzdovej kvapaliny), tesnosť výfuku a prednú i zadnú nápravu. Samozrejme, nedostatky treba odstrániť. "Svetlá si môžete a nemusíte dať v servise nastaviť. Je to totiž jediná závada, ktorú vám odstránia aj pri kontrole STK," vraví Ondrej Bič.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek vedomiu, že prehliadka odhalí každý nedostatok, mnohí motoristi doslova riskujú, že sa im "prejsť" podarí aj s chybami. Najčastejšie je to nevyhovujúci katalyzátorový systém, prestarnutá brzdová kvapalina, deravý výfuk či skorodovaný podvozok auta. Pravda, stane sa i to, že auto príde na prehliadku s negungujúcou smerovkou či "sliepňajúcim" svetlom. Je to pritom závada, ktorú by mal každý motorista odhaliť už pri bežnej kontrole sám.

"Veľmi častou chybou býva zlé nastavenie ručnej brzdy," vyberá Ondrej Bič príklad z praxe. "Mnohí vodiči namietajú, že ak auto odparkujú na kopci a zabezpečia ručnou brzdou, bezpečne stojí. Prístroje však odhalia, že funguje iba jedna strana, druhá je nefunkčná. Pritom v 100-percentom stave musia byť obe." V súvislosti s výmenou brzdovej kvapaliny je lepšie, aby sa nemenila tesne pred kontrolou. Dobré je odjazdiť na nej aspoň 150 km.

SkryťVypnúť reklamu

Prísť na kontrolu STK so skorodovaným výfukom je doslova hazard. V takom prípade sa azda pri meraní zloženia výfukových splodín ani nedajú docieliť správne hodnoty. Prehliadka podvozku zvykne odhaliť aj netesnosť olejovej sústavy. "Mokrý" motor je iba výstrahou. Kvapkajúci cez kontrolu určite neprejde! Rovnako nevyhovujúce sú vybité čapy či dokonca zjavne uvoľnené koleso.

"Ak počas prehliadky zistíme závady, ktoré znamenajú čiastočnú nespôsobilosť, motorista má mesiac na odstránenie nedostatkov. V prípade, že je auto úplne nespôsobilé, podľa zákona by ho mal majiteľ odtiahnuť do servisu," vysvetľuje Ondrej Bič. "Do jedného mesiaca platia u nás motoristi za opätovnú kontrolu iba 50 korún. Snažíme sa ich tak motivovať k čo najskoršej oprave chýb. Ak prídu až po mesiaci, platia celú taxu kontroly, teda akoby prišli po prvý raz." Prax v jednotlivých prevádzkach, kde kontrolu STK vykonávajú, je však rôzna. Niekde platí motorista za opakovanú kontrolu polovicu, hoci by prišiel už na druhý deň, inde "zacvaká" dokonca celú taxu.

Kontrola STK je povinná pre nové vozidlá po štyroch rokoch a potom každé dva roky. Okrem toho tohto roku vstúpil do platnosti zákon, ktorý majiteľom vozidiel s katalyzátorom prikazuje absolvovať tzv. emisnú kontrolu. Autá prihlásené do evidencie do konca roku 1993, musia absolvovať kontrolu do 30.6.2007. Autá, prihlásené od 1.4.1994 do konca roku 1999 musia stihnúť emisnú kontrolu do konca roka 2007. Autá, ktoré boli prihlásené do evidencie po 1.1.2000, majú čas na emisnú kontrolu do 30.6.2008. Automobilov s dvojtaktnými motormi (trabantov a vartburgov) sa táto povinnosť netýka. Pritom patria medzi najväčších znečisťovateľov ovzdušia...

Róbert BEJDA

Policajt môže zadržať osvedčenie o EVČ

Za neplatné STK pokuta do 2000 Sk

Problematika kontroly STK zo strany polície je upravená v zákone č. 725/2004 Z.z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v 3. časti v 3. hlave KONTROLY VOZIDIEL (§36 až 54), v zákone zákon č. 315/1996 Z.z. o premávke na pozemných komunikáciách § 67 a v zákone č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov § 22 ods. 1 písm. k)

§ 67 - Zadržanie osvedčenia o evidencii vozidla

1. Policajt je oprávnený zadržať osvedčenie o evidencii vozidla (ďalej len "osvedčenie"), ak

a) technický stav vozidla nezodpovedá ustanoveným podmienkam,

b) vozidlo nebolo v určenej lehote pristavené na kontrolu technického stavu alebo na emisnú kontrolu,

§ 22 - Priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky

Priestupku sa dopustí ten, kto

k) iným konaním, než ako je uvedené v písmenách a) až h), poruší všeobecne záväzný právny predpis o bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky

(2) Za priestupok podľa odseku 1 písm. k) možno uložiť pokutu do 2 000 Sk

Námestník primátora Jozef Filipko nepatrí medzi cestných pirátov, ale občas rýchlosť prekročí

Vďaka "výhovorke na pápeža" zaplatil v Seni iba stovku

Námestník primátora Jozef Filipko začínal ako väčšina jeho rovesníkov na "klasike". "Vodičský preukaz som získal presne v deň svojich 18. narodenín. V tom čase som si občas zajazdil na otcovej Lade 1300." Prvé auto, ktoré vlastnil, bolo predsa len fajnovejšie. "Mojím prvým vlastným autom bola Škoda 110 R coupé. Bol som s ňou naozaj veľmi spokojný."

Bola to éra, keď si šikovnejší majitelia štvorkolesových tátošov dokázali veľa vecí opraviť svojpomocne. Patrí medzi "automechanikov" aj J. Filipko? "Na dnešných novších autách si už človek nejaké väčšie opravy nevie urobiť. Určite si však poradím s výmenou kolesa pri defekte, alebo výmenou vypálenej žiarovky alebo poistky."

Hoci nezvykne jazdiť vyslovene ležérne, určite nepatrí ani k pirátom ciest. Väčšinou dodržiava predpisy, občas prekročí rýchlosť, ak sa niekam ponáhľa. "Nie som šofér pretekárskeho typu. Nemôžem tvrdiť, že ak sa niekedy ponáhľam, tak nejazdím rýchlejšie, ale stále sa snažím v rámci pravidiel a bezpečnosti." Okrem bezpečnosti ho odrádza od jazdy aj ekonomika. "Myslím, že ak väčšina ľudí zaregistruje na palubnom počítači okamžitú spotrebu, uberie nohu na plyne."

Okrem toho ho k prekonávaniu rýchlostných rekordov ani veľmi neťahá. Prvoradá je bezpečnosť a v súčasnosti sú aj sankcie prísne. "Nikdy som netúžil lámať rýchlostné rekordy. Priznám sa, že som raz na diaľnici išiel 180 kou s Volkswagenom Golf TDI. Veľmi som sa vtedy ponáhľal a bolo to len na krátkom úseku. Vtedy som si uvedomil, že ak by mi policajti zmerali rýchlosť, asi by mi zobrali vodičák a radšej som ubral."

Hoci sa snaží jazdiť podľa predpisov, pokuty sa mu nevyhli. Zaujímavé je, že ich platil vo viacerých štátoch. "Ako som už povedal, snažím sa jazdiť podľa predpisov, ale napriek tomu som už platil nejaké pokuty. Raz som prispel do pokladne mesta, keď som podľa mestského policajta nezastavil na STOPke. Ďalšiu pokutu som dostal v Chorvátsku. Asi 10 kilometrov som bol v kolóne, ktorá sa vliekla za kamiónom. Na jednom úseku som to nevydržal a kamión som predbehol. Práve vtedy mi policajti namerali 91 km/hod, pričom na danom úseku bola povolená len 70ka. Raz som zase doplatil na povinnosť jazdiť so zapnutými svetlami po 15. októbri."

Ak sa dá, snaží sa so strážcami zákona vyjednávať. "Asi je to v každom z nás, že sa v takej situácii snaží komunikovať s policajtami a vyjednať nižšiu pokutu, alebo dokonca jej odpustenie." J. Filipkovi sa to aj podarilo. Policajtov obmäkčil zaujímavým argumentom. "Raz, bolo to už dávnejšie, som cestoval do Maďarska kvôli návšteve Svätého otca. Ako naschvál, v Seni mi namerali 70ku. Vtedy som uhovoril policajtov na nižšiu pokutu len preto, lebo som išiel na toto významné stretnutie. Vďaka pápežovi som nakoniec zaplatil len stovku."

bm

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 612
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 415
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 911
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 259
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 097
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 844
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 765
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 085
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 863
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 453
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 366
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 265
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 085
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 863
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 453
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 366
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 265
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu