tak nemusí byť. Pokiaľ nenastane zmena a vodiči neprestanú húfne odchádzať za lepšími podmienkami. Dopravný a technický riaditeľ DPMK Róbert Nagy tvrdí, že tento problém nie je len v Košiciach, ale aj inde. Aj preto kladie za svoju prioritu stabilizovať počty vodičov tak, aby doprava v meste ohrozená nebola.
"Nie je to problém iba košickej dopravy, ale celoslovenský, pretože vodiči odchádzajú do Čiech alebo v našom prípade do Bratislavy. My im v tom nemôžeme zabrániť," vysvetľuje R. Nagy.
Bratislavský dopravný podnik taktiež dlhodobo bojuje s nedostatkom šoférov mestskej hromadnej dopravy. Odchádzajú za lepším zárobkom. Pracovné miesta ponúkol podnik aj Ukrajincom, neprišiel však ani jeden. Touto cestou sa v DPMK neuberajú, no trúbia na poplach. Situácia začína byť kritická. "Dôvodom je, samozrejme, platová otázka, my môžeme urobiť všetko preto, aby sme v rámci financií nejakým spôsobom zdvihli jej úroveň vyššie. Sú tu však aj iné dôvody, sociálne zázemie, iné výhody pre zamestnancov. V minulom roku sme investovali do miestností pre vodičov v konečných zastávkach, na Ťahanovciach, na Podhradovej. Robíme všetko preto, aby sme prácu vodičov stabilizovali. Aj napriek tomu odchádzajú."
V košickom dopravnom podniku momentálne pracuje 540 vodičov, chýba ich asi 40. "Je tu badať veľmi vysoká fluktuácia, hlavne sa to týka vodičov autobusov, ktorí nám odchádzajú. Hoci sa im platovo polepšilo, otáznikom sú aj staré autobusy, ktoré majú aj štrnásť rokov. Napriek tomu sú však v stave ísť do premávky. Pre vodiča to je však záťaž hlavne na psychiku, keď má šoférovať starý autobus a niesť obrovskú zodpovednosť za zdravie cestujúcich," dodáva dopravný riaditeľ a dopĺňa, že DPMK musí každopádne niečo robiť, inak pomaly nebude nik, kto by šoféroval. "Ľudia by aj boli, ale snažíme sa nepustiť k sebe zamestnancov, ktorí by na to nemali, keďže je to náročná práca. Musia prejsť prepracovanými psychotestmi, čo sa nie každému podarí. Navyše majú veľkú zodpovednosť. Mnohí nám dokonca odchádzajú hneď po tom, čo prídu do kontaktu s prácou a zistia, o čom to je."
Nové kurzy podľa R. Nagya prebiehajú priebežne, podľa toho, ako sa nazbiera dostatočný počet ľudí.
Koľko zarábajú
Priemerný plat vodiča s príplatkami a nadčasmi v Košiciach za prvých päť mesiacov 2007: autobus 19 - 21 000, trolejbus 20 - 22 000, električka 18 - 20 000.
Priemerný plat vodiča s príplatkami a nadčasmi v Bratislave: autobus 22 - 25 000, trolejbus 24 - 26 000 a električka 19 - 21 000 Sk.
Autor: krs
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári