Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Na výmenu prestárnutých autobusov potrebuej DPMK 13 miliónov Sk

Cestovné v MHD pôjde od júla prudko hore, ale kultúra cestovania sa zrejme nezvýšiOd júla začne platiť nová tarifa a s ňou aj vyššie ceny

Cestovné v MHD pôjde od júla prudko hore, ale kultúra cestovania sa zrejme nezvýši

Od júla začne platiť nová tarifa a s ňou aj vyššie ceny cestovného v MHD. Vedenie Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) sľubuje cestujúcim aj vyššiu kvalitu a úroveň cestovania. No pri pohľade na vozový park to tak zatiaľ celkom nevyzerá.

Vedenie DPMK si zlú situáciu uvedomuje, no hlavným problémom sú, ako inak, peniaze a ich nedostatok. Napriek tomu hľadá riešenie, ako zastaralý vozový park v DPMK postupne obmieňať. "Kým v roku 2005 sa kúpili aspoň tri nové kĺbové nízkopodlažné Solarisy, vlani ani jeden autobus. Stav je neutešený. Preto by sme chceli v tomto roku kúpiť 20 nových autobusov a celkovo v priebehu troch rokov až 60," objasnil situáciu riaditeľ úseku dopravy a techniky DPMK Robert Nagy.

Skryť Vypnúť reklamu

DPMK využíva ešte 28 klasických bordových kĺbových Ikarusov 280 (na snímke), ktorých priemerný vek je 13 rokov. Vlastnia aj 13 krátkych autobusov Karosa, ktorých vek je 14,5 roka. "V priemere majú najazdených 750 až 780tisíc km. Pritom štandardne je ich životnosť stanovená na 10 rokov. Preto chceme prioritne náhradu práve za tieto vozidlá." Vo svojom vozovom parku má DPMK 198 autobusov, pričom denne ich vypraví približne 160 až 170. "Keďže vozový park je zastaralý, máme veľa porúch. Stáva sa aj to, že sa pokazí viac autobusov, než je záloh. Potom nemáme žiadnu náhradu."

O konkrétnom výrobcovi a type v prípade nových autobusov rozhodne tender. Vedenie DPMK však má predstavu, aký typ by mal nahradiť už dosluhujúce veterány. Malo by ísť o klasické, 12 metrov dlhé nízkopodlažné autobusy s pohonom CNG na stlačený zemný plyn. Samozrejme, najprv treba na ich nákup peniaze. V tomto roku by to malo byť 130 miliónov. "O tom, ako získať tieto prostriedky, zatiaľ nie je rozhodnuté. Možností je viac, ale je predčasné sa k tomu vyjadrovať."

Skryť Vypnúť reklamu

Alarmujúci technický stav sa netýka len autobusov. DPMK vlastní 103 električiek a 27 trolejbusov. Slabou útechou je, že ich životnosť je vyššia, než u autobusov. U električiek je to pri kvalitnej údržbe aj 20 rokov, čo je dvojnásobok oproti autobusu. "Kĺbové električky KT 8 boli vyrobené v rokoch 1986 89. V tomto roku bola zmodernizovaná šiesta a podobnou cestou chceme ísť aj v prípade starších električiek T3. Pôvodný výrobca československých električiek už neexistuje, preto je pre nás najschodnejšiou cestou modernizácia. Tým sa predĺži životnosť o 8 až 10 rokov. Len pre zaujímavosť, nová moderná kĺbová nízkopodlažná električka stojí okolo 35 miliónov."

Až 15 z 27 trolejbusov má už 14 rokov, ide o typ 15 Tr. Novšie trolejbusy rovnakého typu s označením M majú 7 (krátke) a 8 rokov (kĺbové). Aj v tomto prípade je jasné, že pomaly prichádza čas na výmenu. Existujú dvaja výrobcovia, ktorí trolejbusy vyrábajú a za relatívne prijateľnú cenu - ČKD v Ostrove nad Ohří a poľský Solaris s radom Trollino. V Bratislave a Prešove jazdí od českého výrobcu niekoľko nových trolejbusov 24 Tr. a 25 Tr. "Situácia ale zatiaľ nie je taká kritická, navyše sa v súčasnosti zatiaľ nepočíta s rozširovaním trolejbusových tratí. Trakčné motory majú dlhšiu životnosť oproti spaľovacím. Takže zvolíme podobne, ako pri električkách modernizáciu. Predĺži sa tak životnosť. Tá je u trolejbusov zhruba 15 rokov. V prvom rade však musíme riešiť obmenu autobusov, kde je situácia najhoršia."

Skryť Vypnúť reklamu

Vedenie DPMK čaká hlavne vyriešenie otázky, odkiaľ zobrať v tomto roku 130 miliónov na nákup 20 nových autobusov. Aby si cestujúci mohli povedať, že aspoň v niečom sa zvyšovanie cestovného prejavilo...

Boris MACKO

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  5. Ruža zmeny
  6. Úpravy automobilov pre ZŤP
  7. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  8. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 329
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 16 795
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 127
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 327
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 695
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 390
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 426
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 090
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 008
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 618
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie bude s najvačšou pravdepodnosťou dobrovoľné (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 31 400. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.
Vinice spoločnosti Tokaj & Co.
Peter Sagan na Giro d'Italia 2020.

Čo hovoria zahraničné štúdie o reštauráciách a fitnescentrách

Treba vetrať, nosiť rúško a udržiavať odstup.

Ilustračné foto.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop