Cestovné v MHD pôjde od júla prudko hore, ale kultúra cestovania sa zrejme nezvýši
Od júla začne platiť nová tarifa a s ňou aj vyššie ceny cestovného v MHD. Vedenie Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) sľubuje cestujúcim aj vyššiu kvalitu a úroveň cestovania. No pri pohľade na vozový park to tak zatiaľ celkom nevyzerá.
Vedenie DPMK si zlú situáciu uvedomuje, no hlavným problémom sú, ako inak, peniaze a ich nedostatok. Napriek tomu hľadá riešenie, ako zastaralý vozový park v DPMK postupne obmieňať. "Kým v roku 2005 sa kúpili aspoň tri nové kĺbové nízkopodlažné Solarisy, vlani ani jeden autobus. Stav je neutešený. Preto by sme chceli v tomto roku kúpiť 20 nových autobusov a celkovo v priebehu troch rokov až 60," objasnil situáciu riaditeľ úseku dopravy a techniky DPMK Robert Nagy.
DPMK využíva ešte 28 klasických bordových kĺbových Ikarusov 280 (na snímke), ktorých priemerný vek je 13 rokov. Vlastnia aj 13 krátkych autobusov Karosa, ktorých vek je 14,5 roka. "V priemere majú najazdených 750 až 780tisíc km. Pritom štandardne je ich životnosť stanovená na 10 rokov. Preto chceme prioritne náhradu práve za tieto vozidlá." Vo svojom vozovom parku má DPMK 198 autobusov, pričom denne ich vypraví približne 160 až 170. "Keďže vozový park je zastaralý, máme veľa porúch. Stáva sa aj to, že sa pokazí viac autobusov, než je záloh. Potom nemáme žiadnu náhradu."
O konkrétnom výrobcovi a type v prípade nových autobusov rozhodne tender. Vedenie DPMK však má predstavu, aký typ by mal nahradiť už dosluhujúce veterány. Malo by ísť o klasické, 12 metrov dlhé nízkopodlažné autobusy s pohonom CNG na stlačený zemný plyn. Samozrejme, najprv treba na ich nákup peniaze. V tomto roku by to malo byť 130 miliónov. "O tom, ako získať tieto prostriedky, zatiaľ nie je rozhodnuté. Možností je viac, ale je predčasné sa k tomu vyjadrovať."
Alarmujúci technický stav sa netýka len autobusov. DPMK vlastní 103 električiek a 27 trolejbusov. Slabou útechou je, že ich životnosť je vyššia, než u autobusov. U električiek je to pri kvalitnej údržbe aj 20 rokov, čo je dvojnásobok oproti autobusu. "Kĺbové električky KT 8 boli vyrobené v rokoch 1986 89. V tomto roku bola zmodernizovaná šiesta a podobnou cestou chceme ísť aj v prípade starších električiek T3. Pôvodný výrobca československých električiek už neexistuje, preto je pre nás najschodnejšiou cestou modernizácia. Tým sa predĺži životnosť o 8 až 10 rokov. Len pre zaujímavosť, nová moderná kĺbová nízkopodlažná električka stojí okolo 35 miliónov."
Až 15 z 27 trolejbusov má už 14 rokov, ide o typ 15 Tr. Novšie trolejbusy rovnakého typu s označením M majú 7 (krátke) a 8 rokov (kĺbové). Aj v tomto prípade je jasné, že pomaly prichádza čas na výmenu. Existujú dvaja výrobcovia, ktorí trolejbusy vyrábajú a za relatívne prijateľnú cenu - ČKD v Ostrove nad Ohří a poľský Solaris s radom Trollino. V Bratislave a Prešove jazdí od českého výrobcu niekoľko nových trolejbusov 24 Tr. a 25 Tr. "Situácia ale zatiaľ nie je taká kritická, navyše sa v súčasnosti zatiaľ nepočíta s rozširovaním trolejbusových tratí. Trakčné motory majú dlhšiu životnosť oproti spaľovacím. Takže zvolíme podobne, ako pri električkách modernizáciu. Predĺži sa tak životnosť. Tá je u trolejbusov zhruba 15 rokov. V prvom rade však musíme riešiť obmenu autobusov, kde je situácia najhoršia."
Vedenie DPMK čaká hlavne vyriešenie otázky, odkiaľ zobrať v tomto roku 130 miliónov na nákup 20 nových autobusov. Aby si cestujúci mohli povedať, že aspoň v niečom sa zvyšovanie cestovného prejavilo...
Boris MACKO
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári