Korzár logo Korzár Košice

Na výmenu prestárnutých autobusov potrebuej DPMK 13 miliónov Sk

Cestovné v MHD pôjde od júla prudko hore, ale kultúra cestovania sa zrejme nezvýšiOd júla začne platiť nová tarifa a s ňou aj vyššie ceny

Cestovné v MHD pôjde od júla prudko hore, ale kultúra cestovania sa zrejme nezvýši

Od júla začne platiť nová tarifa a s ňou aj vyššie ceny cestovného v MHD. Vedenie Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) sľubuje cestujúcim aj vyššiu kvalitu a úroveň cestovania. No pri pohľade na vozový park to tak zatiaľ celkom nevyzerá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vedenie DPMK si zlú situáciu uvedomuje, no hlavným problémom sú, ako inak, peniaze a ich nedostatok. Napriek tomu hľadá riešenie, ako zastaralý vozový park v DPMK postupne obmieňať. "Kým v roku 2005 sa kúpili aspoň tri nové kĺbové nízkopodlažné Solarisy, vlani ani jeden autobus. Stav je neutešený. Preto by sme chceli v tomto roku kúpiť 20 nových autobusov a celkovo v priebehu troch rokov až 60," objasnil situáciu riaditeľ úseku dopravy a techniky DPMK Robert Nagy.

SkryťVypnúť reklamu

DPMK využíva ešte 28 klasických bordových kĺbových Ikarusov 280 (na snímke), ktorých priemerný vek je 13 rokov. Vlastnia aj 13 krátkych autobusov Karosa, ktorých vek je 14,5 roka. "V priemere majú najazdených 750 až 780tisíc km. Pritom štandardne je ich životnosť stanovená na 10 rokov. Preto chceme prioritne náhradu práve za tieto vozidlá." Vo svojom vozovom parku má DPMK 198 autobusov, pričom denne ich vypraví približne 160 až 170. "Keďže vozový park je zastaralý, máme veľa porúch. Stáva sa aj to, že sa pokazí viac autobusov, než je záloh. Potom nemáme žiadnu náhradu."

O konkrétnom výrobcovi a type v prípade nových autobusov rozhodne tender. Vedenie DPMK však má predstavu, aký typ by mal nahradiť už dosluhujúce veterány. Malo by ísť o klasické, 12 metrov dlhé nízkopodlažné autobusy s pohonom CNG na stlačený zemný plyn. Samozrejme, najprv treba na ich nákup peniaze. V tomto roku by to malo byť 130 miliónov. "O tom, ako získať tieto prostriedky, zatiaľ nie je rozhodnuté. Možností je viac, ale je predčasné sa k tomu vyjadrovať."

SkryťVypnúť reklamu

Alarmujúci technický stav sa netýka len autobusov. DPMK vlastní 103 električiek a 27 trolejbusov. Slabou útechou je, že ich životnosť je vyššia, než u autobusov. U električiek je to pri kvalitnej údržbe aj 20 rokov, čo je dvojnásobok oproti autobusu. "Kĺbové električky KT 8 boli vyrobené v rokoch 1986 89. V tomto roku bola zmodernizovaná šiesta a podobnou cestou chceme ísť aj v prípade starších električiek T3. Pôvodný výrobca československých električiek už neexistuje, preto je pre nás najschodnejšiou cestou modernizácia. Tým sa predĺži životnosť o 8 až 10 rokov. Len pre zaujímavosť, nová moderná kĺbová nízkopodlažná električka stojí okolo 35 miliónov."

Až 15 z 27 trolejbusov má už 14 rokov, ide o typ 15 Tr. Novšie trolejbusy rovnakého typu s označením M majú 7 (krátke) a 8 rokov (kĺbové). Aj v tomto prípade je jasné, že pomaly prichádza čas na výmenu. Existujú dvaja výrobcovia, ktorí trolejbusy vyrábajú a za relatívne prijateľnú cenu - ČKD v Ostrove nad Ohří a poľský Solaris s radom Trollino. V Bratislave a Prešove jazdí od českého výrobcu niekoľko nových trolejbusov 24 Tr. a 25 Tr. "Situácia ale zatiaľ nie je taká kritická, navyše sa v súčasnosti zatiaľ nepočíta s rozširovaním trolejbusových tratí. Trakčné motory majú dlhšiu životnosť oproti spaľovacím. Takže zvolíme podobne, ako pri električkách modernizáciu. Predĺži sa tak životnosť. Tá je u trolejbusov zhruba 15 rokov. V prvom rade však musíme riešiť obmenu autobusov, kde je situácia najhoršia."

SkryťVypnúť reklamu

Vedenie DPMK čaká hlavne vyriešenie otázky, odkiaľ zobrať v tomto roku 130 miliónov na nákup 20 nových autobusov. Aby si cestujúci mohli povedať, že aspoň v niečom sa zvyšovanie cestovného prejavilo...

Boris MACKO

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 995
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 6 668
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 934
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 3 702
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 148
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 114
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 568
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 156
  1. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  2. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  3. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  4. Vladimír Bojničan: Pluralita nie je len nejaký rozmar modernity. Je to náš civilizačný základ
  5. Marek Namešpetra: J.K. Love SuperStar
  6. Dominik Sumbal: Ficove opatrenia vedú Slovensko do špirály ekonomického úpadku. Riešenia existujú – a volajú sa zodpovednosť a zdravý rozum.
  7. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  8. Otilia Horrocks: Ak by bola platenou persónou zastávajúcou záujmy Ruska, neprekvapilo by.
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 048
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 946
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 651
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 349
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 16 462
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 11 248
  7. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 676
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 592
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Areál Harvardovej univerzity.

Snyder by za demokraciu bojovať zostal.


30
Mariana Čengel-Solčanská. (Zdroj: ARCHÍV M.Č.S.)

Posolstvo Veľkej noci je radikálne: nezomrieť znamená nezmeniť sa.


4
Ľudová manifestácia na Sofijskom námestí v Kyjeve v marci 1917 počas Februárovej revolúcie. Jednou z požiadaviek bolo presadenie širokej autonómie pre Ukrajinu.

Vznik Ukrajinskej SSR a úloha ukrajinského národného komunizmu.


Anastasiia Luzhanytsia a 1 ďalší 2
Mazda EZ-60 príde aj do Európy.

Tretia generácia je za rohom.


4
  1. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  2. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  3. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  4. Vladimír Bojničan: Pluralita nie je len nejaký rozmar modernity. Je to náš civilizačný základ
  5. Marek Namešpetra: J.K. Love SuperStar
  6. Dominik Sumbal: Ficove opatrenia vedú Slovensko do špirály ekonomického úpadku. Riešenia existujú – a volajú sa zodpovednosť a zdravý rozum.
  7. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  8. Otilia Horrocks: Ak by bola platenou persónou zastávajúcou záujmy Ruska, neprekvapilo by.
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 048
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 946
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 651
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 349
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 16 462
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 11 248
  7. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 676
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 592
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu