Košice - Cieľom nového predstavenstva a riaditeľov Dopravného podniku mesta Košice je dosiahnúť v budúcom roku vyrovnané hospodárenie.
DPMK ukončil minulý rok so stratou vo výške 28,5 milióna.
"Našou prioritou okrem zavedenia a bezproblémového spustenia novej tarify je realizácia a optimalizácia linkového vedenia, ktorú chceme urobiť do 15. decembra tak, aby zodpovedala potrebám cestujúcich, mestským častiam i našim požiadavkám na efektívnosť. Zameriavame sa na prehodnotenie súčasne platných zmlúv. Pracujeme na prehodnotení organizačnej štruktúry, nie je vylúčené, že sa bude prepúsťať. Prioritou je aj dôsledná kontrola cestujúcich a vymáhanie pohľadávok, s touto otázkou a zmluvou s OutClaimom sa musíme vysporiadať," uviedol generálny riaditeľ DPMK Michal Tkáč.
Zdôraznil, že novému vedeniu záleží na transparentnosti pri obstarávaní tovarov a služieb.
"Máme v skúšobnej prevádzke na obdobie troch mesiacov software na elektronické aukcie, pri ktorých sa zadajú podmienky a rozhoduje aktuálna on-line ponuka dodávateľov. Všetky súťaže budeme zverejňovať na internetovej stránke DPMK, nebudeme zužovať možnosť prihlásenia sa dodávateľov, iba ak v záujme kvalitu.
takouto transparentnosťou chceme dôjsť k výrazným úsporam," uviedol Michal Tkáč.
Posledná verzia investícii, ktoré sú najnevyhnutnejšie pre DPMK a vedenie o nich rokuje s mestom, je balík 130 miliónov na obnovu vozového parku pre zimné obdobie.
"Ďalšiu investíciu v objeme 35 miliónov nevyhnutne potrebujeme na modernizáciu električka KT8, rekonštrukciu tratí OC Važec a Branisko, 17 miliónov z tejto sumy na dokončenie riadiaceho informačného systému, ktorý pozostáva z označov k zadným dverám, z obstarania automatov a naštartovania štandardného dispečerského stanoviska. Zvyšok na doplnenie výpočtovej techniky kancelárii a parkovisko na Bardejovskej ulici. Takže minimálna potreba na investície je balík cca 160 miliónov ešte do konca tohto roka," vysvetlil Tkáč.
Ročne potrebuje DPMK na svoju činnosť 900 miliónov, z toho náklady na mzdy a odvody sú vo výške 400 miliónov, zvyšok tvoria tovary a služby.
"V tejto časti rozpočtu môžeme optimalizovať náklady, nie všade je to možné. Existujú dlhodobé zmluvy, pri ktorých sa len môžeme pokúsiť o lepšie podmienky."
DPMK chce stabilizovať kvalitných vodičov finančnou motiváciou, aby to pocítili na platoch. V DPMK pracuje 1 173 zamestnancov, z toho približne 500 vodičov. Robotníkov je v DPMK cez 300 a THP pracovníkov približne 150. Ročne prepravia 80 miliónov cestujúcich.
"Základné ekonomické pravidlo platí, za cenu minimálnych nákladov dosiahnuť maximálny zisk. Pre DPMK to platí trošku obmenene a to za cenu minimálnych nákladov dosiahnuť vyrovnaný hospodársky výsledok. Bude úspechom, ak sa to podarí. Mesto urobilo dôležitý krok, keď poslanci schválili zvýšenie tarify a my si uvedomujeme, že sa od nás čaká dosiahnutie úspor, no samozrejme nie na úkor kvality cestovania. Mojou prioritou v pozícii ekonomického riaditeľa bude: šetriť, šetriť, šetriť," uviedol Eduard Adamčík, ktorý naposledy šéfoval Daňovému úradu Košice II.
"Pre mňa to bola výzva, chcel som zmeniť zamestnanie," povedal Adamčík o motivácii prihlásenia sa do konkurzu a potvrdil, že je členom KDH.
Tkáč argumentoval tým, že len preto ho predsa nemohli diskriminovať, ale dôležité pri výbere to údajne nebolo.
Ako sme už informovali, najväčšiemu úseku dopravy a techniky riaditeľuje 26-ročný dopravný inžinier Róbert Nagy, ktorý si je vedomý, že reštrukturalizácia je nevyhnutná.
"Mojou prioritou je dostať MHD na úroveň kvality v iných veľkých mestách na Slovensku a v Čechách, skvalitniť cestovanie pre cestujúcich."
Riaditeľka ľudských zdrojov Alena Vojtechovská sa vypracovala z pozície podnikového právnika.
"Mojou hlavnou úlohou bude riešiť optimalizáciu organizačnej štruktúry a s tým súvisiace pracovno-právne záväzky a následky. Rezervy už nie sú veľké, ale pokiaľ sa vedenie DPMK rozhodne niektoré činnosti kumulovať, resp. ich zabezpečovať dodávateľským spôsobom, je možné znížiť náklady aj počtom zamestnancov."
Konkrétne percento, koľkých zamestnancov by chcel DPMK perspektívne prepustiť, vedenie nekonkretizovalo.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári