Metropola východu chce byť na jeden rok "hlavným mestom"
Košice sa pustili do boja o prestížny titul Európske hlavné mesto kultúry v roku 2013. Každoročne ho udeľuje Európska komisia, ktorá chce vybrané mestá zviditeľniť pred celou Európou. Víťazstvo by znamenalo novú epochu v dejinách metropoly, atraktívnejšej pre jej obyvateľov a turistov z celého sveta.
Veľké investície do kultúry, infraštruktúry, skrášlenia mesta a obrovský záujem návštevníkov. Okrem toho tri stovky veľkých podujatí a viac ako tisíc sprievodných akcií... To je len krátky výpočet toho, čo môžu Košice zažiť v prípade zisku titulu Európske hlavné mesto kultúry v roku 2013 (EHMK). Zviditeľnenie, záujem médií, umelcov, investorov, obchodníkov a predovšetkým dlhodobý kultúrny rozvoj Košíc je prvoradým cieľom projektu
"Košice môžu byť atraktívnym centrom a partnerom pre krajiny Európskej únie. Len takto dokážeme oveľa lepšie predať svoje silné stránky. Spolužitie menšín, porozumenie, množstvo historických pamiatok a neopakovateľnú atmosféru Košíc by malo zažiť oveľa viac Európanov, ako doteraz," povedal nám Marek Kolárčik, šéf päťčlenného projektového tímu. Na príprave programu sa však podieľa takmer 80 odborníkov z rôznych sfér života, nakoľko cieľom nie je preferovať iba samotné umenie, ale širší záber v ktorom má svoje miesto architektúra, ekológia, turizmus, dizajn či vzdelanie.
Význam titulu EHMK si uvedomuje aj primátor František Knapík, ktorý ho radí medzi priority: "Úspech by mal byť výsledkom úzkej spolupráce a širokého dialógu na úrovni celého mesta. Preto sme do projektu prizvali aj zástupcov spoločenského, kultúrneho, náboženského a hospodárskeho života, aby zastrešili naše snaženie a stali sa vyslancami myšlienky všade tam, kde môžu Košiciam pomôcť. Metropolou kultúry a občianstva sme už od čias slobodného kráľovského mesta, ako prví sme získali vlastný erb... Získanie titulu pre rok 2013 by preto bolo logickým potvrdením európskeho a kultúrneho rozmeru nášho mesta."
Zámerom Európskej komisie nie je projekt, oddelený od života mesta. Vítaná je široká spolupráca a iniciatíva občanov. "Som milo prekvapený, že už od samého začiatku cítiť záujem podporu Košičanov. Do dnešného dňa sme dostali viac ako 200 projektov a množstvo námetov na podujatia, ktoré zahrnieme do projektu. Verím, že spolupráca bude pokračovať, napokon naše logo je symbolom otvoreného priestoru pre každého, kto sa chce spojiť v jednom bode krajšie a kultúrnejšie Košice," prezradil M. Kolárčik.
Košický Večer chce byť pri tomto ojedinelom projekte. Aj preto bude na svojich stránkach čitateľov pravidelne informovať o sprievodných podujatiach, zameraných na podporu projektu.
Ľubomír LEHOTSKÝ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári