Korzár logo Korzár Košice

Nevyhovujúce zvodidlá nechránia, naopak môžu zabíjať

Košice - Svedkovia vážnej dopravnej nehody, pri ktorej prišiel 28. mája o život 31-ročný Peter T. z Moldavy nad Bodvou tvrdili, že to mohlo celé

skončiť inak. Vodič Suzuki Ignis pri mestskej časti Lorinčík v dôsledku neprimeranej rýchlosti v pravotočivej zákrute šmykom prešiel do protismeru. Zišiel mimo vozovku, narazil do zvodidla a stromu. Zvodidlo pri náraze prepichlo auto naprieč, odtrhlo vodičovi jednu a rozdrúzgalo druhú nohu. Peter T. onedlho zomrel na vykrvácanie.

"Zvodidlo nebolo ukotvené tak ako malo byť, jeho okraj trčal nad cestou," povedal nám krátko po nehode jeden zo zasahujúcich košických hasičov. "V opačnom prípade by sa auto po konštrukcii zviezlo, možno aj prevrátilo, ale vodič mohol prežiť."

SkryťVypnúť reklamu

Úsek cesty, kde skonal Peter T., je už dlho tŕňom v oku obyvateľov obce Malá Ida. Práve odtiaľ mladý muž smeroval do Košíc. "Nemám asi jediného suseda, ktorý by tam už nemal nehodu," uviedla pani z Malej Idy, ktorá tadiaľ každý deň jazdí do Košíc. "V tej zákrute je to nevykosené, neprehľadné a stále tŕpnem, či nejaké auto nevyletí oproti mne. A o tých zvodidlách radšej pomlčím."

Podobných smrtonosných pascí ako pri Lorinčíku je v Košiciach a na okolí mesta viac. Len v úseku od začiatku Čermeľského údolia po odbočku na Jahodnú sme narátali 16 (!) zvodidiel, ktorých konce môžu auto doslova prešpikovať.

Vyjadrenie KSK

Na náš podnet zareagovala na problematické zvodidlá v meste Zuzana Bobriková, hovorkyňa predsedu Košického samosprávneho kraja. A to aj napriek tomu, že Správe ciest (SC) KSK podliehajú cesty začínajúce až od tabuliek označujúcich okres Košice-okolie. "To ale nemení podstatu problému," zdôraznila Z. Bobriková. "Ide o úsek (pri Lorinčíku - pozn. red.) častých dopravných nehôd, po ktorom vodiči jazdia rýchlo, aj keď má veľa zákrut. Množstvo dopravných nehôd spôsobilo to, že zvodidlá sú na viacerých miestach poškodené. Ku kolíziám a následným poškodeniam dochádza tak často, že pôvodne celistvé zvodidlá sú na viacerých miestach rozbité. SC KSK po pondelkovom nešťastí osloví Správu komunikácií Košice (SKK) a bude na tejto ceste situáciu riešiť spoločne podľa príslušnej kompetencie. Keďže podobných prípadov môže byť na vyše 556 km ciest II. triedy a vyše 1 346 km ciest III. triedy viac, pracovníci jednotlivých Správ a údržieb v Michalovciach, Trebišove, Spišskej Novej Vsi, Rožňave a Moldave nad Bodvou budú pri prehliadkach ciest venovať problému zvýšenú pozornosť. Na miestach, kde sa vyskytne nesprávne zachytené zvodidlo, chybu opravia. Prípad, ktorý sa stal, je pre cestárov zo SC KSK výstrahou a výzvou, aby skontrolovali zachytenie zvodidiel na všetkých cestách."

SkryťVypnúť reklamu

Podmienky pre zvodidlá

Zaťaženie, stanovenie úrovne zachytenia na pozemných komunikáciách a projektovanie individuálnych zvodidiel riešia Technické podmienky TP 1/2005, ktoré vydalo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR s účinnosťou od 15. 3. 2005.

Zvodidlá sú záchytným bezpečnostným dopravným zariadením, ktoré má zabrániť vybočeniu vozidla z vymedzeného dopravného pásu. Zvodidlá zadržia a presmerujú vozidlo, čím zabránia jeho vybočeniu z vymedzeného dopravného pásu a ohrozeniu ostatných účastníkov cestnej premávky. Pri prípadnom náraze vozidla zvodidlo znižuje jeho nárazovú energiu. Zvodidlá sa umiestňujú na krajnici alebo v strednom deliacom páse cestnej komunikácie.

"Z dôvodu únosnosti zvodidla a bezpečnosti premávky musí byť začiatok a koniec zvodidla vždy opatrený výškovým nábehom so zapustením do zeme," uvádza sa v TP.

SkryťVypnúť reklamu

Veľkosť bočného nárazu spôsobeného vozidlom, ktorému je schopné zvodidlo vzdorovať bez jeho prekonania vozidlom je úroveň zachytenia zvodidla. Musí byť pritom zaistená požadovaná hodnota prudkosti a uhla nárazu a prijateľnosti chovania zvodidla a vozidla pri náraze.

"Zvodidlo spomenuté v súvislosti s nehodou malo byť urobené tak, aby jeho zošikmené ukončenie bolo ukotvené aspoň meter pod úrovňou terénu," povedal nám Pavol Ďuríček z Elektrovodu Žilina, podniku zameraného na výrobu a distribúciu cestných zvodidiel.

SKK: Sme zaneprázdnení

Za technický stav cesty kde skonal Peter T., zodpovedá Správa komunikácií Košice. Opýtali sme sa čo chcú robiť, aby už k podobnej tragédii nedošlo. "Pán Krigovský, poverený vedením SKK uviedol, že pre momentálnu veľkú pracovnú zaneprázdnenosť sa tejto problematike nemôžu venovať, ani sa k tomu zatiaľ nebudú vyjadrovať," uviedla hovorkyňa Magistrátu mesta Košice Jana Geročová.

O veľkej "zaneprázdnenosti" ľudí z SKK by svedčilo aj to, že ešte tri dni po nehode neboli zvodidlá pri Lorinčíku opravené, dokonca neodstránili ani autom rozbité kusy konštrukcie.

Čo hrozí správcom ciest

Na technické a iné nedostatky súvisiace s cestami upozorňujú a vyzývajú správcov k náprave obvodné úrady pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie. Zaujímalo nás, aké sankcie hrozia správcom, ak sa nedôsledne starajú o úseky ciest, za ktoré zodpovedajú.

"Máte pravdu, že ak by zvodidlo bolo riadne ukončené, ten vodič zomrieť nemusel," uviedol na margo problému Ján Kačkoš, odborný radca Obvodného úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie Košice. "Pri zistení nedostatkov v rámci štátneho odborného dozoru, vždy najprv vyzveme správcu k náprave daného stavu. Z kontrol robíme protokoly a stanovuje sa aj termín, dokedy musí byť nedostatok odstránený. Ak to neurobia, nastupujú sankcie voči konkrétnym zodpovedným osobám. Môže to byť kárne opatrenie, finančný postih alebo aj rozviazanie pracovného pomeru s človekom, ktorý si nesplnil povinnosti. Za svojej praxe som sa však nestretol s tým, aby niekto neodstránil v stanovenom termíne závadu, ktorá by mohla spôsobiť smrť človeka, prípadne vážne poškodiť jeho zdravie. Aj mesto musí na tieto opravy nájsť financie."

J. Kačkoš priznal, že o neukončenom zvodidle pri Lorinčíku (ako aj ďalších v meste a na okolí - pozn. red.) nevedeli dovtedy, kým sme ich na to neupozornili. "Pôjdeme sa tam pozrieť a vyzveme SKK k náprave. Nám určite nepovedia, že sú zaneprázdnení a preto sa tomu nebudú venovať," dodal J. Kačkoš.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 702
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 831
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 726
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 997
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 768
  7. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 8 802
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 489
  1. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  2. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  3. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  4. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  5. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  6. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  7. Martin Pánik: Sú premnožené
  8. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 464
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 475
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 355
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 913
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 348
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 340
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 905
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 417
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sklamaní voliči Matovičovej vlády sa nevzdali a vybrali si (najmä) Ivana Korčoka.

Fico je silný len vtedy, keď ostatní mlčia.


Premiéra Roberta Fica (Smer) vítajú v Galante na výjazdovom rokovaní vlády v čase volebnej kampane k voľbe prezidenta

Pellegrini cez šéfa Aliancie láka Maďarov. Ten podrazil vlastnú stranu.


a 1 ďalší
Reálna tvar muža a jeho deformovaná tvár, tak ako ju videl pacient so vzácnou poruchou zrakového systému.

Viktor Sharrah si myslel, že sa zbláznil.


Štefan Harabin.

Za vyjadrením je Jureňa, Harabin ho okamžite zbavil funkcie.


  1. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  2. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  3. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  4. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  5. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  6. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  7. Martin Pánik: Sú premnožené
  8. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 464
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 475
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 355
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 913
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 348
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 340
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 905
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 417
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu