skončiť inak. Vodič Suzuki Ignis pri mestskej časti Lorinčík v dôsledku neprimeranej rýchlosti v pravotočivej zákrute šmykom prešiel do protismeru. Zišiel mimo vozovku, narazil do zvodidla a stromu. Zvodidlo pri náraze prepichlo auto naprieč, odtrhlo vodičovi jednu a rozdrúzgalo druhú nohu. Peter T. onedlho zomrel na vykrvácanie.
"Zvodidlo nebolo ukotvené tak ako malo byť, jeho okraj trčal nad cestou," povedal nám krátko po nehode jeden zo zasahujúcich košických hasičov. "V opačnom prípade by sa auto po konštrukcii zviezlo, možno aj prevrátilo, ale vodič mohol prežiť."
Úsek cesty, kde skonal Peter T., je už dlho tŕňom v oku obyvateľov obce Malá Ida. Práve odtiaľ mladý muž smeroval do Košíc. "Nemám asi jediného suseda, ktorý by tam už nemal nehodu," uviedla pani z Malej Idy, ktorá tadiaľ každý deň jazdí do Košíc. "V tej zákrute je to nevykosené, neprehľadné a stále tŕpnem, či nejaké auto nevyletí oproti mne. A o tých zvodidlách radšej pomlčím."
Podobných smrtonosných pascí ako pri Lorinčíku je v Košiciach a na okolí mesta viac. Len v úseku od začiatku Čermeľského údolia po odbočku na Jahodnú sme narátali 16 (!) zvodidiel, ktorých konce môžu auto doslova prešpikovať.
Vyjadrenie KSK
Na náš podnet zareagovala na problematické zvodidlá v meste Zuzana Bobriková, hovorkyňa predsedu Košického samosprávneho kraja. A to aj napriek tomu, že Správe ciest (SC) KSK podliehajú cesty začínajúce až od tabuliek označujúcich okres Košice-okolie. "To ale nemení podstatu problému," zdôraznila Z. Bobriková. "Ide o úsek (pri Lorinčíku - pozn. red.) častých dopravných nehôd, po ktorom vodiči jazdia rýchlo, aj keď má veľa zákrut. Množstvo dopravných nehôd spôsobilo to, že zvodidlá sú na viacerých miestach poškodené. Ku kolíziám a následným poškodeniam dochádza tak často, že pôvodne celistvé zvodidlá sú na viacerých miestach rozbité. SC KSK po pondelkovom nešťastí osloví Správu komunikácií Košice (SKK) a bude na tejto ceste situáciu riešiť spoločne podľa príslušnej kompetencie. Keďže podobných prípadov môže byť na vyše 556 km ciest II. triedy a vyše 1 346 km ciest III. triedy viac, pracovníci jednotlivých Správ a údržieb v Michalovciach, Trebišove, Spišskej Novej Vsi, Rožňave a Moldave nad Bodvou budú pri prehliadkach ciest venovať problému zvýšenú pozornosť. Na miestach, kde sa vyskytne nesprávne zachytené zvodidlo, chybu opravia. Prípad, ktorý sa stal, je pre cestárov zo SC KSK výstrahou a výzvou, aby skontrolovali zachytenie zvodidiel na všetkých cestách."
Podmienky pre zvodidlá
Zaťaženie, stanovenie úrovne zachytenia na pozemných komunikáciách a projektovanie individuálnych zvodidiel riešia Technické podmienky TP 1/2005, ktoré vydalo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR s účinnosťou od 15. 3. 2005.
Zvodidlá sú záchytným bezpečnostným dopravným zariadením, ktoré má zabrániť vybočeniu vozidla z vymedzeného dopravného pásu. Zvodidlá zadržia a presmerujú vozidlo, čím zabránia jeho vybočeniu z vymedzeného dopravného pásu a ohrozeniu ostatných účastníkov cestnej premávky. Pri prípadnom náraze vozidla zvodidlo znižuje jeho nárazovú energiu. Zvodidlá sa umiestňujú na krajnici alebo v strednom deliacom páse cestnej komunikácie.
"Z dôvodu únosnosti zvodidla a bezpečnosti premávky musí byť začiatok a koniec zvodidla vždy opatrený výškovým nábehom so zapustením do zeme," uvádza sa v TP.
Veľkosť bočného nárazu spôsobeného vozidlom, ktorému je schopné zvodidlo vzdorovať bez jeho prekonania vozidlom je úroveň zachytenia zvodidla. Musí byť pritom zaistená požadovaná hodnota prudkosti a uhla nárazu a prijateľnosti chovania zvodidla a vozidla pri náraze.
"Zvodidlo spomenuté v súvislosti s nehodou malo byť urobené tak, aby jeho zošikmené ukončenie bolo ukotvené aspoň meter pod úrovňou terénu," povedal nám Pavol Ďuríček z Elektrovodu Žilina, podniku zameraného na výrobu a distribúciu cestných zvodidiel.
SKK: Sme zaneprázdnení
Za technický stav cesty kde skonal Peter T., zodpovedá Správa komunikácií Košice. Opýtali sme sa čo chcú robiť, aby už k podobnej tragédii nedošlo. "Pán Krigovský, poverený vedením SKK uviedol, že pre momentálnu veľkú pracovnú zaneprázdnenosť sa tejto problematike nemôžu venovať, ani sa k tomu zatiaľ nebudú vyjadrovať," uviedla hovorkyňa Magistrátu mesta Košice Jana Geročová.
O veľkej "zaneprázdnenosti" ľudí z SKK by svedčilo aj to, že ešte tri dni po nehode neboli zvodidlá pri Lorinčíku opravené, dokonca neodstránili ani autom rozbité kusy konštrukcie.
Čo hrozí správcom ciest
Na technické a iné nedostatky súvisiace s cestami upozorňujú a vyzývajú správcov k náprave obvodné úrady pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie. Zaujímalo nás, aké sankcie hrozia správcom, ak sa nedôsledne starajú o úseky ciest, za ktoré zodpovedajú.
"Máte pravdu, že ak by zvodidlo bolo riadne ukončené, ten vodič zomrieť nemusel," uviedol na margo problému Ján Kačkoš, odborný radca Obvodného úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie Košice. "Pri zistení nedostatkov v rámci štátneho odborného dozoru, vždy najprv vyzveme správcu k náprave daného stavu. Z kontrol robíme protokoly a stanovuje sa aj termín, dokedy musí byť nedostatok odstránený. Ak to neurobia, nastupujú sankcie voči konkrétnym zodpovedným osobám. Môže to byť kárne opatrenie, finančný postih alebo aj rozviazanie pracovného pomeru s človekom, ktorý si nesplnil povinnosti. Za svojej praxe som sa však nestretol s tým, aby niekto neodstránil v stanovenom termíne závadu, ktorá by mohla spôsobiť smrť človeka, prípadne vážne poškodiť jeho zdravie. Aj mesto musí na tieto opravy nájsť financie."
J. Kačkoš priznal, že o neukončenom zvodidle pri Lorinčíku (ako aj ďalších v meste a na okolí - pozn. red.) nevedeli dovtedy, kým sme ich na to neupozornili. "Pôjdeme sa tam pozrieť a vyzveme SKK k náprave. Nám určite nepovedia, že sú zaneprázdnení a preto sa tomu nebudú venovať," dodal J. Kačkoš.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári