Dopravného podniku mesta Košice (DPMK). "Spolupráca s firmou OutClaim nenaplnila naše očakávania," priznal pre Korzár generálny riaditeľ Michal Tkáč (nominant KDH) s tým, že "plnomocenstvo na ďalšie kroky za DPMK má advokátska kancelária".
Podľa našich zistení je efekt vymáhania nulový a výhodnosť spolupráce pre DPMK spochybňuje dodatok, ktorý staré predstavenstvo podpísalo deň pred svojím odvolaním.
Spoločnosť OutClaim pred rokom zvíťazila vo verejno-obchodnej súťaži v DPMK na vymáhača pohľadávok od čiernych pasažierov. Vymáhanie pokút malo byť efektívnejšie a rýchlejšie, lebo cestujúci načierno mali byť riešení prostredníctvom inštitútu tzv. rozhodcovského súdu, ktorého poslaním je mimosúdne riešenie sporov a pre čierneho pasažiera znamená vyššie náklady, rádovo až do výšky 8-tisíc korún.
Podľa vtedajšieho člena predstavenstva Ladislava Vozárika (nominant SDKÚ) bola najdôležitejšou podmienkou súťaže solventnosť firmy, ktorá mala byť schopná kryť všetky súdne poplatky súvisiace s vymáhaním pohľadávok. "Doteraz musel tieto náklady hradiť DPMK, a to sumou približne 9,5 milióna ročne. OutClaim je schopná tieto poplatky za nás zatiahnuť a predložila v súťaži najvýhodnejší návrh zmluvy," vysvetľoval pred rokom Vozárik.
"Mandátna zmluva, na základe ktorej OutClaim vyhral verejnú obchodnú súťaž, bola výhodná. Následne však bola prepracovaná Procesnou smernicou, ktorá celý proces vymáhania pohľadávok zneprehľadnila," povedal Tkáč a dodal, že presné čísla nevie uviesť aj vzhľadom na nedostatočné informácie o stave vymáhania spoločnosťou OutClaim.
Zaujímavé je, že vedenie DPMK nevie, či pred rozhodcovským súdom alebo všeobecným súdom začalo konanie vo veci vymáhania pohľadávok DPMK.
Ročne prichytia revízori cca 25-tisíc čiernych pasažierov. Podľa zmluvy DPMK so spoločnosťou OutClaim, ktorá mala uhradiť súdne poplatky vopred a z vymožených 8-tisíc (vrátane trov konania a právneho zastúpenia) poslať na účet DPMK pokutu vo výške tisíc Sk plus cenu lístka, sa predpokladalo, že pôjde o výnosný biznis.
Bendžala: OutClaimu som nikdy neveril!
Košice - Expredseda predstavenstva Ján Bendžala (nominant KDH) bol od začiatku proti zmluve so spoločnosťou OutClaim, ktorú nepovažoval za výhodnú pre DPMK. Súťaž bola podľa neho výsledkom tlaku jedného bývalého poslanca SDKÚ a troch členov predstavenstva, ktorí to presadili.
"Pokiaľ ja viem, ku konaniu pred rozhodcovským súdom nedošlo. Najväčším problémom bolo, že tá procesná smernica nebola daná hneď k zmluve, ale až dodatočne," hovorí Bendžala.
Dodáva, že objem vymožených pohľadávok nie je väčší ako pred nástupom spoločnosti OutClaim a "výsledky sú slabé."
Exčlenka predstavenstva Alžbeta Franková (nominantka SDKÚ), ktorá s dodatkom súhlasila, hovorí: "Obsah dodatku je dôležitý pre obe zmluvné strany. Je v ňom klauzula o mlčanlivosti, poviem len, že išlo o vyváženie zmluvných vzťahov."
Konateľ OutClaimu Vladislav Byrsa na otázku, či je pravda, že pred rozhodcovským súdom za rok nebol riešený ani jediný čierny pasažier, neodpovedal s odvolaním sa na povinnosť mlčanlivosti.
Franková nevedela ani to, koľko OutClaim vymohol za rok pre DPMK, odkázala nás na prepravnú kontrolu, generálny riaditeľ DPMK Tkáč to vzhľadom na nedostatočné informácie zo strany OutClaimu nevedel tiež. Nepovedal to ani konateľ OutClaim Byrsa.
OutClaim neodpovedá, zmluvne mlčí!
Košice - O situácii vo vymáhaní pohľadávok od čiernych pasažierov sme sa rozprávali s konateľom OutClaim, s. r. o. Vladislavom Byrsom. Ten na najdôležitejšie otázky neodpovedal, tvrdiac, že by sa dopustili protizákonného a protizmluvného konania. Zdôraznil, že ak vedenie DPMK bude zverejňovať v rozpore so zmluvou informácie, ktoré sú označené ako obchodné tajomstvo, "zaujmeme k takémuto konaniu zákonný postoj".
Na otázku, či môžu po ročnom pôsobení štatisticky uviesť, koľkých čiernych pasažierov riešili, vyriešili, koľko vymohli pre DPMK a koľko dlžníkov stálo pred rozhodcovským súdom, reagoval: "OutClaim striktne v intenciách zmluvného vzťahu s mandantom uhradila trovy konania, trovy právneho zastúpenia a podala žaloby voči všetkým tým fyzickým osobám, ktoré boli DPMK identifikované ako čierni pasažieri. V otázke ďalších podrobností sa, bohužiaľ, musíme odvolať na našu povinnosť mlčanlivosti."
Zaujímavé prepojenia v pozadí
Keď OutClaim zvíťazila v súťaži, okamžite sa objavili podozrenia z klientelizmu. Vtedajší šéf poslaneckého klubu Igor Laskovský z SDKÚ bol totiž podpredsedom predstavenstva v spoločnosti Daniel J. Kratky Consulting House, s ktorou je prepojená spoločnosť OutClaim. Jej konateľom je Vladislav Byrsa, ktorý je v dozornej rade Daniel J. Kratky Consulting House, ale ako generálny manažér sa na verejnosti predstavoval Daniel J. Kratky.
Po zverejnení spôsobu, akým chcel OutClaim rýchlo riešiť čiernych pasažierov, a to formou Európskeho rozhodcovského súdu (ERS), ktorý je zriadený pri súkromnej akciovej spoločnosti Mediačné a arbitrážne centrum, a.s., sa opäť vynorili zaujímavé prepojenia. Exposlanec Laskovský pôsobil spolu s Danielom J. Kratkym v predstavenstve tejto spoločnosti, v roku 2006 boli obaja v dozornej rade.
"Generál" Tkáč dal súhlas na odtajnenie
Košice - Generálny riaditeľ DPMK Michal Tkáč ani na našu opakovanú výzvu, aby povedal, koľko zaplatil DPMK doteraz OutClaimu a koľko peňazí prišlo z OutClaimu, konkrétne neodpovedal, odvolávajúc sa na klauzulu mlčanlivosti.
"Dňa 31. 5. 2007 posielame z DPMK list pre spoločnosť OutClaim, kde dávame písomný súhlas na poskytnutie informácii týkajúcich sa uvedenej zmluvy. Tento Vám prepošleme na vedomie. Po jeho obdržaní spoločnosťou
OutClaim sú z našej strany vytvorené všetky predpoklady, aby spoločnosť OutClaim zverejnila odpovede na požadované otázky," vyhlásil včera Tkáč s
tým, že nové vedenie podniku nemá záujem tajiť pred verejnosťou informácie. Na ťahu je teraz OutClaim, ak bude súhlasiť s odtajnením, konečne sa dozvieme pravdu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári