Košice - Spečatené! Od júla sa v košickej hromadnej doprave zavádzajú nové ceny, tarifné pásma a časové lístky!
Po šiestich rokoch, počas ktorých sa ceny v MHD nemenili, včera poslanci mestského zastupiteľstva definitívne odklepli návrh nového predstavenstva DPMK, uznajúc zvýšené náklady na nákup pohonných hmôt, miezd pracovníkov a výšky DPH, ktorá narástla z pôvodných 10 na súčasných 19 percent.
" V platnosti zostáva jednorazový neprestupný lístok za 12 korún s tým, že platiť bude na štyri zastávky. Cez čipovú kartu bude stáť 11 korún. Novinkou je zavedenie časových lístkov, pričom 30-minútový bude stáť 17 korún, 60-minútový za 20 korún. Cena mesačného lístka bude vo výške 550 korún," zhrnul najvýznamnejšie zmeny generálny riaditeľ DPMK Michal Tkáč.
Prvé tarifné pásmo bude zahŕňať Košice mesto, to znamená 22 mestských častí vrátane Šace, druhé pásmo obce v okrese Košice-okolie vrátane mesta. V prvom tarifnom pásme budú zavedené osobitné vyššie sadzby cestovného a to za použitie vybraných zrýchlených spojov autobusov číslo 21 a 40, autobusových spojov RA s výnimkou RA 1, električkových spojov "R" na rýchlodráhe od zástavky Optima po areál U.S.Steel.
" Počas letných mesiacov chceme vychytať všetky muchy, pripravíme rozsiahlu informačnú kampaň, aby sa cestujúca verejnosť mohla so zmenami oboznámiť a naučiť sa ich využívať. Počas leta zostanú v platnosti aj staré lístky, od septembra by mal nový systém fungovať bez problémov," dodal Tkáč.
Prijatiu zmeny tarifného systému predchádzala búrlivá diskusia poslancov, za napokon zahlasovalo iba 26 poslancov zo 45 prítomných poslancov. Hoci DPMK i mestský parlament ovláda pravicová koalícia SDKÚ-DS-KDH-SMK, ruku za tarifu nezdvihlo viacero kadehákov.
Podľa poslanca Petra Cengela (KDH) hrozí po zvýšení cien v MHD dopravnému podniku doslova katatsrofický scenár.
" Nie som presvedčený, že je to v tejto dobe potrebné. Systém bude ťažkopádny a vyvolá množstvo konfliktov. ľudia budú nútení chodiť s manuálom v ruke, aby to zvládli. Pri takýchto cenách sa dnes oplatí mať auto a je zrejmé, že nastúpia súkromné mikrobusy, ktoré budú DPMK kradnúť zákazníkov, mestskému podniku sa tak znížia tŕžby a budeme nútení ho dať do privatizácie," predstavil budúcnosť DPMK kolegom Cengel.
Šéf koaličného poslaneckého klubu SDKÚ-DS Tibor Matoušek oponoval, že žiadny manuál nebude potrebný, systém je v podstate veľmi jednoduchý a ľudia si naň rýchlo zvyknú.
" Sme natoľko zodpovední, že si uvedomujeme nutnosť prijatia zmien a očakávame od nového vedenia DPMK zlepšenie služieb, spojení tak, aby priniesli prospech občanom. Aby sa občania dostali v pohode do práce i za svojimi hobby," zdôraznil Matoušek s tým, že klub SDKÚ-DS bude hlasovať za.
Zvýšenie cien odmietli podporiť opoziční poslanci Smeru, Slobodného fóra i klub nezávislých. odôvodňovali to tým, že len zvýšenie cien nie je systémovým krokom a nepovedie k zlepšeniu ekonomiky DPMK.
Námestník primátora zodpovedný za DMPK Jozef Filipko (SMK) zdôraznil, že z predpokladaného približne 30-miliónového balíka, ktorý zvýšenie prinesie, sa bude investovať do zlepšenia sociálnych podmienok a platovej stabilizácii kvalitných vodičov, ktorých si " treba vážiť najviac."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári