motoristov v kraji zaskočil predsedu KSK návrh jeho straníckeho kolegu - ministra dopravy Ľubomíra Vážneho. Ten pripravil dokument o spôsobe financovania hlavných cestných ťahov na celom Slovensku do roku 2010, podľa ktorého sa majú v jeho rodnom Banskobystrickom kraji opraviť, rozostavať, resp. dokončiť cesty v 18-násobne väčšej hodnote ako v Košickom kraji.
Ľ. Vážny na kritiku reagoval tak, že na rozdelení peňazí zatiaľ nebude nič meniť. Nevylúčil len, že ak sa v zásobníku nájdu kvalitné projekty, zoznam priorít sa bude každé dva roky prehodnocovať. Okrem toho ministerstvo posunulo o rok neskôr aj termín dokončenia "severnej" diaľnice do Košíc na rok 2014, ktorý odborníci aj tak považujú za veľmi ťažko realizovateľný.
"Otvorím to na vláde. Písal som list ministrovi Vážnemu, kde som dosť jasne a zásadne reagoval na tieto skutočnosti s hlavnými cestami. Som zvedavý na odpoveď, mienim o tom diskutovať aj s premiérom. Prekáža mi, že sme sa opäť dostali do pozície, že z obrovského balíka peňazí nedostaneme skoro nič. Sme kraj, ktorý je z hľadiska dopravnej infraštruktúry ako aj ciest 1. triedy absolútne najzaostalejší. Problém je v celom dopravnom systéme. Stále počúvam, že sa budú stavať diaľnice a rýchlocesty. Pýtam sa, kedy to bude. Za sto rokov? V tom pláne na roky 2007-2010 nie je pre náš kraj skoro nič... Neexistujú ani projekty na výstavbu nových ciest, lebo Slovenská správa ciest ich nezaradila do plánovacieho procesu s odôvodnením, že sa to nedá, lebo v tých miestach má ísť diaľnica," uviedol včera pre náš denník šéf KSK.
Z. Trebuľa nevie pochopiť ani spôsob rozdeľovania peňazí z eurofondov na cesty II. a III. triedy, ktoré má vo svojej správe kraj. V tomto prípade je na plánovacie obdobie 2007-2013 pre KSK sľúbených 21 miliónov euro.
"Vnímam to veľmi zle z pohľadu celého východu Slovenska. Na takéto nerovnomerné rozdeľovanie peňazí som upozorňoval aj pána premiéra, obrátili sme sa aj na ministerstvá, no zatiaľ sa to nepohlo vpred. Aj preto chcem vystúpiť na vláde. Naozaj neviem, prečo je to tak. My nie sme sami schopní financovať výstavbu infraštruktúry. Ak chceme znižovať regionálne rozdiely, musia sa tu do dopravy naliať štátne investície. Chápem, že je tlak na to, aby sa urýchlene teraz stavala diaľnica na Považí, ale nie je možné, aby sa tu nestavalo nič," dodal župan.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári