Modelov Porsche má vyše šesťsto, skutočný mu ešte v zbierke chýba
Na svete je málo ľudí, ktorí sa môžu pochváliť vlastníctvom viacerých automobilov značky Porsche. Brunejský sultán Muda Hassanal Bolkiah, jeden z najbohatších ľudí planéty, ich napríklad vlastní niekoľko desiatok. Preto znie priam neuveriteľne, že Košičan Pavol Vendrák ich má oveľa viac, presnejšie vyše 600 kusov. A to nielen legendárne 911-ky, ale aj modely 935, 924, 928, či vzácnejšie pretekárske 961, 956, či 908. Rozdiel so zbierkou brunejského sultána je "iba" v tom, že tie košické sú "zaparkované" vo vitrínach.
"So zbieraním ´poršákov´ som začal pred zhruba desiatimi rokmi," vyvracia P. Vendrák všeobecne rozšírený názor že so zbieraním nejakej rarity sa musí začať už v detstve. "Začiatky boli skromné, ale už po zhruba troch rokoch som zistil, že mám doma 200 modelov Porsche. V tomto roku som sa dopracoval už k číslu 600. Koľko ich je teraz, neviem, musel by som si urobiť inventúru. Robil som si aj akúsi evidenciu modelov, ale medzitým sa začala zbierka rozrastať. Ešte tak pred rokom dvoma, som si to písal, ale potom som to vzdal."
V zbierke má modely Porsche v podobe kovových "angličákov", ale aj plastové. K niektorým sa dostal pomerne jednoducho a nestáli ho veľa, u iných to bolo naopak. A prečo práve značka Porsche? "Niekto zbiera modely Ferrari či Lamborghini preto, že skutočné autá týchto značiek sú vyrábané v malých sériách. Porsche ich väčšinou vyrába niekoľko tisíc. Možno prvotne by som to nevedel vysvetliť, prečo práve ´poršáky´. Keď sa zamyslím, tak jeden z dôvodov je, že v tej dobe mal Ferdinand Porsche veľmi pokrokové myšlienky. Keď som bol mladší, dostal som sa na nejaký čas do továrne Tatra v Kopřivnici. Tam som mal možnosť zoznámiť sa s konštruktérmi, ktorí spomínali meno Porsche.
Cena nie je kritériom
Každý zberateľ má vo svojej zbierke modely, ktoré si cení najviac. P. Vendrák nie je výnimka. "Tých pre mňa najcennejších je niekoľko, no ´naj´ je určite malé kovové červené Porsche 908 v mierke 1:43. Stálo zhruba 600 korún, ale v zbierke mám aj drahšie modely, ktoré stoja o tisícku viac. Hodnota tohto modelu však nie je v jeho cene, ale v tom, že sa nedá bežne kúpiť. Navyše, talianska firma Best, ktorá tento model vyrobila, už zrejme neexistuje. Spomínaný model som zohnal náhodou na burze. Skutočné Porsche 908 v takýchto farbách nikdy na pretekoch nejazdilo. Aj preto je autíčko cenné."
Skutočná predloha spomínaného modelu Porsche 908 bola závodným autom a vyrobilo sa len pár kusov. Takže obrovskú cenu má aj "originál". Nie vždy je hodnota modelu úmerná cene. Hlavne tie, ktoré dostať v obchodoch, stoja veľa, no nie je problém ich kúpiť. "Mám napríklad Porsche 911 Paríž - Dakar od firmy Norev. Ale od iného výrobcu sa tento model dá bez problémov zohnať. A pritom stál 750 českých korún. Možno povedať, že nie vždy treba za vzácnosť alebo kuriozitu zákonite zaplatiť veľké peniaze. Niektoré autíčka, ktoré si cením, som kúpil na burzách aj za jednu dve stovky. Na druhej strane, ak ide o model, ktorý si cením a chcem ho mať, som ochotný priplatiť aj viac."
Keďže nás zaujímalo, aký má P. Vendrák prehľad o svojej zbierke, opýtali sme sa, ktorý model má najmenší a ktorý najväčší. "Najmenšie sú dve - Porsche 911 a Porsche 928. Oba v mierke 1:87, keď na dĺžku merajú zhruba 5 cm. Najväčšie mám Porsche 911 GT 1 v mierke 1:14, ktoré meria 33 cm."
Svoju bohatú zbierku buduje P. Vendrák rôznym spôsobom. "Nejaké modely zoženiem na burzách, sem - tam kúpim nové aj v obchode a občas mi niečo darujú kamaráti. Funguje aj výmenný obchod. Ak zistím, že mám z nejakého modelu dva kusy, jeden z nich vymením za iný, ktorý má pre mňa väčšiu cenu. Pre toho druhého, s ktorým si model vymením, môže mať hodnotu práve to auto, ktoré mu ponúknem ja. Okrem toho, mám aj iné modely okrem Porsche a ak je to možné, tak ich vymieňam práve za nejaký ´poršák´, ktorý sa mi hodí." Vyše 100 modelov si zberateľ postavil sám. Napríklad monopost Porsche, ktorý jazdil v 60. rokoch minulého storočia preteky Formuly 1.
O predaji zbierky zatiaľ neuvažuje
V poslednom čase využíva P. Vendrák aj iné možnosti, ako sa dostať k zaujímavým kúskom. "Teraz už hľadám aj cez internet. Napríklad cez stránky eBay, kde sa dá prostredníctvom dražby zaobstarať čokoľvek. Výnimkou nie sú ani modely, či už kovové, alebo plastové. Nedávno sa mi podarilo jeden vydražiť za prijateľnú cenu a v priebehu pár dní by mi mal prísť z Anglicka poštou. Ide zhodou okolností tiež o model Porsche 908, ale turbo. Je to kovová stavebnica. Vydražil mi ho kamarát za asi 22 euro plus poštovné."
Internetové dražby však nie sú len v zahraničí. Autíčka sa dajú takýmto spôsobom vydražiť aj na českých web-stránkach. Ceny začínajú od 69 českých korún. "Aj odtiaľ už mám objednané nejaké modely a čakám, kým mi ich doručia. Išlo aj o iné značky, nielen Porsche. Niektoré z nich som predal a namiesto nich som kúpil ďalšie. Cez internet sa to oplatí, lebo jedno Porsche som si takto vydražil za 140 korún a v istom obchodnom dome som ho videl za asi 400. Momentálne čakám, ako sa vyvinie dražba ďalších modelov. Je medzi nimi aj Porsche 924 od jednej japonskej firmy, od ktorej ešte žiadne auto nemám."
U modelov niekedy rozhoduje o cene aj veľkosť. P. Vendrák má vo svojej zbierke malé kovové modely v mierke 1:72 až po veľkých krásavcov v mierke 1:14. To sú však plastové modely zo stavebníc. Ide väčšinou o legendárny model Porsche 911, ale od rôznych výrobcov. "Všetky stáli vyše tisíc korún. Niektoré som však dostal, vymenil, prípadne vyhral na modelárskych súťažiach."
Samozrejme, majiteľa tejto zbierky sme podpichli, či by ju predal, ak by niekto prejavil záujem. "O niečom takom ani neuvažujem. Také úvahy si nechám na dôchodok. Ale ak by náhodou prišla finančná kríza, tak by som o tom začal uvažovať. Zatiaľ som takú ponuku ani nedostal." Na Slovensku je ešte jeden zberateľ modelov Porsche. "Býva v Bratislave a stretli sme sa viackrát na burze. Neviem, ako sa volá, zatiaľ sme veľmi v kontakte neboli. Zdá sa mi, že som raz od neho jeden ´poršák´ kúpil."
Rozum vyhráva nad srdcom
Pri našej návšteve sme si všimli, že vedľa hrdých športových Porsche je na policiach aj niekoľko iných značiek. VW chrobák, VW mikrobus či tatrovky. Preto sme sa P. Vendráka opýtali, prečo "kazia" jeho zbierku. "Na prvý pohľad to možno vyzerá nelogicky, ale má to zmysel," vysvteľuje zberateľ. "Napríklad Ferdinand Porsche skonštruoval práve spomínaného chrobáka, z neho neskôr vychádzali aj pri konštrukcii prvého mikrobusu. V prípade tatroviek bol konštruktérom Hans Ledvinka, ktorý spolupracoval s Porschem. Neskôr sa však vrátil do českej Kopřivnice, kde sa vyrábali a doteraz vyrábajú Tatry."
P. Vendrák patrí aj medzi špičkových modelárov. Už roky sa zúčastňuje na medzinárodných súťažiach plastových modelov, kde pravidelne zbiera trofeje. Aj keď skladá modely z rôznych kategórií, napríklad vojenské, úspešný bol aj s Porsche. "Napríklad na súťaži v Kopřivnici a v Maďarsku som uspel s modrou 911-kou. Ale jednotlivé ocenenia nemám presne zaznamenané. Za tie roky už o mne v Maďarsku vedia, že zbieram modely Porsche. Veď na niektorých súťažiach som bol už desiaty rok za sebou. Takže ak tam získam nejaké ocenenie, tak mi rovno venujú nejaký model ´poršáka´." Niečo podobné sa mu stalo vlani v Olomouci, kde vyhral s modelom vojenskej techniky. Po súťaži za ním prišli s tým, že o jeho zberateľskej vášni vedia. No keďže žiadne Porsche nemajú, venovali mu aspoň Volkswagen.
Možno jedinou chybičkou krásy je, že P. Vendrák nevlastní "skutočné" Porsche. Jedno však predsa len mohol mať. "Pred 15 rokmi som mohol mať z bazáru ojazdené Porsche 924. Hoci sa dá povedať, že tento typ nebol klasické Porsche, keďže mal vodou chladený motor. Bolo to jedno z mála ´ľudových´ áut tejto značky, lebo ani nové nebolo extrémne drahé. Jazdené vtedy stálo nejakých 100 tisíc korún. Veľmi vážne som rozmýšľal nad jeho kúpou, lebo by sa mi splnil sen."
Napokon však kvôli rodine kúpil Škodu Forman. Srdce teda muselo ustúpiť rozumu... "Nevedel som si dosť dobre predstaviť, ako by vošla do malého trojdverového ´poršáka´ celá rodina. Odvtedy som žiadne Porsche nezháňal. Po formane nasledovala Škoda Fabia kombi. Nech vymýšľam akokoľvek, stále z toho vyjde škodovka. Možno sa ešte niekedy naskytne príležitosť získať skutočné Porsche. Zatiaľ na to aj tak nemám financie. Ak by som ich mal dosť, kúpil by som klasické Porsche 911 so vzduchom chladeným boxer motorom. Jeden známy v Žiline má dve klasické 911-ky, takže mám prísľub, že ak najbližšie prídem, môžem si ich prezrieť a povoziť sa na nich."
Napriek finančnej náročnosti sa P. Vendrák nevzdáva predstavy, že by niekedy mohol vlastniť skutočné Porsche. Hoci aj spomínaný typ 924. "Možno si zo zahraničia doveziem nejaké staré ako veterána. To by sa dalo za prijateľný peniaz." Čo však hovorí na jeho záľubu rodina? Predsa len, zo 4izbového bytu ubudla jedna miestnosť, kde majú všetky modely svoju garáž. Jeho manželka, pani Katka si už zvykla. "Nevadí mi to. Aspoň sa môže vo voľnom čase venovať svojej záľube a pritom je doma. Je to stále lepšie, ako keby vysedával v krčme."
Boris MACKO
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári