veľkokapacitný, 57-miestny Man Lion´s Star L za 11,5 milióna korún a malokapacitný, 27-miestny Isuzu za 3,2 milióna (ceny s DPH) kúpil dopravný podnik koncom roka 2005 pre mesto, jeho organizácie, športové kluby, ale aj na komerčný prenájom súkromným subjektom.
Hoci oba autobusy sú ziskové, podľa nového generálneho riaditeľa a člena nového predstavenstva DPMK Michala Tkáča z KDH (snímka na titulnej strane) treba ich využívanie zefektívniť.
Predstavenstvo odkleplo mestským organizáciám, športovým klubom a subjektom propagujúcim mesto 30-percentnú zľavu na kilometer zo sadzby podľa cenníka (do 100 km/deň Man 38,50 Sk/km, Isuzu 30,60 Sk/km bez DPH) a platia len do 5 hodín čakania autobusu denne (240 Sk/hod.).
Pre súkromných nájomcov platí taxa v plnej výške. Cenník je zverejnený na internetovej stránke DPMK.
Súkromný, podnikateľský prenájom autobusov však doteraz tvorí len 5 (Man), resp. 3 percentá (Isuzu) z objemu najazdených kilometrov.
Ale aj celkový počet kilometrov považuje Tkáč za nedostačujúci a nezodpovedajúci možnostiam, hoci autobusy chodia aj do zahraničia.
Man najazdil vyše 35-tisíc km, vyprodukoval výnosy takmer 1,7 milióna a zisk viac ako 700-tisíc.
Z toho polovicu kilometrov sa viezol Mestský futbalový klub Košice na ligové stretnutia a sústredenia. Štvrtinu najazdili na zápasy čerství majstri, košickí basketbalisti Slávie TU. Ďalej využívali Man na prepravu osôb rôzne mestské a pomenej i súkromné organizácie.
Isuzu má na konte vyše 10-tisíc km, vyrobil príjmy skoro 300-tisíc a zisk viac ako 60-tisíc.
Aj s ním najviac prešli futbalisti, takmer 40 percent. Nasleduje magistrát s 20 percentami, potom basketbalisti, mestská časť Šaca a ďalšie športové kluby.
Tkáč uviedol, že kvôli zefektívneniu zájazdovej dopravy a zvýšeniu príjmov pošlú v blízkej budúcnosti magistrátu a mestským podnikom prieskumné dotazníky. Chcú totiž zistiť, či by bol záujem o dopravu do prímorských destinácií.
"Tam by sme chceli realizovať v priebehu sezóny kyvadlovú dopravu s možnosťou sprostredkovania ubytovania. Cez príspevky zo sociálneho fondu a dovolenkové poukážky vidíme priestor na konkurenčné poskytnutie týchto služieb pre zamestnancov DPMK aj ostatných mestských organizácií," vyjadril sa generálny riaditeľ.
Potrebu nákupu mestských zájazdových autobusov zdôvodnil vlani vtedajší generálny riaditeľ DPMK Jozef Jaššo (nominant SDKÚ) takto: "Mesto požadovalo luxusný autobus, za ktorý sa netreba hanbiť a môže ísť aj do zahraničia, hlavne pre športové kluby pôsobiace v meste v rámci mestskej podpory rozvoja športu, no i pre iné mestské organizácie. Nakoniec sa nám podarilo kúpiť za schválenú sumu až dva autobusy," povedal Jaššo, ktorého nedávno odvolali.
Jaššo musel vtedy vysvetľovať, prečo kupovali autobusy najmenej transparentnou metódou verejného obstarávania, rokovacím konaním bez zverejnenia. Argumentoval časovou tiesňou a obmedzenou ponukou zájazdových autobusov na trhu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári