Na skúškach Tosy skákať odmieta, na predstavení "zhučí" aj bez žinienky
Medzinárodný festival Košická hudobná jar otvoril slávnostný koncert, ktorého hlavou hviezdou bola česká operná diva Eva Urbanová. Patrí medzi svetovo najuznávanejšie sopranistky. Pokorila si už také významné operné domy ako je milánska La Scala, viedenská Štátna opera či Metropolitná opera v New Yorku. Košickému publiku ponúkla áriu z Rusalky, z opery Libuše a z Pucciniho opier.
Najväčšou devízou opernej speváčky je jej schopnosť prežívať osudy postáv na javisku. E. Urbanová sa zaradila medzi svetovo uznávané operné divy práve preto, že pre divákov je vášnivou Toscou, smutnou Rusalkou či zamilovanou Mařenkou a nie Evou Urbanovou... "Vnímam to ako obrovské plus, že sa dokážem premeniť v tú ženu, ktorú na javisku predstavujem. A som za túto schopnosť vďačná. Keď sa mi stratí, budem spievať iba noty a nebudem môcť myslieť ako postava, tak príde čas, kedy by som spev mala nechať," nazdáva sa E. Urbanová. "Potom by to totiž už nemalo zmysel. Myslím si, že herectvo by malo byť dôveryhodné a divák by mi mal uveriť. Nesmiem nič predstierať a so svojou postavou sa musím zžiť. Ak ste na javisku, nesmiete premýšľať ako vy sama, musíte premýšľať o postave. O tom, aká je to žena, ako sa správa, lebo iba tak sa vám podarí zájsť až do jej duše."
Vždy, keď vychádza na javisko, prichádza pred divákov ako Santuzza, Giaconda, Lenora... "Musí tam prísť postava a nie Eva Urbanová, ktorá hrá Santuzzu! Poznám interprétky, u ktorých to tak je. Na javisko síce vyjde napríklad Tosca, ale ktosi prichádza s ňou. Ale ja chcem, aby keď sa zdvihne opona, tak pred divákov predstúpila len jedna žena a tá tam ostala do konca. Až keď umriem - zvyčajne v mojich postavách na javisku umieram - až potom na klaňačku opäť príde Eva Urbanová. A o tom je podľa mňa dobré herectvo. To ma veľmi baví a preto sa na každú veľkú úlohu pripravujem s dvojročným predstihom. Najprv sa naučím noty, potom operu odložím do ´šuflíka´ a až s odstupom času sa snažím s postavou stotožniť. Hľadám si cestu k nej. Nachádzam ju aj na reprízach po premiére. Vždy sa totiž vynoria ďalšie momenty, ktoré mi do vtedy unikali..."
Každé predstavenie je preto pre ňu úplne novým zážitkom, aj keď ide o operu, ktorú už spievala nespočetne veľa krát. "Napríklad v Tosce mám však vždy problém, a to skok z hradu. Keď mi ktosi povie na skúške, aby som si skúsila, tak neskočím. Ako Eva Urbanová proste neskočím! Mám však na to taký grif, že v každej inscenácii sa pozriem, odkiaľ a kam to mám skočiť a poviem, že je to dobre, že sa nemusia báť, lebo na predstavení určite skočím. Všetci režiséri sú však z toho nervózni, pýtajú sa - ako si môžeš byť istá? Lenže keď budem Toscou, tak skočím, pretože pre ňu je to posledné východisko. Ale ako herečka netuším, prečo by som na skúške mala skákať? V predstavení však cítim ako Tosca, ktorá z hradu skočí, takže aj keby mi na doskok nedali žinienku, tak na zem ´zahučím´. Na javisku sa totiž správam inak. Tak, ako si to vyžaduje postava. Myslím, že sa mi v predstaveniach darí vymazať moju osobu, pretože inak by diváci spoznali, že som niečo na javisku len predstierala. Až keď sa do postavy vlúdi život, až vtedy je to správne."
Občas sa však stáva, že postava, ktorú E. Urbanová na javisku predstavuje, ju akosi nechce po predstavení opustiť... "Postava ma potom straší aj v snoch. Vtedy pomôže len myslieť na niečo úplne iné. Sú postavy, ktoré ma psychicky úplne vyčerpajú, napríklad Kostolníčka z Jenůfy. Zvyčajne však nechávam všetky tie ženy, ktoré stvárňujem, na javisku, keď spadne opona. Iba tú Kostolníčku si so sebou nesiem aj po predstavení, lebo jej sa nedá len tak ľahko zbaviť... Pravdou je i to, že keď som skúšala Rusalku, tak som mala plačlivú náladu, ktorá sa na mňa preniesla z tejto postavy..."
E. Urbanová si cestu k opere našla cez rockovú hudbu. "Aj teraz 14. a 15. mája bude znovuuvedená v premiére rocková opera Antigona. Okrem toho chystám koncom roka turné, na ktoré som si okrem iných prizvala speváka z minuloročnej SuperStar - Davida Spilku. Je rockerom, takže to turné bude tiež také. Som proste pôvodne rockerka a vždy som veľmi rada, keď si takúto hudbu môžem zaspievať. Myslím, že spomínanou operou Antigona, ktorá je urobená takto netradične, môžeme mladým ľuďom priblížiť operu a prestane im prekážať takzvaný operný spev. Je to určite lepšie, ako robiť bláznivé réžie starých opier, ktoré by mali pritiahnuť mladých ľudí do divadla. To považujem za zlý ťah."
kid
Autor: JUH
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári