láske, ktorou je stará Praga RN z roku 1947. Historické hasičské vozidlo si opravil s pomocou kamarátov vo voľných chvíľach tak, že dnes s ním brázdi po rôznych veteránskych súťažiach a stretnutiach nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Obrovský automobilový deduško, z ktorého trčí čerpadlo s dýzami na hadice sa vypína s pomedzi starých veteránov na takmer každom stretnutí. Netypicky zelené hasičské auto zaujme nielen svojím nevšedným tvarom, ale aj rôznymi doplnkami. "Pôvodne striekali na zeleno aj hasičské autá, bola to v tom čase originálna farba. Tieto autá sa používali nielen v civile ale aj v armáde," vysvetľuje Miro.
Hasičská technika sa od čias šesťdesiatročného hasičského veterána poriadne zmenila. Robustný zelenáč v tom čase ešte nebol vybavený cisternou s vodu. Vpredu pred čelnou maskou má umiestnené robustné čerpadlo, na ktoré sa napojí savica (sacia hadica) cez ktorú sa pri požiari následne ťahá voda z blízkeho vodného zdroja. "Nemá to cisternu. Hadica sa vždy umiestnila do nádrže, alebo do nejakého jarku, ktorý bol nablízku a potom sa striekalo a hasil požiar. Toto auto je v dobrom technickom stave. Aj dnes slúži dobrovoľnému hasičskému zboru v Úbreži," hovorí spokojne majiteľ. Svojho štvorkolesového miláčika má preskúmaného do detailov. O každom kúsku rozpráva s nadšením. Od nenásytného motora až po starobylú hasičskú záchranársku techniku, ktorá je nevyhnutnou súčasťou auta. "Motor je benzínový šesťvalec, ktorý žerie 28 litrov na sto kilometrov. Auto som si opravil s pomocou kamarátov, ale na benzín si už zháňam sponzorov. Sto kilometrov ma stojí tisíc korún. Po meste mi to zožerie desať litrov za hodinu," opisuje Miro nevýhody nenásytnej mašiny. Auto je vzadu je vybavené dvojvalcovým benzínovým čerpadlom, ktoré ťahá 8-tisíc litrov vody za minútu. Predné je o čosi výkonnejšie natiahne 1200 l/min. Toto čerpadlo je napojené priamo na kardaň šesťválcového motora.
V interiéri auta je vpredu pri vodičovi miesto pre dvoch a vzadu pre ôsmych hasičov. Prehliadku kabíny Mirovho auta umocňuje záchranárska výstroj a ďalšie starobylé doplnky. Jeho súčasťou sú prekvapujúco napríklad aj nacistické prilby. "Po vojne ostalo veľa československých, ale aj nemeckých prilieb. Potom ich skonfiškoval štát. Ďalej sa využívali ako požiarnické prilby. Dali na nich len znak s levom a už boli požiarnícke," vysvetlil s úsmevom. V aute nechýbajú hasičské krompáče, stará modrá uniforma, opasky, náradie a navijáky na hadice. "Chýbajú mi ešte nosítka a rebrík. Na aute robím už osem rokov, ale ešte stále nie je úplne hotové". Tvrdí, že na aute a jeho výbave je stále čo zdokonaľovať. "Súčasťou auta je aj príves, ktorý som kúpil len pred nedávnom. Je však v dezolátnom stave a chýbajú na ňom rôzne súčiastky. Objavil som ho u kamaráta na dvore. Chcel ho dať do šrotu, lebo je tam veľa hliníkových súčiastok. Je to originálny príves z pred päťdesiatich rokov. Príves ma podobný motor ako toto auto, len nemá šesť ale štvorválec. Ma takisto vpredu čerpadlo na štyri savice. V niektorých požiarnych staniciach mali iba tento príves a ťahali ho jednoducho za traktorom." dodal. Po kompletnom dokončenéí hasičského veterána nevylučuje, že sa pokúsi o oživenie ďalšieho zabudnutého. "Je to moje prvé auto, ale mám v pláne ešte ďalšie".
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári