Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Košičanovi Ing. Petrovi Csőszovi sa sen o práci reklamného dizajnéra podarilo realizovať až v Prahe

Keď fotili nahú Verešovú, sama si vybrala fotografaVymýšľať a realizovať reklamu výrobkom renomovaných firiem sa v Košiciach podarí málokomu. V

Keď fotili nahú Verešovú, sama si vybrala fotografa

Vymýšľať a realizovať reklamu výrobkom renomovaných firiem sa v Košiciach podarí málokomu. V našom meste sa totiž "veľké" reklamy nerobia. Kto chce navrhovať vážny dizajn, musí si to namieriť minimálne do Bratislavy, ak nie do zahraničia. Košičanovi Ing. Petrovi Csőszovi sa sen o dizajne naplniť podarilo. Tvorí v Prahe pre firmy ako Dermacol, Opavia, Coretctia, Uriage či Korunní.

Peter odmalička rád kreslil a vyrábal rôzne papierové modely. Je jedným z mála ľudí, u ktorých sa umelecké nadanie snúbi s technickým myslením. K základu súčasnej reklamy i počítačovej grafike sa dostal skôr ako skončil štúdium na Elektrotechnickej fakulte TU v Košiciach. Nie vysoká škola, ale brigáda popri štúdiu mu napokon určila smer, ktorým sa v profesionálnej dráhe bude v živote uberať.

Skryť Vypnúť reklamu

"Ako študent v 5. ročníku na ´výške´ som s kamarátom chodil umývať okná na Letnej ulici, oproti TU. Často sme prechádzali popri sklenných dverách, za ktorými mala priestory reklamná firma. Strašne ma to tam lákalo. Tie rozložené farebné fólie, ktoré mali dnu na stoloch...," spomína na prvé "rande" s reklamou Ing. Peter Csősz, kreatívny riaditeľ reklamnej agentúry Blue Media so sídlom v Prahe i Košiciach. "Oslovil som majiteľa, či by som nemohol u nich brigádovať, hoci aj zadarmo. Ten mi povedal, že brigádnikov nepotrebuje, ale rád by zohnal počítačového grafika."

Malo to však háčik. Firma pracovala na počítačoch typu Apple Macintosh, ktorých bolo v tom období (rok 1992) v Košiciach ako šafranu. Z toho dôvodu málokto na nich vedel pracovať. Petra to však neodradilo. Intenzívne začal pátrať potom, kto by ho do práce na týchto typoch PC zasvätil. Vypytoval sa docentov na škole a tí ho nasmerovali na bývalého profesora, ktorý sa v tom čase predajom Macintoshov zaoberal. "Z literatúry som si naštudoval všetko, čo sa dalo, len ten ´mac´ som nemal k dispozícii. Kresliť som sa učil bez počítača... Zvládol som to a firma v ktorej som tak túžil pracovať, mi ponuku do zamestnania dala ešte pred štátnicami."

Skryť Vypnúť reklamu

V Košiciach potom pôsobil ako grafik v niekoľkých reklamných agentúrach. Vyrábal pozvánky, propagačné materiály, výročné správy pre banky a VSŽ. "Stále ma však lákalo čosi iné. Neštudoval som predsa preto, aby som odišiel do dôchodku ako grafik. Jedného dňa som si povedal, že chcem byť manažérom."

Prvá zákazka

Vďaka kamarátovi sa dostal do novovznikajúcej reklamnej agentúry v Prahe na pozíciu account manager. Firma však po dvoch rokoch zanikla. "Dal som sa dohromady s kolegom, navrhli sme projekt a založili grafické štúdio. Začali sme hneď s Dermacolom, s ktorým som spolupracoval v predchádzajúcej firme. Dali nám šancu - vyskúšali si nás na pozvánke na nejakú akciu. Bola veľmi jednoduchá s ružovým pozadím, farbe firmy. Po troch týždňoch prišli k nám opäť so zákazkou na letáky." A spolupráca s renomovanou českou kozmetickou firmou sa úspešne začala.

Skryť Vypnúť reklamu

"Zástupcovia Dermacolu presne vedia, čo chcú. Majú predstavu o tom, ako by mal obal produktu alebo jeho reklama vyzerať, aký dojem vyvolávať. Vyberú si modelku i farby, ktoré by tam mali byť a my tomu dáme tvar." Tvárou Dermacolu bola dva roky Andrea Verešová. Keďže fotila nahá, jej požiadavku, že fotografa si vyberie sama, museli akceptovať. Čo všetko sa na "dokonalo" vyzerajúcej Andrei retušovalo? "To, čo sa retušuje u iných," smeje sa Ing. Csősz a diplomaticky odpovedá: "Bežne sa odstraňujú vrásky, znamienka, nedokonalosti pleti..."

Počítačom sa dá vyretušovať všetko. Ak je to potrebné, modelka sa v určitých partiách zoštíhli, inde zase nechá "pribrať". Pokožka sa jej vyrovná, celulitída vyhladí... Pre obyčajné ženy je určite uvoľňujúce vedieť, že aj známe a tak "frustrujúco" dokonalé modelky v skutočnosti dokonalé nie sú. Od agentúr, ktoré ich zastrešujú, prichádzajú konkrétne požiadavky na to, čo na nich treba "doladiť".

"V podstate celá počítačová ´retuš´ spočíva v transplantácii. Miesta s chybičkami prekrývam skopírovanými miestami pleti, na ktorých chybičky nie sú," prezrádza Ing. Csősz. "Potom sa tvár modelky rôzne deformuje, posúva, narovnáva. Zväčšuje sa napríklad oko, ak je menšie od druhého, zarovnávajú uši, dofarbuje obočie, oči, vlasy, dorábajú dlhé riasy, upravuje chrup. Keď treba, tak sa telo aj odchlpuje. Bežne prefarbujeme šaty, zakrývame ramená, keď sa napríklad pri fotení zabudne na to, že fotka ide trebárs na export do Dubaja."

Čím dokonalejšie sa modelka na fotenie pripraví, tým je s ňou potom v počítači menej práce. Práve preto sa Ing. Csősz zapísal na vizážistický kurz. V súčasnosti si modeleky na fotenie pripravuje väčšinou sám. "Pleť na fotke vyzerá prirodzenejšie, keď je správne pripravený make-up, než keď je pokožka príliš retušovaná. Súčasným trendom hlavne v zahraničí je predať väčšiu prirodzenosť. Preto sú tam modelky fotené aj s menšími nedokonalosťami pleti."

Okrem Andrei použili na reklamných produktoch značky Dermacol aj tvár slovenskej vicemiss Michaely Strahlovej, českej herečky Zdeňky Žádníkovej, slovenskej herečky Zuzany Kanócz, speváčky Ivi Fruhlingovej alebo Venduly Svobodovej. Najlepšia modelka je nevýrazná. Takýto typ je totiž na rozdiel od výraznej tváre veľmi tvárny. Stylingom sa dá upraviť do takej podoby, ako si reklama či dizajnér vyžaduje.

Kopírujú ich Číňania

Pre Dermacol navrhujú dizajn obalov na krémy, tégliky, tuby, dekoratívnu kozmetiku a grafické vizuály na tlačovú reklamu. "Nenavrhujeme tvary téglikov, len ich farebné prevedenie a potlač. Ak by sme robili aj tégliky, bolo by to pre zadávateľa neekonomické. Väčšinou si kozmetická firma vyberie dózy a flaštičky, ktoré ponúkajú ich výrobcovia prostredníctvom katalógov. Vybraný tvar sa ľahko doupravuje, aby bol určitým spôsobom jedinečný. My ho v podstate len ´oblečieme´. Zafarbíme, alebo necháme čírim, zamatovým, matným, lesklým, závojovým. Pohrajeme sa s farebnosťou viečka a s nápisom. Urobíme niekoľko návrhov a z tých si potom zadávateľ vyberá."

Nápad vychádza predovšetkým z požiadaviek zákazníka. Dobrý dizajn by mal byť konsenzom podmienok zadávateľa a návrhov realizátora. Takýto dizajn sa rodí postupne, počas vývoja. Určitá počiatočná myšlienka sa počas realizácie vylepšuje, dotvára a doťahuje v detailoch.

Dizajnér musí vedieť, aké sú silné stránky produktu, na čo je určený a tomu prispôsobí aj dizajn. "Treba vedieť, pre akú cieľovú skupinu je určený. Dôležité je uvedomiť si, kde bude produkt vystavený. Musí totiž upútať. Problém starých výrobkov Dermacolu bol v tom, že boli biele, čiže na bielom regále neviditeľné."

Výrobcovia si miesta na to, kde budú mať umiestnené svoje výrobky, musia vybojovať. Miesta na úrovni očí, bývajú najdrahšie. "Takisto treba myslieť na to, či bude výrobok stáť vo výrobkovej sérii, alebo bude medzi konkurenčnými výrobkami. Vtedy musí byť jeho dizajn odlišný. Niekedy je však naopak dobré, priblížiť sa štýlom grafiky značkám, ktoré majú na trhu vedúce postavenie" vymenováva Ing. Csősz množstvo detailov, na ktoré musí dizajnér myslieť. "Zaujímavou perličkou je, že dizajn kozmetiky Dermacol kopírujú Číňania. Veľmi som tejto informácii najprv neveril, ale je to tak."

Krása kozmetických výrobkov spočíva skôr v kvalitnom materiáli, ako v samotnom dizajne. Škaredý treťotriedny materiál nevyváži ani geniálna kreativita návrhára. "Na dóze ladných tvarov vyrobenej z kvalitného materiálu stačí prirobiť len nápis a bude vyzerať veľmi dobre." Ing. Csőszovi sa páči decentnejší, striedmejší dizajn, preto sa do návrhov snaží "prepašovať" jednoduchosť. "Ale rešpektujem aj požiadavky svojich klientov. Dizajn môže byť pekný a menej pekný, ale to nie je dôležité. Prvoradé je, aby na trhu zafungoval. Spotrebiteľ musí automaticky tušiť, čo mu dizajnom chcem povedať."

Módne trendy sa nemenia rýchlo

Úlohou obalov je komunikovať so zákazníkom. Nielen prostredníctvom slov, ale aj výzorom. Upútať sa dá všelijako. Krásou, eleganciou, vtipom, divokosťou... Dôležité je odlíšiť sa, vyvolať emócie. "Keď sme tvorili tuby na gél na nohy, jeden modrozelený a druhý modroružový, rozdelili sme prípravný štáb na dva tábory. Jeden bol návrhom unesený, druhý ho nenávidel. Tieto obaly hneď vyvolali emócie. Aspoň viem, že nie sú nudné."

Módne trendy v obalovom dizajne sa nemenia tak rýchlo ako napríklad v oblečení. Kozmetický obal má životnosť aj dva tri roky. V súčasnosti letí všetko. Každý tvar a farba. Všeobecne ale platí, že je potrebné dodržiavať niektoré pravidlá. Napríklad dóza šampónu, musí byť ploská, lebo tak zaberie v regále väčšiu plochu a bude pôsobiť nápadnejšie i objemnejšie. Získa sa tak aj veľká plocha pre logo firmy, množstvo textu a tým pádom aj pre veľa pozitív.

Okrem kozmetiky navrhuje Ing. Csősz aj dizajn pre potravinárske výrobky. Známa čokoládová firma Opavia oslovila firmu, pre ktorú pracuje, hneď po spustení svojich webovských stránok. Testovací tender vyhrali a Opavia s nimi rozbehla spoluprácu. "Je v podstate jedno, či sa robí obal na kozmetiku alebo sušienky. V princípe je to isté. V potravinárskom priemysle sa ale viac dbá na to, aby logo pôsobilo plasticky a bolo čím väčšie. Musí byť čo najviac viditeľné, lebo je tu obrovský konkurenčný boj. Dizajnérstvo v tejto oblasti je viac o úprave a preformátovaní starých obalov než vymýšľaní nových."

Často si spotrebiteľ zmenu obalov neuvedomí, tak je nenápadná. Iba ak by si porovnal súčasný obal s tým, spred dvoch rokov, zistil by, že súčasné logo je väčšie či viac v strede. Dizajn sa musí prispôsobovať súčasnosti a reagovať na aktivity konkurencie. "U potravín sa obal niekoľkokrát upravuje aj počas života produktu. Ak beží nejaká promoakcia alebo súťaž, vyrobia sa obaly s motívom súťaže."

Ing. Csősz je typ človeka, ktorého dopredu poháňa určitá nespokojnosť a chuť neustále sa zdokonaľovať. Podľa neho reklamný dizajn úzko súvisí s marketingom a ekonomikou. Táto sféra ho zaujala rovnako intenzívne, ako dizajn, preto sa pustil do jej štúdia. "Môžem si dovoliť tvrdiť, že som jeden z mála grafikov, ktorí prečítali celého Kotlera (uznávaný svetový marketingový poradca, ktorý napísal mnoho kníh o princípoch marketingu a ktorého metódy sa vyučujú na vysokých školách). Považujem to pri práci jednoznačne za prínos. Keď sa človek na tvorbu dizajnu dokáže pozrieť marketingovým pohľadom, je to oveľa lepšie. Viem, ako princípy na trhu fungujú a lepšie rozumiem klientom."

Andrea BOŽINOVSKÁ

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  3. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  6. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  7. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 872
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 981
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 629
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 431
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 687
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 583
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 273
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 224
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 196
  10. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 064
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Predajca áut tvrdí, že stromy ohrozovali autá. Parkovisko je od väčšiny vyrúbaných vzdialené viac ako 10 metrov.
Penzák je významnou architektonickou dominantou a kultúrnou pamiatkou Nového Smokovca.
Zosun časti pôdy na sídlisku Sekčov. Obyvatelia sa boja v blízkosti parkovať.
Koronakríza pokračuje, daňové opatrenia sa ale vrátili naspäť.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér obhajuje testovanie aj dátami, ktoré neexistujú

Hrozbou pre testovaných môže byť britská mutácia koronavírusu.

Plošné testovanie na Covid: Premiér Matovič oznámil plán Zachráňme spolu životy.
Dobré ráno

Dobré ráno: Štát ani neverí, že otestuje každého

Slovensko si vyskúša skríningové pretestovanie krajiny.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Výtery bez pointy

Vláda vyhodí milióny na testy, keď svet už beží preteky v očkovaní.

Peter Schutz

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop