divadle a v roku 1963 sa opäť vrátila na dosky ŠD. Jej operným debutom bola postava Santuzzy v opere Sedliacka česť, nasledovala Katrena v Krútňave, Rusalka. Významné boli jej verdiovské hrdinky Abigail v Nabuccovi, Leonora v Trubadúrovi, Alžbeta v Donovi Carlosovi, či Aida.
Tmavá farebnosť jej hlasu, expresivita a presvedčivé herecké stvárnenia robili jej role nezabudnuteľnými. "Stvárnila som nespočetné množstvo postáv," povedala nám aj dnes vynikajúco vyzerajúca dáma. "Spomienok mám veľmi veľa. Škoda len, že som sa nenarodila o 50 alebo 100 rokov skôr, alebo neskôr. Naša generácia totiž nemohla chodiť spievať do sveta. Iba v rámci družby."
E. Šmáliková mala napriek tomu šťastie na speváckych partnerov. "Spievala som s pánom Regecom, Hozom, Zahradníčkom. Pán Skřepek sem dotiahol aj veľa iných dobrých spevákov. Spievali tu ľudia, čo účinkovali v Metropolitnej opere, mnoho Talianov, Čechov." Dodnes rada spomína aj na účinkovanie s Jankom Blahom v opere Barbier zo Sevilly. "Spievala som Rosinu a on Almaviva, hoci bol o 40 rokov odo mňa starší."
Jej najdokonalejšou rolou bola podľa E. Šmálikovej Káťa Kabanová. "Nádherná expresívna postava, vynikajúca inscenácia a skvelý režisér Vokálek. Bol to najlepší režisér, s akým som kedy robila," vraví speváčka, ktorá rada spomína aj na spoluprácu s Jankom Borodáčom. "Keď Borodáč režíroval, vravel, že by už najradšej ani nerobil činohru, len operu. Veľmi drobnokresebne formoval všetky figúry. Hral sa s pohľadom, s gestom. Malo to svoj štýl. Teraz je všetko scivilnené. Už to nemá tú atmosféru."
Poslednýkrát stála E. Šmáliková na divadelných doskách v sezóne 1996/97. "Celý život som spievala z lásky," dodáva operná speváčka.
Autor: ato
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári