grafického dizajnu ICOGRADA, ktorú založili v roku 1963. Svetový deň dizajnu zaviedol Americký inštitút grafických umení AIGA pred dvoma rokmi. Košičanov sme sa opýtali, či je pre nich rozhodujúci dizajn a grafika pri výbere tovaru a ako ich v živote ovplyvňuje. Boli sme zvedaví aj na to, ako sa im pozdáva grafika reklám a tabúľ na Hlavnej ulici.
- Určite áno. Na výrobkoch ma musí upútať dizajn či farba obalu. Keď zbadám, že je niečo pekné, tak ma to zaujme a pozriem sa na to bližšie. A to je vlastne účel. Pútače a tabule v historickom jadre mi neprekážajú, v podstate ma ani veľmi neupútali, ale reklamné bilbórdy pri ceste áno. Nemajú tam čo robiť. Navyše sú niektoré graficky nevkusné. Nie je to miesto na reklamu.
Erika Plajdičková, úradníčka
- Viac ma upúta výrobok, ktorý má pekný obal ako nevýrazný a nevkusný, ale viac ma zaujíma, z akého je materiálu a kvality, až potom dizajn a grafika. V podstate sa nad tým nepozastavujem. Vnímam to podvedome. Rovnako je to aj s novinami a časopismi. Je jedno, či je to farebné alebo čiernobiele, skôr ma zaujímajú informácie ako grafika. Dôležitejší je pre mňa obsah ako forma.
Ľubomír Dudkovič, športovec
- Samozrejme, že si to všímam. Najprv oko musí vidieť a podľa toho si vyberám. Ako dbám o svoj dizajn? Nuž, snažím sa vyzerať dobre. Na čo mám, to si kúpim. Platí to o mejkape i oblečení. Na tvári grafika a celkový dizajn je dôležitý. Možno je niekedy menej viac. Veľmi som sa nezamýšľala nad tým, že či je Hlavná ulica prepchatá rôznymi reklamnými tabuľami, ale všimnem si to lepšie.
Martina Pásztorová, predavačka
- Áno, je to dôležité, keď niečo nakupujem. Zaujíma ma grafické stvárnenie i celkový vzhľad obalu, ale podstatné je to, čo je v ňom zabalené. Hlavná ulica na mňa nepôsobí rušivo reklamnými pútačmi. Neprekáža mi tam nič, ale veľmi som sa na to nikdy ani nezameral. V novinách ma zaujíma obsah. O svoj dizajn sa už veľmi nestarám, keď som ženatý. Už nemusím svojím vzhľadom upútať iné ženy.
Peter Medvec, elektrikár
- Pri výbere hocijakého tovaru ma určite musí zaujať obal, aby som si ho kúpila. Každý výrobok by mal byť vkusne zabalený. Potrpím si na čokolády, ktoré mi musia ešte navyše vkusne zabaliť. Reklamy na Hlavnej sa mi nepáčia. Niektoré prekážajú v ceste. Snažím sa dbať aj o svoj zovňajšok, aj keď už mám dosť veľa rokov. Z domu nevyjdem nikdy neupravená, aj keby mi bolo veľmi zle.
Helena B., dôchodkyňa
- Neuveríte, ale práve ma čaká šéfka dizajnu. Dizajn ma ovplyvňuje na každom kroku. Vždy ma zaujme aj dizajn okolo prechádzajúcej ženy, čo je najdôležitejšie. Ja viac dbám o čistotu ako svoj dizajn. Na Hlavnej ulici sú doslova reklamné čudá. Malo by sa to urobiť s nejakým citom a vkusom, ale dnes je tam všetko, čo kto chce. Je to hotový guľáš. Absolútne je to nevkusné.
Vladimír Broniševský, výtvarník
- Ovplyvňuje ma. Čo je pekné, je pekné. Rybací šalát by ma nezaujal v nijakom obale. Všímam si dizajn i grafiku všetkého. Nastal v tom veľký pokrok. Predtým boli dobré výrobky v lacnom obale, teraz aj horšie, ale v krajšom. Najviac mi vadia grafity na stenách. Spreje by mali byť zavreté a veľmi drahé. Niektoré diela sa mi síce ako výtvarníkovi veľmi páčia, ale nepatria na budovy.
Juraj, výtvarník
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári