Korzár logo Korzár Košice

Vážny sľúbil rýchlocestu na maďarské hranice do konca roku 2010

Košice Ani spor o trasovanie rýchlocesty R4 medzi Košicami a maďarskými hranicami v chotári obce Kechnec by vraj už nemal ohroziť začiatok jej

výstavby. Od prvých plánov na túto rýchlocestu, ktoré sa datujú ešte do roku 1996, by sa obyvatelia Košického kraja mohli už koncom roka 2010 dočkať novej rýchlostnej komunikácie. Aspoň taká je prognóza, ktorú počas piatkovej návštevy Košíc vyslovil minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V prípade tejto rýchlocesty, ktorá umožní napojenie východu republiky na maďarskú a tým aj v podstate západoeurópsku diaľničnú sieť, by malo ísť o štvorpruh so všetkými potrebnými parametrami, pričom začiatok výstavby odhadol minister na rok 2009. Podľa neho je podmienkou na realizáciu týchto zámerov v ním spomínanom termíne ako aj kvôli možnosti čerpania financií z eurofondov podpísanie medzištátnej dohody s Maďarskom, kde by sa zladili termíny výstavby i parametre cesty aj medzi Miskolcom a hranicou v Tornyosnémeti. Celkové náklady na výstavbu nášho zhruba 17-kilometrového úseku by mali predstavovať niečo vyše 3,5 miliardy Sk. "Nie je to veľa, pretože stavať sa bude na rovnom úseku na zelenej lúke. Nemáme tu ani technický, ani finančný problém, pretože táto cesta je zahrnutá v zásobníku projektov v operačnom programe Doprava," skonštatoval Ľ. Vážny.

SkryťVypnúť reklamu

Minister sa počas stretnutia s košickým županom Zdenkom Trebuľom (Smer) nevyhol ani téme ďalších ciest, ktoré by sa tu mohli začať stavať. Pripustil, že po výstavbe R4 by sa motoristi idúci z Prešova smerom na východ k ukrajinským hraniciam mohli tešiť aj z výstavby úvodnej časti diaľnice medzi Budimírom a Dargovom, a to v úseku medzi jej terajším koncom v Budimíre a Košickými Oľšanmi. Momentálne už existuje projekčná príprava tejto časti D1 na vyššie spomínanom sedemkilometrovom úseku.

"Prednostne by sa mali robiť niektoré časti, napríklad obchvat Michaloviec, pretože potrebujeme riešiť narastajúcu intenzitu dopravy," myslí si minister, ktorý uviedol, že sa mu pozdáva návrh KSK, aby sa v rámci tzv. juhovýchodného obchvatu Košíc začalo uvažovať aj o postavení rýchlocesty R2 medzi Košickými Oľšanmi až po Šebastovce.

SkryťVypnúť reklamu

Šéf rezortu dopravy prisľúbil aj pomoc pri prekategorizovaní terajšej rýchlostnej komunikácie z Košíc smerom na U. S. Steel do Šace na cestu I. triedy. O návrat do pôvodných pomerov tejto cesty sa už 2 roky usilujú občania obcí po jej trase, rôzne občianske združenia, ale aj pracovníci U. S. Steelu, ktorí tam chodia do práce na bicykli. "Dohodli sme sa, že sa dohodneme," tvrdí Ľ. Vážny.

Minister má so šéfom KSK Z. Trebuľom taktiež veľký záujem na tom, aby pri koľajniciach širokorozchodnej železnice z Ukrajiny na Bočiari vyrástol do roku 2012 tzv. Globálny logistický a industriálny park. Pôjde o prekladiskové centrum pre nákladnú dopravu za 1,2 miliardy korún (financie majú pritiecť z eurofondov), pričom by na Slovensku mali vzniknúť celkovo štyri takéto terminály. "Dynamika nákladnej dopravy je tu veľká, previazanosť na letisko i cesty existuje. Aj preto budete mať prioritu pri výstavbe jedného z týchto terminálov," uviedol.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Z. Trebuľu chce kraj výstavbou tohto terminálu aspoň čiastočne znížiť regionálne rozdiely v dopravnej infraštruktúre. V rámci jeho výstavby už súkromní investori prejavili záujem o výstavbu manipulačných plôch a logistických skladov na prepravovaný tovar. Okolo terminálu je podľa župana možnosť na vznik priemyselného parku pre ďalších investorov. "V budúcnosti vznikne z tohto územia ideálny dopravný uzol, v ktorom sa spoja všetky typy dopravy a Košice sa stanú významným dopravným centrom aj smerom na východ," povedal župan.

Ako ešte dodal Ľ. Vážny, jeho ministerstvo urobí maximum pre to, aby sa v Košiciach a celom kraji realizoval ďalší významný projekt integrovaného dopravného systému koľajovej dopravy KORID, ktorým sa prepoja električkové trate so železnicou. Košice pritom využijú svoju výhodu, že tunajšie rozchody električkových tratí sú rovnaké ako železničné, čo napr. v Bratislave nie je. Celková investícia do 8 stavieb predstavuje vyše 2,8 miliardy Sk, pričom viac ako polovicou by sa na nej malo podieľať mesto a kraj, zvyšok prisľúbili vyfinancovať šéfovia železníc a ministerstva dopravy.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 102 579
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 604
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 391
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 145
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 594
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 265
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 517
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 502
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu