V štruktúre podaní prevláda sociálna, bytová a občiansko-právna problematika
Vyše jeden a pol milióna obyvateľov, 1122 obcí, 24 okresov, 40 miest a dva Vyššie územné celky zastrešuje v Košickom a Prešovskom kraji Regionálne pracovisko Kancelárie prezidenta (KP) SR v Košiciach. K 31. decembru 2006 vybavili jej pracovníci 823 podaní, v kancelárii požiadalo o pomoc alebo ju navštívilo cca 550 občanov. V tomto čísle nie sú zahrnuté návštevy žiakov a študentov stredných škôl, ktorí do KP SR prišli v rámci vyučovania.
"Evidovali sme a spracovávali podania a sťažnosti občanov Košického a Prešovského regiónu a to písomne aj osobne," informoval nás Oto Sabo, vedúci košického pracoviska KP SR. "V štruktúre podaní prevláda sociálna, bytová, občiansko-právna problematika a v poslednom období podania z oblasti zdravotníctva. Pri priamom kontakte s občanmi sa najčastejšie stretávame so sťažnosťami na postup orgánov verejnej správy. Základným nedostatkom je, že predstavitelia a pracovníci verejnej správy si neuvedomujú, že sú tu pre potreby fyzických a právnických osôb, nie naopak. Občania často poukazujú na povýšenecké správanie sa pracovníkov verejnej správy a na neschopnosť komunikácie s občanom."
V oblasti sociálnej sa na KP obracajú vekovo starší občania a ľudia zo sociálne slabších vrstiev. Podania sa najčastejšie týkajú nízkeho finančného príjmu či už jednotlivca alebo rodiny. "Často žiadajú o pomoc pri vybavovaní invalidných dôchodkov, prejavujú nespokojnosť s činnosťou úradov práce pri získavaní zamestnania. S rozhodovaním Sociálnej poisťovne o dôchodkoch, nespokojnosť s výškou dôchodku (najmä rozdiely výpočtu dôchodku pred a po dôchodkovej reforme), nespokojnosť s výkonom zrážok z dôchodku na úhradu pohľadávok a podobne. Stretávame sa aj so zbytočnými prieťahmi v konaní ÚPSVaR (Úrad práce sociálnych vecí a rodiny pozn.red.) o priznanie peňažných príspevkov za kompenzáciu zdravotného postihnutia."
V KP SR zaznamenali v súvislosti s bytmi zvýšený počet podaní, týkajúcich sa nespokojnosti s prácou správcovských spoločností, výpočtom a účtovaním nákladov spojených so správou a užívaním bytov, riešením bytovej otázky slabšej sociálnej vrstvy, neplatičov, získania bezbariérového bytu. Oblasť občiansko právna sa týka dedičských sporov, susedských sporov, spolunažívania občanov a ťažkostí pri vymožiteľnosti práva. Mnoho podaní sa týka prieťahov v súdnom konaní (medzi najdlhšie patria dedičské konania, konania o určenie vlastníctva nehnuteľností), nedostupnosti právnych služieb pre občanov zo slabšej sociálnej vrstvy... V oblasti zdravotníctva sa na KP SR obracajú ľudia s podaniami na zdravotnícke zariadenia či nesprávny postup zdravotníckeho personálu pri liečbe. Pri riešení rómskej problematiky spolupracuje KP SR s rómskymi združeniami a komunitnými pracovníkmi, ale aj s komisiou pre riešenie problémov rómskych komunít, zriadenou pri Krajskom úrade v Košiciach.
"Z praxe sme získali poznatok, že veľa občanov má nízku vedomosť z fungovania samosprávy i štátnej správy a nevedia na koho sa majú s riešením problému obrátiť. Obracajú sa na regionálne pracovisko v najrozmanitejších súvislostiach, ale aj v mimoriadne vážnych životných situáciách. Žiadajú informácie a pomoc pri získaní trvalého pobytu, v pracovno právnych sporoch, nárokoch na odškodnenie za úrazy, pomoc pri získaní finančných prostriedkov za akcie, pri sporoch o opatrovníctvo a podobne. U mnohých občanov neexistuje možnosť využívať kvalifikovanú odbornú právnu pomoc pre jej finančnú nedostupnosť. Jednoducho povedané, právna služba advokáta či komerčného právnika je pre nich drahá a teda prakticky nedostupná. V mnohých prípadoch sme zaregistrovali i sťažnosti občanov na jej kvalitu," zdôraznil O. Sabo.
Podľa jeho slov, v súvislosti s uplatňovaním práv fyzických osôb, spolupracovali s orgánmi štátnej správy, územnej samosprávy, súdmi, orgánmi prokuratúry, polície a ďalšími inštitúciami, ktorých činnosti sa podania ľudí vybavované v KP SR, týkali. O. Sabo skonštatoval, že spolupráca so spomínanými inštitúciami je na dobrej úrovni.
"Ľudia by sa nemali báť ku nám prísť. Sme tu od toho, aby sme im pomohli. Bez ohľadu na vypísané stránkové dni či hodiny môže do kancelárie prezidenta prísť každý od pondelka do piatku, v čase od 8.00 do pol 16.00," dodal vedúci kancelárie.
Miroslav SAMBOR
Autor: Cirkus svet treba vidieť
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári