Korzár logo Korzár Košice

Ministerstvo požehnalo výstavbu KORID-u

Košice - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií požehnalo snahu vybudovať v Košiciach a okolí integrovaný dopravný systém (KORID). V uplynulých

dňoch sa v Košiciach uskutočnilo rokovanie pracovnej skupiny ministerstva dopravy pre tento projekt. "Štúdia realizovateľnosti KORID bola ukončená a posúdená. Vyplynulo z nej, že zámery projektu sú reálne," dozvedeli sme sa od hovorkyne Košického samosprávneho kraja (KSK) Zuzany Bobrikovej.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Osem stavieb KORID-u je zahrnutých do príslušných operačných programov pre čerpanie fondov EÚ v rokoch 2007 až 2013. V zmysle zásad pre financovanie z fondov EÚ vypíše ministerstvo dopravy verejnú súťaž na vypracovanie technickoekonomickej štúdie, ktorá by mala byť hotová do konca novembra. "V súčinnosti KSK a ministerstva dopravy je teraz nevyhnutné zabezpečiť prípravu potrebných dokladov pre legislatívne doriešenie styku železničných a mestských dráh. Jednoducho povedané, potrebujeme vyhlášku, ktorá stanoví, akým spôsobom spojiť koľaje MHD a ŽSR. Tento problém je na Slovensku ojedinelý a špecifický len pre Košice, keďže koľaje železničnej i mestskej dopravy majú rovnaký rozchod 1 435 milimetrov. Musíme však pripraviť podmienky aj pre výrobu trakčných vozidiel pre obidve dráhy. Samozrejme, dajú sa nakúpiť aj vo svete, no musíme zabezpečiť bezpečný prechod výhybkami, ktoré sú na železnici iné ako na dráhach mestskej dopravy. Navyše treba vozy prispôsobiť pre ľudí tak, aby nebol problém pri nastupovaní a opačne," vysvetlil splnomocnenec predsedu KSK pre KORID Igor Reiprich.

SkryťVypnúť reklamu

Na základe štúdie bolo vybraných osem stavieb a terminálov pre KORID. Štyri z nich sú stavby mesta a kraja, ďalšie štyri stavby Železníc SR a ministerstva dopravy. "Pre mesto a kraj boli vybrané električková trať z Námestia Maratónu mieru na Sídlisko Ťahanovce, prepojenie električkových a železničných tratí na Staničnom námestí, úprava električkových tratí v centre mesta a napojenie priemyselného parku Pereš a letiska Košice električkovou rychlodráhou."

Pre železnice a ministerstvo je prioritou vybudovanie železničného terminálu Sever, prepojenie sektorov Západ a Východ terminálu železničnej stanice, elektrifikácia trate Haniska - Veľká Ida Moldava mesto a napojenie priemyslovej zóny Bočiar a priemyselného parku Kechnec. Predpokladané náklady sú vyčíslené na 2,85 mld. Sk, pričom kraja i železníc sa týka polovica tejto sumy. "Zatiaľ sa ŽSR zaoberali len elektrifikáciou trate Haniska - Veľká Ida - Moldava mesto. Ostatné stavby sú závislé od projektov, ktoré bude pripravovať mesto Košice," vysvetľuje hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková.

SkryťVypnúť reklamu

Do schvaľovacieho procesu železníc bol uvedený záväzný pokyn pre investorskú prípravu stavby "Elektrifikácia trate Haniska Veľká Ida Moldava mesto" (Turňa nad Bodvou). "Rieši prvú stavbu vybudovania Integrovaného dopravného systému na území mesta v rámci štyroch stavieb zabezpečovaných ŽSR. Investičné náklady stavby predstavujú cca 459,8 mil. Sk a zohľadňujú riešenie elektrifikácie trate po železničnú stanicu Moldava nad Bodvou. Ďalšími stavbami budú prepojenie sektoru Západ a Východ terminálu železničná stanica Košice, vybudovanie terminálu Sever a napojenie PZ Bočiar a PP Kechnec," dopĺňa M. Pavlíková a dodáva, že železnice odporúčajú pripraviť elektrifikáciu trate po železničnú stanicu Turňa nad Bodvou, čo bude mať dopad na predpokladané náklady stavby na cca 1,2 miliardy Sk.

SkryťVypnúť reklamu

V súlade s rozvojovými programami a územnou plánovacou koncepciou mesta a kraja by mal KORID po etapách umožniť obyvateľom kraja čo najefektívnejšie využívanie koľajovej dopravy. "Ako nutnosť sa ukazuje ďalšie organizačné prepojenie aj s územím Prešovského samosprávneho kraja a s mestom Prešov. Demografická analýza ukázala, že do Košíc dochádza denne takmer 32-tisíc ľudí z iných okresov Košického kraja a necelých 11-tisíc z Prešovského kraja. Mnohí z nich využívajú železničnú a následne električkovú dopravu," doplnil I. Reiprich.

Začiatok výstavby je naplánovný na koniec budúceho roka, pričom v roku 2010 by už mali jazdiť na tratiach prvé regioelektričky.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 18 994
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 933
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 130
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 368
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 817
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 100
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 693
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 487
  1. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  2. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  3. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  4. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  5. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  6. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  7. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  8. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 753
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 320
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 154
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 673
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 197
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 950
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 555
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  2. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  3. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  4. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  5. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  6. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  7. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  8. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 753
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 320
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 154
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 673
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 197
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 950
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 555
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu