kompetentní rozhodli začať od najmladších. Už na základnej škole by sa mali žiaci povinne učiť namiesto jedného dva jazyky. S prvým povinne začnú od tretej triedy. V šiestej triede čaká deti druhý - voliteľný cudzí jazyk. Vyplýva to z koncepcie, ktorú pripravuje rezort školstva.
"Chceme zvýšiť znalosť jazykov, pretože práve výsledky vyučovania v tomto smere nie sú dobré. Zároveň sa plánuje posilnenie výučby cudzích jazykov aj na stredných školách. Tak, aby študent, ktorý skončí strednú školu, mal štátnicu," dozvedeli sme sa na ministerstve školstva.
Zaujímavá myšlienka, ktorá by mohla uzrieť svetlo sveta už od budúceho školského roka, sa však nepozdáva riaditeľom škôl. Dôvod je jednoduchý nedostatok kvalifikovaných učiteľov. Pritom mnohí pripomínajú, že to, čo sa žiaci na základnej škole naučia, na strednej preberajú opäť.
"Myslím si, že je správne, aby sa deti jazyky učili. Je však nedostatok jazykárov, ktorí by ich to naučili. Máme problémy, pretože odchádzajú do súkromných firiem, kde sú lepšie zaplatení. Ak sa bude učiť ďalší jazyk, problém bude ešte výraznejší. U nás je záujem hlavne o angličtinu, učiteľov síce máme, no sú problémy s odbornosťou," hovorí riaditeľka ZŠ na Masarykovej ulici Mária Tamplová.
Na školách teda učia angličtinu ľudia, ktorí vyštudovali na pedagogických fakultách úplne iné aprobácie. Popri zamestnaní sa učili jazyk a urobili si certifikát. "Zatiaľ to tak môžu robiť, no do roku 2010 si musia doplniť vzdelanie, pričom tento termín sa už viackrát predlžoval. Dokonca, keď nechceme, aby jazykári odišli, musíme ich oproti ostatným v osobnom hodnotení zvýhodňovať."
Podobné problémy majú aj na ZŠ na Považskej ulici. Aj tam rodičia preferujú angličtinu, o nemčinu záujem nie je, dokonca museli nemčinára prepustiť. "Na školách nie je dosť kvalifikovaných učiteľov jazykov a problém sa stupňuje. Je málo mladých, ktorí chcú učiť. Prídu, zotrvajú rok a odídu, hoc aj za sekretárky. Máme angličtinárov, ktorí si dopĺňajú vzdelanie, no ani tu nie je istota, že ak ho dosiahnu, neodídu. Všetko je o peniazoch. Škoda, že ruština vypadla, veľa žiakov má problém so slovenčinou a ruský jazyk je predsa len príbuzný," uviedla zástupkyňa riaditeľa ZŠ Považská Daniela Hudáková.
Deti dnes začínajú s cudzou rečou povinne v piatom ročníku ZŠ. Na stredných odborných školách sa študuje väčšinou jeden cudzí jazyk. Sú aj školy, ktoré nemajú povinnú žiadnu cudziu reč - zväčša tie, ktoré sa nekončia maturitou. Podľa novej koncepcie by mal druhý cudzí jazyk zavítať aj na všetky stredné odborné školy.
H. Jeníková: Koncepcia je šitá horúcou ihlou
Na Slovensku pre výučbu cudzích jazykov chýba školám asi 1 600 jazykárov. Túto skutočnosť pociťuje aj mesto, ktoré zriaďuje 41 základných škôl. Mnohé školy hendikep vyrovnávajú angažovaním nekvalifikovaných učiteľov.
"Podľa môjho názoru je táto koncepcia šitá horúcou ihlou. S jazykármi je problém, ako aj vôbec ich pre školy získať. V meste je zlá situácia, a keď budú dva jazyky, ešte sa zhorší. Najprv je potrebné nastaviť systém tak, aby učiteľov s príslušnou aprobáciou bolo dosť. Samozrejme, aj teraz sa riaditelia snažia nedostatkových učiteľov motivovať finančne, no vyskakovať môžeme len do výšky normatívu," vysvetlila poverená vedúca oddelenia školstva magistrátu Helena Jeníková.
Podľa dostupných informácií spĺňa odbornosť len okolo dvoch tretín učiteľov angličtiny a 81 % nemčinárov.
(krs)
Psychologička: Pre slabších žiakov to bude záťaž
Psychologička Katarína Hadusová zastáva názor, že školy by mali vybrať pre štúdium jazykov tých lepších žiakov. V opačnom prípade to niektorí nemusia zvládnuť. "Závisí od žiaka, na akej úrovni má vedomosti a čo dokáže vstrebávať. Šikovné deti, ktoré sa ľahko učia, problém mať s dvoma jazykmi nebudú. Rozšíri sa im celkový obzor o svete, dostanú vedomosti aj skrz cudzí jazyk. U detí s ťažkosťami v učení to však bude záťaž. Podľa mňa by bolo správne vyberať deti, ktoré to zvládnu, a nespôsobovať teraz každému stres. Postaviť ich pred úlohy, ktoré nezvládnu. Nie každý totiž túto šancu v plnej miere využije. Svet nás však stavia pred také úlohy, že luxus bez učenia jazyka si nikto nemôže dovoliť. Záťaž musí byť primeraná, aby to žiaci uniesli. Je to ako pri tréningu športovca, tiež vzpieračovi nenaložíte kilá, ktoré nezdvihne," uviedla psychologička K. Hadusová.
(krs)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári