autá, ktorých je niekedy až desať. Nákladiaky patria Lackovým susedom, ktorí podnikajú v autodoprave, a vozidlá stoja na ich pozemkoch.
Lacko obviňuje starostu Mareka Kažimíra (KDH), že napriek jeho opakovaným sťažnostiam doteraz nekonal dostatočne, aby svojich obyvateľov chránil a dostal nákladiaky preč. Starosta však nečinnosť odmieta a sľubuje, že problém už skoro vyrieši.
Mestské všeobecne záväzné nariadenie č. 5 zakazuje parkovanie nákladných vozidiel na verejných priestranstvách, nie však na súkromných pozemkoch. "Preto mestská polícia konať nemôže," vysvetľuje starosta. Dodáva, že on doteraz nevidel v konaní podnikateľov žiadny priestupok a iní susedia sa nesťažovali.
Lacko však argumentuje, že podnikatelia porušujú jeho vlastnícke práva chránené Občianskym zákonníkom. "Ich veľké autá (kategória od 3,5 tony do 12 ton) totiž nadmerne obťažujú moju rodinu hlukom, prachom, dymom, plynom a vibráciami," tvrdí sťažovateľ.
No starosta reaguje, že v minulosti si podnikateľov predvolal, parkovanie nákladiakov videl, ale tie spĺňali všetky normy a nadmerné obťažovanie sa vtedy podľa neho nepreukázalo. "Pokúsili sme sa však dosiahnuť medzi nimi zmier, no neúspešne. Tak som pánovi Lackovi odporučil obrátiť sa na súd, aby mieru obťažovania posúdil znalec," vraví Kažimír.
Lacko teda susedov zažaloval. Žiada, aby im súd uložil povinnnosť nákladiaky odtiaľ odstrániť a aby im už predbežným opatrením zakázal tam parkovať. Prvé pojednávanie bude v apríli. "Súdy však môžu trvať aj niekoľko rokov," poznamenáva sťažovateľ.
Starosta sa však najnovšie vyjadril, že aby sťažnosti vyhovel, bez ohľadu na súd chce dať už do konca apríla v problematickej lokalite dopravné značky zákaz vjazdu nákladným autám. Jeho porušenie by už policajti mohli pokutovať. Najprv však musí Kažimírov zámer schváliť dopravný inšpektorát polície, takže ešte to nie je isté.
Ale prečo starosta nenavrhol zákazové značky už pred tromi rokmi, až teraz? "Lebo až donedávna som sa nemal o čo právne oprieť, aby som vedel obhájiť, prečo má byť vjazd zakázaný. Hoci mám právnické vzdelanie, nemôžem poznať všetky paragrafy, a až nedávno som zistil, že podľa vyhlášky ministerstva životného prostredia č. 532/2002 sa garáž, odstavná a parkovacia plocha pre vozidlo nad 3,5 tony umiestňujú mimo obytnej zóny, výnimku majú napríklad len stavby v uzatvorených priestoroch. Už mám k tomu aj stanovisko ministerstva výstavby a životného prostredia, takže môžem konať," hovorí Kažimír, podľa ktorého pozemky podnikateľov, bývalé záhrady, kritériá vyhlášky na parkovanie nákladiakov v obytnej zóne nespĺňajú.
Susedia - podnikatelia, Anton Jakubišin a Július Medve, sa bránia, že parkujú na svojich pozemkoch, autami nikoho nadmerne neobťažujú a nič neporušujú. Jakubišin však na margo zámeru značkami zakázať nákladiakom vjazd na Kladenskú poznamenal: "Uvidím, či sa nedá vybaviť výnimka." Dodal, že jeho autá a náklad majú miliónovú hodnotu a obáva sa krádeže.
Na košickom živnostenskom úrade sme sa dozvedeli, že ak chce niekto podnikať s nákladiakmi, je jeho vec, ako si parkovanie zabezpečí. Mesto má niekoľko verejných parkovísk pre nákladné vozidlá, aj na susednom Jazere, nie sú však strážené. Starosta Kažimír tvrdí, že zriadenie stráženého parkoviska v Krásnej by stálo mestskú časť 1,2 milióna, preto o tom v súčasnosti neuvažujú.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári