vozidlá kombi s mriežkou kvôli odpočtu DPH, ktoré už patria medzi malé nákladiaky do 3,5 tony. No mnoho majiteľov takých áut zákaz nerešpektuje a niektorí o ňom ani nevedia. Stále otiž platí všeobecne záväzné nariadenie mesta číslo 5 ešte z roku 1996, ktoré hovorí o zákaze pre nákladné vozidlá. Lenže slovenská legislatíva sa medzitým zmenila, a tak niektoré autá, predtým spadajúce do kategórie osobných (vyhláška 41/1984), už sú považované za nákladné (zákon 725/2004).
Ako sme sa dozvedeli na košickom Obvodnom úrade pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie, mestské nariadenie nerieši ani situáciu, ak ide o dve navonok rovnaké vozidlá identických rozmerov, napríklad pickup, jumper, boxer či berlingo, no jedno je vnútri konštruované na prepravu cestujúcich (v osvedčení o evidencii má kategóriu osobné - M1) a druhé na prepravu tovaru (nákladné - N1). Vtedy totiž platí zákaz len pre to druhé. Pritom nákladný pickup môže zabrať menej miesta ako osobný džíp, ten však v obytnej zóne parkovať smie.
Podľa nariadenia môžu nákladné autá parkovať len na parkoviskách na to určených, čo je v kompetencii Správy komunikácií Košice. Tá nám však zoznam takých parkovísk poskytnúť nevedela.
Ako sme zistili na staniciach mestskej polície, v mestských častiach je takých parkovísk minimum. Majitelia nákladných vozidiel by tak niekde museli v noci parkovať aj na opačnom konci sídliska.
"Kto mi však zaručí, že ráno tam nájdem auto nepoškodené, ak ho tam vôbec ešte nájdem?" pýta sa živnostník zo Sídliska Ťahanovce. Toho si pre porušenie zákazu predvolali na políciu, on však tvrdí, že jeho "nákladný" Citroën Berlingo predsa nemožno porovnávať napríklad s aviou (kategória N2), lebo nie je nákladné auto ako nákladné auto.
"Budeme musieť tento problém riešiť," priznáva šéf dopravnej komisie mestského zastupiteľstva, poslanec Ľuboš Pajtáš (SDKÚ-DS), a dodáva: "Zrejme by bolo vhodné v nariadení podrobnejšie alebo inak špecifikovať nákladné autá, na ktoré by mal platiť zákaz, no tiež rozšíriť plochy na parkovanie pre tieto, ale aj ostatné vozidlá."
Ako uviedol zástupca náčelníka mestskej polície Slavomír Pavelčák, vzhľadom na spomínané problémy sa policajti snažia vlastníkov týchto áut zbytočne nesankcionovať, no ak sa na to občania sťažujú, musia konať.
To je práve prípad Sídliska Ťahanovce. Tam však pre kritický problém s parkovaním majú už niekoľko rokov dokonca značky zakazujúce nákladným vozidlám vjazd do obytnej zóny. Za taký priestupok hrozí dvojtisícová bloková pokuta.
Kým za celý minulý rok riešila mestská polícia na tomto sídlisku len 6 majiteľov nákladných áut, parkujúcich medzi blokmi, tak po silnejúcich sťažnostiach obyvateľov za necelé tri mesiace tohto roka už 51. Na pokutách "zacvakali" už vyše 12-tisíc korún.
"Na Ťahanovciach však ide o špecifickú situáciu, ale všeobecne v obytných zónach mesta sa pri kontrole dodržiavania zákazu parkovania zameriavame skôr na avie a ďalšie väčšie nákladné autá, než na pickupy či iné malé úžitkové vozidlá," vysvetlil Pavelčák.
Veliteľ stanice mestskej polície na Západe Juraj Komjáti doplnil, že pôvodným zámerom mestského zákazu bola ochrana obyvateľov pred hlukom a výfukovými plynmi z nákladiakov a aby podnikatelia svojimi veľkými alebo viacerými autami neobmedzovali pri parkovaní osobné autá bežných občanov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári